شناسهٔ خبر: 67840057 - سرویس ورزشی
منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

کلوب| آیا یوونتوس با تیاگو موتا احیا می‌شود؟

سفید و سیاه پوشان شهر تورین امیدوارند که با روی کار آمدن تیاگو موتا، دوباره به روز های خوش و البته هیجان انگیز برای بازگشت به کورس قهرمانی برگردند.

صاحب‌خبر -

یوونتوس پس از اینکه چندین فصل متوالی اسکودتو را از دست داد، به هیچ وجه دوست ندارد که خاطرات نه چندان خوش فصول مکس آلگری در مقطع دومش، تکرار شود.

هرچند که علت اصلی سقوط امپراتوری یووه را باید در تصمیمات اشتباه مدیران قبلی اعم از آندرئا آنیلی، پاول ندود و فابیو پاراتیچی جستجو و بررسی کرد.

علاوه بر فساد مالی و بستن قراردادهای غیر قانونی، آنها تیم را به مسیری اشتباه رهنمون و هدایت کردند. سیاست غلط مدیران یووه در مقاطع حضور مائوریتسیو ساری و آندرئا پیرلو در جذب بازیکنان جدید، هرچند که با قهرمانی در سری آ و جام حذفی همراه شد اما بعدها صدمات زیادی به تیم مکس آلگری وارد کرد. از جمله کسر ۹ امتیاز و سپس افزایش آن به ۱۵ امتیاز و در نتیجه کاهش ۱۰ امتیاز از یوونتوس در فصل ۲۰۲۲/۲۳ و ضرر و زیان‌های مالی از بابت عدم کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا.

کریستین جونتولی، همان مدیری که موفق شد ناپولی را متحول و در نهایت ناپلی‌ها را با اسپالتی و بازیکنانی بسیار با کیفیت در جاده درست قهرمانی قرار دهد، از فصل گذشته همکاری اش را با بیانکونری آغاز کرده است.

او ترجیح داد که به جای رفتن به سراغ بازیکنان گران قیمت و ویترینی، در بازار نقل و انتقالات بر روی بسیاری از جوانان مستعد آکادمی‌باشگاه حساب ویژه ای باز کند. هرچند که هواداران یووه از عملکرد کلی آلگری و تیمش در طول فصل رضایت نداشتند اما ماحصل کار چیز دیگری را می‌گفت.

شاگردان آلگری با ۷۱ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار و موفق به کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا شدند. ضمن اینکه تیم آلگری از لحاظ گل خورده، پس از اینتر قهرمان در رتبه دوم تیم‌های سری آ از این حیث قرار می‌گیرد و به نوعی می‌توان گفت که در فاز دفاعی، جزو باثبات ترین‌ها و از دژ مستحکم و سرسختی در یک سوم ابتدایی زمین خود برخوردار بوده اند.

حالا هواداران یووه می‌توانند فصل‌های اخیر را به دست فراموشی بسپارند و با تیاگو موتا بیشتر از قبل امیدوار باشند و با میل و اشتیاق تازه تری، دیدارهای یوونتوس را هفته به هفته و بازی به بازی رصد کنند.

تیاگو موتا جزو معدود مربیان جوان و پیشرویی است که شاگردان او در تورنمنت یورو ۲۰۲۴ بسیار خوش درخشیدند و این قضیه، تحسین‌های زیادی از سوی رسانه‌ها در بر داشت.

موتا افکار نو و جدیدی دارد و آنقدری ایده‌های فنی او جذاب و در عین حال حیرت انگیز هستند که تحلیل آنچه در ذهن او می‌گذرد، برای هر کارشناس فوتبالی خالی از لطف نیست.

خریدهای تیاگو موتا نشان می‌دهد که قرار است تغییر و تحولات بزرگی در چینش و سبک بازی و استراتژی بانوی پیر رقم بخورد. خوان کابال در پست فولبک جناح چپ، داگلاس لوئیز و کفران تورام در جایگاه مهره‌های کمربند میانی زمین و البته دست گذاشتن بر روی گلری به نام دی گر گوریو- که فصل درخشانی را در مونتزا پشت سر گذاشته - همگی این موارد صحه بر این موضوع می‌گذارند که باید منتظر تماشای شگفتانه جدیدی در سری آ ایتالیا از سوی تیاگو موتا باشیم.

مرد ۴۱ ساله ایتالیایی نیمکت یوونتوس همان طور که در فصل گذشته با چیدمان۲-۶-۲ و استفاده از تاکتیک‌هایی مانند: پرسینگ به شدت سنگین در مواقع صاحب توپ بودن حریف، برتری عددی، حضور نفر سوم به عنوان گزینه پاس در صورت بسته بودن مسیر در هنگام فشار از تیم مقابل، چرخش و جایگیری مناسب مهره‌ها و بهره بردن صحیح از نیم فضاها برای ایجاد خارج کردن مدافعان حریف با حضور دو بازیکن در برابر یک بازیکن، نمونه‌های متنوع و جالب ایده‌های بدیع و بکر تیاگو موتا است که از قضا او با این ایده‌ها توانست بولونیا را در سری آ به رتبه پنجم و لیگ قهرمانان اروپا برساند.

شاید همین تاکتیک‌های به ظاهر ساده در نوع پیشرفته و بالاترین کیفیت خود، بتواند کلید و رمز موفقیت موتا برای فصل در پیش رو- که کمتر از سی روز تا آغاز آن باقی مانده - لقب بگیرد.

آیا تیاگو موتا همان مردی است که می‌تواند باری دیگر رنگ شادی را بر شهر تورین بپاشد؟ شاید الهه، شاید فرشته، شاید منجی؛ هیچ چیزی از تیاگو موتا بعید و دور از ذهن نیست.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد