شناسهٔ خبر: 67484015 - سرویس سیاسی
منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

به خاطرهر چیز کوچک وهر چیز پاک

صاحب‌خبر -

محمد زارع شیرین کندی، پژوهشگر فلسفه، در یادداشت ارسالی‌اش به انصاف نیوز ضمن حمایت از پزشکیان و دعوت از مردم به رای دادن به او نوشت:

به بسیاران خسته از فضای آکنده ازدروغ، فریب، ریا، فساد، قدرت پرستی، عوام‌فریبی، دین‌فروشی، رانت خواری، جاه طلبی و جناح بازی باید حق داد. به بسیارانی که دیگر شور و حال آن سال‌ها را ندارند که دروسط چوب و چماق و گلوله و ضرب و شتم به دنبال رای شان بگردند(” رای من کو؟”)، باید حق داد. به عبارت روشن‌تر، به کسانی که مصمم شده‌اند دیگر درهیچ انتخاباتی مشارکت نکنند، باید حق داد. اما و هزار اما، تجربه‌های تاریخی همۀ مردمان جهان ثابت کرده است که درسطح کلانِ اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، کارهای سترگ و آرمان‌های بلند و آهنگ‌های راستین نه تنها با اعجازهای شعبده بازانۀ معجزه‌گرایان و وعده‌های دروغین منجی گرایان حاصل نشده بلکه به پسرفت‌هایی خطرناک هم انجامیده است. بارها درتجربه‌ها ثابت گشته است که درعرصه های کلان، گام به گام و ذره ذره و آهسته آهسته باید رفت. اگر رسیدن به آزادی، برابری، عدالت و قانون مانند خوردن یک لیوان شیر بود، دیگر در تاریخ جامعه‌ها این همه جان‌ها و خون‌ها فدا نمی‌شد.

ما دراین‌جا و اکنون با ذره‌ها و اپسیلون‌ها کار داریم. همه از “کلان روایت”ها و “گنده گویی” و “وعده ” های تهی خسته‌اند . دراین اوضاع و احوال، یک اپسیلون درد و دغدغۀ راستین در چهره و چشمان مسعود پزشکیان می‌توان دید و خواند، یک اپسیلون دغدغه برای کیمیاهایی همچون صداقت و عدالت و حرّیت و غیرت و حمیت، یک اپسیلون دغدغۀ راستین برای کیمیایِ “می‌دانم که نمی دانم و اینها نمی دانند که نمی دانند”.

کاملا آگاهم که این گونه مفاهیم و مقولات در اینجا از فرط سوء استفاده به کلیشه‌هایی کهنه و منفور بدل شده‌اند اما فردیت ها در انضمامیت های ملموس خویش می توانند بارمعنایی آنها را بازگردانند و مصداق های جزئی و واقعی شان را نشان دهند. دربرابرخیل غوغائیان تشنۀ قدرت وثروت (شارلاتانیسم )، پزشکیان چنین فردی به نظرمی رسد. فقط یک اپسیلون بسنده است. ایده ها ومفاهیمی مانند راستی ودرستی ومردمداری و برابری خواهی و قانون مداری را پزشکیان با فعلیتِ حیات فردی و جزئیتِ حیات سیاسی و مدنی خویش معنادار ساخته است نه با هیاهوهای مرسوم وعربده کشی های رایج. به عنوان یک دانشجوی فلسفه و نه یک آذزیایجانی، پزشکیان را از تیره و تبارمردانی می بینم که آرمانهای بلند را درواقعیت وعمل متحقق کرده اند واصالت وعظمت و فضیلت را در انضمامیت زندگی فردی و مدنی شان نشان داده اند. پس به خاطراین یک اپسیلون می توان ازته مغاک نومیدی ونگون بختی هم به مسعود پزشکیان رای داد. به خاطرهرچیزکوچک، هرچیز پاک.

انتهای پیام