شناسهٔ خبر: 67754130 - سرویس ورزشی
منبع: ورزش۳ | لینک خبر

برگی از تاریخ

وقتی از جام جهانی ایتالیا حذف شدیم

بازی تیم‌های ایران و چین یادآور یکی از تلخ‌ترین شکست‌های فوتبال ایران در سال‌های پس از انقلاب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتبال ایران در مسیر راهیابی به جام جهانی ۱۹۹۰ پس از دو دوره غیبت در رقابت‌های مقدماتی در گروهی دشوار کارش به نبرد رو در رو با چین رسید.

نکته این بود که چینی‌ها با یک بازی کمتر نسبت به ایران آخرین بازی خود را مقابل تایلند برگزار می‌کردند و بنابراین فرصت جبران هر نتیجه‌ای را داشتند. چینی‌ها در آن زمان از تیم ملی قدرتمندی بهره می‌بردند و موفق شدند در بازی رفت، شاگردان مهدی مناجاتی، سرمربی جدید ایران را با نتیجه ۲-۰ شکست بدهند.

در بازی برگشت (31 تیر 1368، سی و پنج سال قبل) ایران طوفانی آغاز کرد و با سه گل (محسن گروسی، سیدعلی افتخاری و فرشاد پیوس) از حریف خود پیش افتاد که در صورت حفظ این نتیجه ایران از شانس بالایی برای صعود به دور دوم رقابت‌ها برخوردار بود.

با این حال با کاهش قوای بدنی، اشتباهات خط دفاعی و روز بد احمدرضا عابدزاده، ایران دو گل از حریف چینی دریافت کرد تا رویای صعود در همان تهران به پایان برسد.‌ چین با این نتیجه مساوی با ایران با یک بازی کمتر از زمین بیرون آمد و سپس با پیروزی مقابل تایلند در هفته‌های بعدی به دور دوم این رقابت‌ها صعود کرد.

در‌ جام جهانی ۹۰ که مسابقات در دور نهایی در کشور قطر برگزار می‌شد، تیم‌های کره و امارات به دور بعدی رقابت‌ها صعود کردند و به نظر می‌رسید ایران با تیمی که در اختیار داشت، می‌توانست در صورت هدایت بهتر در دور مقدماتی شانس خوبی برای صعود به جام جهانی پس از دو دوره غیبت داشته باشد، اما مشکلات بی پایان فنی که نشات گرفته از مشکلات مدیریتی آن زمان فوتبال ایران بود مانع از موفقیت تیمی شد که البته از همه سرمایه‌های خود نیز بهره نمی‌برد؛ تیمی که ستاره‌هایی مثل سیروس قایقران، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، ناصر محمدخانی و ... را در جمع نفرات خود نداشت.