شناسهٔ خبر: 57567007 - سرویس بین‌الملل
منبع: مهر | لینک خبر

کرملین: تعیین سقف قیمتی بر نفت روسیه اقدامی پوچ است

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز در بیانیه ای تصریح کرد: تعیین سقف قیمتی بر نفت روسیه اقدامی پوچ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه روسی وِستیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: پاسخ روسیه به اعمال سقف قیمتی غرب بر قیمت نفت مسکو در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص ادامه داد: یک بحث کارشناسی در حال انجام است. در حال حاضر این موضوع در حال تکمیل است و من امیدوارم که تصمیمی در مورد واکنش مسکو به چنین اقدامات کاملاً پوچ به زودی و به صورت علنی اعلام شود.

«دیمیتری پسکوف» در این خصوص اضافه کرد: چنین اقداماتی حتی در میان مدت هم مملو از تحمیل مشکلات بیشتر در ارتباط با ثبات بازارها است؛ اما مسلماً روسیه به بهترین نحوی که با منافعش سازگار باشد، واکنش نشان خواهد داد.

در همین ارتباط، پیشتر یک نشریه روس در گزارشی به نقل از چندین منبع نزدیک به کرملین، اعلام کرده بود که مسکو در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا و گروه ۷ درباره تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه، ۳ گزینه را روی میز قرار داده است.

این نشریه روس در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به دولت مسکو نوشت که نخستین سناریو ممنوعیت کامل فروش نفت به کشورهای مذکور از جمله اعضای گروه ۷ و حامیان تعیین سقف قیمت را شامل می‌شود حتی اگر این کشورها بخواهند نفت را از طریق واسطه‌ ها یا زنجیره‌ های عرضه خود خریداری کنند.

به گفته این منابع، دومین گزینه یا سناریو، ممنوعیت صادرات نفت ذیل قراردادهایی که در آنها مواد یا بندهای مرتبط با سقف قیمت گنجانده شده را دربر می‌ گیرد. این گزینه درباره تمام قراردادها صرف نظر از کشور دریافت‌کننده اعمال خواهد شد.

این منابع همچنین اضافه کرده‌اند که بر اساس سومین سناریو، «شاخص قیمتی» برای فروش نفت معرفی خواهد شد. این شاخص حداکثر تخفیف نفت «اورال» روسیه نسبت به نفت برنت را تعریف کرده و مطابق آن، مسکو قراردادهای احتمالی که در آنها تخفیف حداکثری افزایش پیدا کند را تصویب و تایید نخواهد کرد.

به گفته این منابع، گزینه‌های جایگزین یا تلفیقی از سه گزینه مذکور نیز روی میز قرار دارد. اتحادیه اروپا به‌تازگی با تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری به ازای هر بشکه نفت روسیه به توافق رسید؛ تصمیمی که از روز دوشنبه اجرایی شد. این سقف قیمت هر دو ماه یک بار بازنگری خواهد شد تا همواره ۵ درصد زیر شاخص آژانس بین‌المللی انرژی باقی بماند. گروه هفت (جی ۷) به همراه استرالیا همزمان با توافق اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه، با این تصمیم موافقت کرد.