شناسهٔ خبر: 57352890 - سرویس فرهنگی
منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

در فضایی خودمانی

درد دل دانش‌آموزان بوشهری با وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش که در یکی از پنجشنبه های کاری اعضای هیات دولت، امروز به استان بوشهر سفر کرد و در این سفر، بخشی از وقت خود را به شنیدن حرف ها و درد دل دانش آموزان اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جنوب نیوز، در این نشست برخلاف بسیاری دیگر از جلسات که مسئولان متکلم هستند، همه چیز در اختیار دانش آموزان بود؛ تقریبا یک ساعت قبل از برگزاری جلسه همه دانش آموزان مرتب و منظم در سالن کوثر استانداری بوشهر حاضر شدند.

همچنین مدیریت جلسه در اختیار دانش آموزان بود از قاری قرآن تا مجری و اداره کننده جلسه؛ همه منتظر بودند تا مشکلات، دیدگاه ها و خواسته های خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان بگذارند.

وزیر آموزش و پرورش راس ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه که از قبل تعیین شده بود، وارد سالن جلسه شد؛ همه دانش آموزان به احترام بلند شدند، سرود ملی نواخته شد، سپس دانش آموز مجری از مدیرکل آموزش و پرورش خواست که سخنان خود را آغاز کند.

علی موحدی در آغاز سخنان خود حاضران را اینطور معرفی کرد: این دانش آموزان به نمایندگی از ۲۵۰ هزار دانش آموزان استان بوشهر در این نشست شرکت کرده‌اند و این حضور را نشان از دغدغه‌مندی آنها دانست.

او در ابتدای سخن، از دانش آموزان استان بوشهر که عاقلانه، آگاهانه و با بصیرت رفتار می کنند، تقدیر کرد که در این روزهای پرتب و تاب و شلوغ، فریب نقشه ها و توطئه های دشمن را نخوردند و در سنگر تعلیم و تربیت به تحصیل علم پرداخته و با جهاد تبیین خود در مقابل نقشه های دشمن قرار گرفتند.

به گفته علی موحدی آموزش و پرورش استان بوشهر از جمله دستگاه هایی بود که به خوبی توانست آشوب ها را مدیریت کند و این دستاورد را مدیون تفکر انقلاب دانش آموزان دانست.

طرح یک گلایه از زبان دانش آموزان فعال فرهنگی

پس از سخنان مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، نمایندگان دانش آموزان به بیان سخن پرداختند؛ نفر اول مینا دهقانی نماینده بسیج دانش آموزی بود او سخنان خود را با این بیان آغاز کرد که آموزش و پرورش از مهمترین و حساس ترین سیستم‌ها در کشور است.

او اظهار کرد : شکی نداریم که پرورش نه تنها هم ردیف آموزش است بلکه اولویت دارد؛ این پرورش است که می تواند نوجوانان ما را برای آموزش و یادگیری آماده کند.

این دانش آموز تاکید کرد: ما دانش آموزان دانش و علمی می‌خواهیم که بتواند به بهبود زندگی جامعه و مردم منجر شود.

دهقانی یک گلایه هم داشت که با طرح سوال مطرح کرد؛ چرا باید توانمندی‌های ما به عنوان فعالان فرهنگی محدود به کنکور شود؟ از آنجایی که پذیرش فرهنگیان منوط به دعوت و مصاحبه است چرا باید همه توانمندی ها و فعالیتهای ما در یک آزمون خلاصه شود؟

او این را هم پیشنهاد داد که فعالان فرهنگی مدارس بدون شرکت در کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان جذب شوند. همچنین به مسائل اخیر هم اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد جامعه آماری که در کف خیابان بودند جمعیت ۱۵ تا ۲۰ سال یعنی دهه هشتادی ها بودند.

وی ادامه داد: حضور این افراد در کف خیابان بیانگر این است که نهاد آموزش و پرورش در این راستا خوب عمل نکرده است چرا که در این مدت در بحث تربیت و ارائه مهارتهای زندگی به دانش آموزان خوب عمل نکرده است.

