شناسهٔ خبر: 60461033 - سرویس فیلم
منبع: عصر ایران | لینک خبر

یک نکته از این معنی

خطبه مشهور مترو/ ببینید و بشنوید، مترو تهران از پیچ و خم چه مخالفت‌هایی گذشته است (فیلم)

فاصلۀ این سی‌سال یکی از فاصله‌های توهم با واقعیت است و چه بسا اگر همان محمد غفاری بود هم به جای نگرانی بابت 100 میلیون تومان برای مترو تهران ضرورت تخصیص بودجه دو میلیارد دلاری را یادآور می‌شد.

صاحب‌خبر -

کیفیت پایین

کیفیت خوب

عصر ایران؛ مهرداد خدیر _ همین مترو که روزانه میلیون‌ها نفر را جا‌به‌جا می‌کند بعد از انقلاب محل بحث بود و گویا آیت‌الله منتظری اول‌بار این شبهه را وارد کرد که با پول مردم سیستان و بلوچستان نمی‌توان برای مردم تهران هزینه کرد و خط مترو کشید. همین مخالفت‌ها که در مجلس بیشتر بود موجب شد شهرداران تهران نتوانند به تکمیل آن بپردازند. البته در آن زمان از واژۀ «تکمیل» استفاده نمی‌شد و می‌گفتند «ایجاد» چون تصور این بود که بحث مترو در سال‌های پیش از انقلاب در حد ایده و روی کاغذ باقی مانده و هیچ کاری انجام نشده در حالی که مقدمات احداث خط اول فراهم شده بود. در این حد که تعدادی از تونل‌ها حفر شده بود اما با وقوع انقلاب، نیمه‌کاره رها شد و به مأمنی برای معتادان بدل شده بود تا از روزنه‌هایی خود را به پایین برسانند و اگر خطوط مترو دایر نشده تا حرکت کند آنان پرواز در عوالم توهّمات خود را تجربه کنند! 

 هر‌گاه هم زمزمۀ احداث یا تکمیل درمی‌گرفت ندایی در مخالفت برمی‌خاست. چندان‌که در همان نخستین جلسات مجلس شورای ملی -که هنوز نام آن به شورای اسلامی (‌خلاف قانون اساسی سال 58) تغییر نیافته بود - و در هفتم مرداد 1359 محمد غفاری نمایندۀ سلماس، به شرحی که روزنامۀ اطلاعات روز بعد درج کرد در نطق پیش از دستور خود گفت: «‌مطلبی در روزنامۀ اطلاعات خواندم که اسباب تأسف است. مشکلات آذربایجان غربی یکی دو تا نیست. همین شهرستان سلماس ما با 110 هزار جمعیت حتی یک درمانگاه دارد آن هم در منطقۀ کوهستانی. با این وضع آقای شهردار تهران اعلام می‌کند ساخت مترو تهران با یک میلیارد ریال (‌100 میلیون تومان) سرمایه آغاز می‌شود. ایشان چه حقی دارد که دست به چنین کاری بزند؟ این پول را باید صرف آبادانی مناطق دیگر ایران کرد نه ساخت مترو در تهران.» 

   تعجب می‌کنید! ولی جوّ آن زمان همین بود. جالب ابن که محمد غفاری نماینده سلماس بود و باز یک نمایندۀ سلماس در مجلس (‌علی اکبر آقایی) منتها سی سال بعد در همان مرداد و این بار در سال 1389 از دولت وقت انتقاد کرد که چرا به الزام تخصیص بودجۀ دو میلیارد دلاری مترو تن نمی‌دهد؟!

  فاصلۀ این سی‌سال یکی از فاصله‌های توهم با واقعیت است و چه بسا اگر همان محمد غفاری بود هم به جای نگرانی بابت 100 میلیون تومان برای مترو تهران ضرورت تخصیص بودجه دو میلیارد دلاری را یادآور می‌شد. اهمیت خطبۀ هاشمی در شکستن این فضا و واقع‌نگری در فضای متوهم آن سال‌هاست.

این ویدئو را ببینید