شناسهٔ خبر: 57569508 - سرویس بین‌الملل
منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

دیدار رئیس جمهوری چین با امیر قطر

درپی برگزاری اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی و پکن، امیر قطر و رئیس جمهور چین با یکدیگر دیدار و به گفتگو پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، درپی برگزاری اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی و پکن، امیر قطر و رئیس جمهوری چین با یکدیگر دیدار و به گفتگو پرداختند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، امروز جمعه در حاشیه اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی و پکن در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، امیر قطر و رئیس جمهور چین در این دیدار روابط دو جانبه و راه‌های گسترش و تعمیق آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و شیء جین پینگ در دیدار مذکور همچنین درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری چین برگزاری جام جهان ۲۰۲۲ در قطر را تبریک گفت و از موفقیت و ساماندهی خوب آن از سوی دوحه استقبال کرد.

شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در هفتم ماه جاری (۲ روز پیش) به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر کرد تا در اجلاس سران کشورهای عربی شرکت کند.

گفتنی است دیروز اولین اجلاس سران «عربستان سعودی- چین» به ریاست پینگ و ملک سلمان و با حضور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برگزار شد.

در همین ارتباط محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق هم ساعاتی پیش در حاشیه شرکت در اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی و چین به میزبانی عربستان سعودی با «شیء جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق در بیانیه ای ضمن اشاره به این دیدار اعلام کرد: در این مذاکرات، روابط دو جانبه بین دو کشور و راه‌ های تحکیم آنها در سطح عمیق‌ تری از همکاری‌ های راهبردی و مشارکت پایدار در زمینه‌ های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نقل از الجزیره، «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست سران کشورهای عربی و چین برای توسعه و همکاری در ریاض پایتخت عربستان گفت: پکن از تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمجید می‌کند و ما باید اعتماد متقابل را برای رویارویی با چالش‌های جهانی تحکیم کنیم.

مهم ترین نکات سخنرانی رئیس جمهور چین

رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: ما از تلاش‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تبدیل شدن به پویاترین سازمان منطقه‌ای در مواجهه با چالش‌های جهانی قدردانی می‌کنیم. ما به حمایت تزلزل ناپذیر خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حفظ امنیت و ثبات این کشورها ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد:مشتاق هستیم تا همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تحکیم بخشیم و معادله جدیدی در زمینه انرژی ایجاد کنیم. ما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد یک شورای سرمایه گذاری مشترک همکاری خواهیم کرد. ما برای ایجاد مرکز انرژی هسته‌ای مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های صلح آمیز کار خواهیم کرد.

رئیس جمهور چین اظهار داشت: ما در حال تلاش برای دستیابی به موفقیت‌های جدید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه فضا و زیرساخت‌های فضایی هستیم. روابط چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از آینده امیدوارکننده ای برخوردار است.

پینگ همچنین گفت: چین به واردات مقادیر زیاد نفت خام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه خواهد داد. ما با این کشورها برای ایجاد سامانه پرداخت با ارز محلی کار خواهیم کرد.

منبع:مهر