او اذعان کرد: ما بچه ها بهترین روزهای زندگی خود را صرف کنکور می کنیم و از فراگیری مهارت های زندگی عقب افتاده ایم؛ امروز دانش آموان به خصوص دانش آموزان دختر از هویت خود و ویژگی های زن ایرانی مسلمان بی خبرند و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

درد دل های دانش آموزان بوشهری با وزیر آموزش و پرورش

رشته‌های فنی پایین‌تر نیستند، ما تنبل نیستیم

محمد مهدی شاعری نماینده دانش آموزان فنی و حرفه ای بود که سخنان خود را در رابطه با فنی و حرفه ای این طور آغاز کرد: رشته فنی و حرفه ای پائین تر از رشته نظری نیست بلکه دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای از آموزش های کاربردی تری برخوردار هستند و فراگیران این رشته ها از بازار کار خوبی برخوردار هستند.

ریحانه سرخی هم به نمایندگی از دانش آموزان کار و دانش سخنرانی کرد و گفت: تنوع رشته های آموزشی در بخش کار و دانش بسیار محدود است و به همین دلیل است که استقبال از این رشته ها کمتر است.

او با بیان این که امروز ما در رشته های کار و دانش با کمبود تجهیزات از جمله کامپیوتر و وسایل کارگاهی روبرو هستیم، از وزیر آموزش و پرورش خواست با نگاهی پدرانه نسبت به برطرف کردن مشکلات هنرستان ها اقدام کند.

سرخی تاکید کرد: به هنرستان ها و دانش آموزان این مراکز به عنوان دانش آموزانی تنبل نگاه نشود بلکه اینها دانش آموزانی توانمند هستند که با فراهم شدن امکانات می توانند آینده خوبی برای آینده کشور باشند.

یک پرسش اساسی از وزیر

فاطمه کرمی نماینده دانش آموزان متوسطه اول استان بوشهر گفت: تحول اساسی در آموزش و پرورش از خواسته های رهبر معظم انقلاب است و سال ۹۰ که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید بر ضرورت اجرای کامل این سند تاکید کردند.

او از وزیر اموزش و پرورش پرسید امروز بعد از ۱۱ سال چند درصد از این سند بعنوان یک قانون بالادستی محقق شده است؟

این دانش آموز همچنین از نوع تدریس کتاب دینی در مدارس انتقاد کرد و گفت: این شیوه آموزشی منطقی نیست و برای این کتاب باید کلاس های اخلاق هم برگزار شود.

مریم مرادی دانش آموز کلاس ششم ابتدایی نیز به نمایندگی از دانش آموزان دبستانی استان بوشهر سخن گفت و سخنان خود را این طورآغاز کرد: از شما بعنوان وزیر آموزش و پرورش می خواهیم که کلاس آموزش رفتارهای اجتماعی و مهارت های زندگی را در مدارس تقویت کنید.

او از برگزاری مراسم و جشن های ویژه دختران تقدیر کرد و از وزیر آموزش و پرورش خواست فضای آموزشی دانش آموزان را به فضای شاد و مفرح تبدیل کنند و نسبت به برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی همت بیشتری کنند.

زهرا غلامی نماینده دانش آموزان متوسطه دوم استان بوشهر دیگر سخنران عصر امروز در سالن کوثر بود. او گفت: در این استان استعدادهای زیادی وجود دارد اما برای تربیت این استعدادها نیاز به امکانات زیرساختی است.

او اضافه کرد: امروز کمبود مواد اولیه و تجهیزات از جمله مشکلات دانش آموزان رشته نظری است، همچنین کلاس های کنکور تنها مختص مدارس خاص نباشد و در برنامه ریزی ها گوشه چشمی به دانش آموزان نیز داشته باشید.

غلامی خواسته دانش آموزان بوشهری مبنی بر ضرورت تقویت کتابخانه های مدارس را نیز با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشت و گفت: امروز دانش آموزان از داشتن کتابخانه های مجهز از نظر کتاب و زیرساختهای کتابخانه ای محروم هستند این درحالی است که آموزش پژوهش محور از جمله مواردی است که باید مورد توجه باشد.

