شناسهٔ خبر: 58285392 - سرویس اجتماعی
منبع: جوان | لینک خبر

تخریب خانه‌های روستایی در غرش زمین

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

تخریب روستا‌ها در جریان زمین‌لرزه‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد هشداری درباره ضرورت توجه به ایمن‌سازی بافت‌های روستایی است. آنگونه که روز گذشته هم در جریان زمین‌لرزه شهرستان خوی بسیاری از روستا‌های این شهرستان دچار خسارت جدی شد.
ساعت ۱۳:۳۸ روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۴/۵ ریشتر شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و پس از زلزله‌ای ۶/۳ ریشتری که در عمق ۱۳ کیلومتری زمین اتفاق افتاد به وقوع پیوست. به سیاق وجود چنین حوادثی تیم‌های امداد خود را به محل حادثه رساندند تا به مصدومان امدادرسانی کنند. مرتضی مرادی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: بررسی‌های اولیه نشان داد شماری از روستا‌های شهرستان دچار خسارت شدید شده‌اند. آنگونه که حمید محبوبی، سرپرست هلال احمر آذربایجان‌غربی اعلام کرده بررسی‌های اولیه نشان داد ۱۲۰ نفر در جریان زلزله مصدوم و راهی بیمارستان شده‌اند و بررسی آمار مصدومان بیشتر در این باره جریان دارد.
۳ ماه قبل
۱۳ مهرماه هم زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴/۵ ریشتر شهرستان خوی را به لرزه درآورد و به خانه‌های روستایی خسارت زیادی وارد کرد، از جمله تخریب کامل ۵۰ خانه روستایی. محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی اعلام کرده بود ۱۲ روستای این شهرستان به‌طور جدی درگیر بحران زلزله هستند و بررسی ارزیاب‌ها نشان داد بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شده‌اند. با وجود اینکه زمین‌لرزه در ۷ کیلومتری شهرستان خوی اتفاق افتاده بود، حادثه برای ساختمان‌های شهر خسارت جانی و مالی زیادی به همراه نداشت که معتمدیان دلیل آن را وجود ساختمان‌های نوساز با ایمنی بالا در این منطقه دانست.
در جنوب کشور
۱۱ تیرماه هم زمین‌لرزه ۱/۶ ریشتری مناطق مرزی شهرستان‌های بندر خمیر و بندر لنگه را به لرزه درآورد. احمد مرادی، نماینده بندرعباس گفت که روستای ۴۰۰‌خانواری سایه‌خوش به صورت صددرصد تخریب شده و پنج کشته و بیش از ۴۰مجروح برجای گذاشته است. اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن هم اعلام کرده تا سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی روستایی را برگزار می‌کنیم. وی ۱۱ فروردین در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی در نقطه صفر مرزی با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی خواهند شد، تصریح کرد: در سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی را در سطح کشور برگزار می‌کنیم.
توجه مضاعف به ایمن‌سازی خانه‌های روستایی
کامران ایرانی، کارشناس ساختمان با تأکید بر ضرورت طراحی و ساخت مسکن روستایی مناسب گفت: بر اساس مطالعات و بررسی‌ها، تقریباً هر ساله چند زلزله با بزرگی بالای ۵ ریشتر در ایران اتفاق می‌افتد که با توجه به گستردگی مناطق روستایی کشور، حوزه تأثیر بیشتر این زمین‌لرزه‌ها مناطق روستایی است. وی ادامه داد: هنوز در مناطق روستایی به سبب شرایط اقتصادی، فرهنگی و محیطی و نبود سیاست مناسب، حتی حداقل ضوابط و معیار‌های فنی در ساختمان‌سازی رعایت نمی‌شود. از این رو بیشتر ساختمان‌های مناطق روستایی کشور برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیر هستند. ایرانی افزود: یکی از راهکار‌های اصلی مقاوم‌سازی مسکن روستایی پرداخت تسهیلات کم‌بهره به روستاییان بوده و ضروری است در کنار این تسهیلات، نظارت کافی بر ساخت و ساز‌ها در روستا‌ها انجام شود. این کارشناس یادآور شد: ریشه اصلی آسیب‌های قابل توجه ناشی از زلزله در روستا‌های کشور، ناآگاهی از روش‌های صحیح اجرای ساختمان‌هاست، اما تنگنا‌های مالی نیز امکان اجرای چنین رو‌‎ ش‌هایی را محدودتر می‌سازند. وی ادامه داد: مشکلات مالی در روستا‌های کشور که متحمل خسارت بالایی در زلزله‌ها می‌شوند، اجازه ساخت و ساز‌های مطابق با آیین‌نامه‌های اجرای ساختمان‌های مقاوم را نمی‌دهد و ضروری است روش‌‎های اجرایی آسان‌تر و ارزان تری که علاوه بر مقاومت کافی برابر زلزله با اقتصاد مردم روستا‌ها و سطح توانایی فناوری - اجرایی آن‌ها متناسب باشد جایگزین روش‌های پیشین شود.