شناسهٔ خبر: 67839005 - سرویس ورزشی
منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پشت صحنه پیچیده بود و دولت وارد عمل شد

وزیر: وی‌ای‌آر باید سروصدا را بخواباند!

وزیر ورزش و جوانان به باشگاه‌ها هشدار داد با وجود VAR دیگر نباید حواشی همیشگی در لیگ برتر فوتبال وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، ورود تکنولوژی کمک داور ویدئویی به ایران آخرین مراحل خود را طی می‌کند. در ماه‌های گذشته با ورود وزارت ورزش و دولت، فدراسیون فوتبال توانست برای خریداری چند دستگاه VAR اقدام کند و به زودی این تجهیزات وارد ایران می‌شود تا در لیگ برتر مورد استفاده قرار بگیرد.

در این رابطه داوران لیگ برتری با سیستم VAR آشنا شده‌اند و به نظر می‌رسد همه چیز مهیای استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی در لیگ برتر ایران است. موضوعی که قطعا باعث خرسندی اهالی فوتبال خواهد بود.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود با ورود VAR به لیگ برتر حواشی و اعتراض‌های متعدد باشگاه‌ها نسبت به عملکرد داوران کاهش پیدا کند و شاهد قضاوت‌های عادلانه‌تری با کمترین اشتباه از سوی باشگاه‌ها باشیم. این درست همان مسئله‌ای است که کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان هم به آن اشاره کرده است.

2058545

کیومرث هاشمی در بازدید از اتاق کمک داور ویدیویی (VAR) گفت: مسئله ورود VAR یک سال پیش مطرح شد و کمتر کسی باور می‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. چند بازی محدود با این سیستم برگزار شد و دولت هم برای انجام کار مصمم بود. مبلغی برای این کار کنار گذاشته شد و حالا تعدادی دستگاه VAR در حال ورود به کشور است که به توسعه فوتبال کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از کمک داور ویدیویی بی‌بهره بود، تصریح کرد: باید به‌صورت همزمان به ورود دستگاه‌های VAR و ایجاد زیرساخت‌ها توجه شود. 50 یا 60 نفر برای استفاده از این سیستم‌ها تربیت شده‌اند و فدراسیون فوتبال، مکان ثابتی برای آموزش ایجاد کرده که جای تقدیر دارد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های ضمن بزرگ خواندن ورود کمک داور ویدئویی به فوتبال ایران آن از نقش نهادهای ورزشی صحبت کرد و گفت: گفته می‌شود وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، وظیفه‌ای درآوردن سیستم VAR به ایران ندارند که حرف درستی است و این کار بر عهده باشگاه‌هاست. با این حال اکثر ورزشگاه‌ها متعلق به باشگاه‌ها نیستند و ما باید شرایط تحریمی را هم در نظر بگیریم.

2058546

هاشمی به مسئله عدم توانایی باشگاه‌ها در وارد کردن سیستم VAR  تاکید کرد: شاید باشگاه‌ها مشکل مالی در این مسئله نداشته باشند، اما فرایند پیچیده پشت صحنه وارد کردن VAR متفاوت است و به همین خاطر بود که دولت و فدراسیون فوتبال متولی کار شدند.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از VAR اهمیت زیادی دارد، گفت: مربیان و بازیکنان باید درباره صحنه‌هایی که کمک داور ویدیویی در آنها استفاده می‌شود، مطلع شوند. گاهی اعتراض‌هایی انجام می‌شود که VAR نمی‌تواند ورود کند و اعتراض مربیان و بازیکنان به سکوها کشیده می‌شود. مثلاً خیلی خوب است که درباره صحنه مشکوک به پنالتی دیدار اسپانیا - آلمان در یورو 2024 توضیح داده شود.

وزیر ورزش و جوانان در بخش بعدی صحبت‌هایش به التهاب‌های سکوها در صحنه‌های داوری اشاره و اعلام کرد که با ورود VAR نباید شاهد حواشی قبلی باشیم. او گفت: اگر قرار است این سیستم را بیاوریم و سروصدای گذشته هم وجود داشته باشد، پس VAR هم مشکلی را حل نمی‌کند. مسئولان باشگاه‌ها و مربیان باید توجیه باشند و آموزش ببینند. در هر دوره لیگ برتر نسبت به دوره گذشته، به استانداردها نزدیک می‌شویم و حق مردم ما بیشتر از این‌هاست.