شناسهٔ خبر: 57402739 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت تعامل سازنده شهرداری یزد و صندوق احیای استان

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: تعامل سازنده شهرداری یزد و صندوق احیای استان در واگذاری صحیح و اختصاص املاک دارای ارزش تاریخی و فرهنگی الزامی است.

صاحب‌خبر -

بی بی فاطمه حقیرالسادات رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در نشست کمیسیون گردشگری شورا گفت: تعامل سازنده شهرداری یزد و صندوق احیای استان در واگذاری صحیح و اختصاص املاک دارای ارزش تاریخی و فرهنگی به کاربری‌های فرهنگی، هنری و خلاقانه در قالب نظام توسعه پایدار، الزامی است.

او ادامه داد: صندوق احیا سال ۱۳۸۳ تشکیل و وظیفه آن حفظ بنا‌هایی است که ارزش فرهنگی و تاریخی دارد، تا جهت بهره وری صحیح به سرمایه گذاران واگذار شود.

به گفته وی، مأموریت اصلی صندوق در سه حوزه بهره برداری از بنا‌های میراث فرهنگی، توسعه صنایع دستی و توسعه فرش دستباف است.

رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه در استان یزد حدود ۸۶ ملک تاریخی فرهنگی وجود دارد گفت: تملک این خانه‌ها بر عهده صندوق احیا است و این املاک داری ارزش تاریخی و فرهنگی بی نظیری هستند.

بی بی فاطمه حقیرالسادات تاکید کرد: طبق قانون در نمایندگی صندوق احیای استان ها، ادارات کل میراث فرهنگی هر استان وظیفه حفظ و نگهداری املاک را دارد. اما متأسفانه در نبود نماینده صندوق احیا در استان یزد، خانه‌هایی که دارای ارزش بسیار بالایی از نظر تاریخی و فرهنگی داشتند در بافت تاریخی، بدون مزایده و بنابر ارتباطات به صورت غیر قانونی واگذار شدند اتفاقی که باید با همکاری و پیگیری دستگاه‌های مربوطه لغو و جلوگیری شود.

او گفت: خانه‌های صندوق احیا باید عادلانه و در چارچوب قانونی به مزایده گذاشته شوند و با الویت افراد بومی و دارای صلاحیت، واگذار شود و متولیان این موضوع باید جوابگوی این واگذاری‌های غیر قانونی و عدم اطلاع به صندوق احیای کشور، باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در خصوص تهدید حجم آب فاضلاب برای خانه‌های بافت گفت: همچنین به دلیل مجوز‌های بی رویه خانه‌های بومگردی، رستوران، کافی شاپ و... توسط مدیران اسبق در بافت، اکنون به دلیل حجم زیاد آب فاضلاب این اماکن که وارد چاه‌های جذبی کم عمق بافت شده است با تهدید بسیار جدی در بافت تاریخی مواجه هستیم که اگر اقدام جدی صورت نگیرد بافت تاریخی یزد از جمله فهادان در خطر تخریب قرار می‌گیرد.