او همچینین بر ضرورت دقت آموزش و پرورش در خصوص جذب معلمان تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از معلمان با بی بصیرتی دانش آموزان را تحریک و آنها را به کف خیابان می کشند.

این بار وزیر سخنران پایانی جلسه بود. یوسف نوری سخنان خود را با طرح این سوال از دانش آموزان شروع کرد تا تلنکری به آنها زده باشد؛ آخرین کتابی که خواندید چه بود؟ چه کتابی خواندید و نویسنده آن که بود؟

او به دانش آموزان یادآور شد: حواسمان باشد که کتاب تنها کتاب های درسی و مدرسه همه سواد نیست، همه چیز در کلاس درس آموخته نمی شود؛ هر چند معلم مهم است اما مرجع یادگیری تنها معلم نیست، حواسمان باشد فضای مجازی هم ما را نمی تواند تربیت کند.

وزیر آموزش و پرورش سخنان خود را اینطور پی گرفت: معلم و مدرسه، اما تنها مرجع یادگیری نیستند و امروز مولفه‌ها و متغیرهای گوناگون در تربیت دانش‌آموزان موثر هستند. نظام آموزشی فعلی چون نیازهای شما در ساحت‌های شش گانه را تامین نکرده و زمینه شکوفایی استعدادهای شما را شکوفا نمی‌کند، به همین دلیل اقناع نمی‌شوید.

نوری ادامه داد: اگر فرصت‌های یادگیری فراهم شود، نوجوان می‌تواند استعدادهای بالقوه خود را در بیش از ۳۰ استعداد در هوش‌های ۹ گانه به بالفعل تبدیل کند؛ آموزش و پرورش مهمترین جایگاه برای کشف استعدادها است.

او با بیان این که، دانشگاه فرهنگیان ما از یک دانشگاه ماموریت محور به یک دانشگاه معمولی تبدیل شده است، اظهار کرد: در حال تلاس برای تبدیل دانشگاه فرهنگیان به یک دانشگاه ماموریت گرا هستیم، تا معلم خروجی از این دانشگاه دارای ۱۲ مهارت در راستای ساحت‌های شش گانه سند تحول باشد.

آنطور که او گفت: برای تحقق این هدف، معلمان این دانشگاه علاوه بر شرکت‌های امتحانات معمول دانشگاه، در یک آزمون جامع نیز شرکت می کنند، همچنین گزینش در دانشگاه مستقر و در طول مدت تحصیل، دانشجو به صورت مستمر گزینش می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش یک ایده‌آل را هم مطرح کرد و گفت: تراز معلم پرورش یافته ما در تربیت معلم در سال های دور افرادی همچون شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران بود که ۵۰ اختراع به نام وی ثبت شده است.

وزیر به دانش آموزان: شما سرآمدید، مطالبه گر باشید.

نوری خطاب به دانش آموزان حاضر در سالن کوثر گفت: شما دانش‌آموزان عضو تشکیلات به عنوان حلقه‌های میانی، نوجوانان سرآمدی هستید که باید تلاش کنید افرادی مثل خود بسازید، با روحیه جنگندگی و جذب حداکثری و دافعه در حد ضرورت، از مسئولان مطالبه گری کنید.

او از این دانش آموزان یک خواسته دیگر نیز داشت؛ تلاش کنید مدارس را از حالت کنکوری و خشک به مدرسه‌ای پویا و اثرگذار تبدیل کنید.

او اضافه کرد: دشمن نمی خواهند مدارس ما فعال باشد تا از این طریق و ایجاد گسل علمی، بر نسل نوجوان حکمرانی کند و آنها در بلوغ اجتماعی، سیاسی و روانی به مخاطره بیندازد، در بین خودتان با تشکیل گروه‌های خیریه علمی، به دانش‌آموزان دارای سطح علمی پایین‌تر، کمک کنید تا در حوزه آموزشی و علمی تقویت شوند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان ۲ خبر خوب هم داشت: اینکه عملیات احداث ۲ هزار و یک صد فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در این دولت شروع شده که تا کنون حدود یکهزار فضای ورزشی به بهره برداری رسیده است و دیگر این که از تدوین طرح نظام رتبه بندی مدارس خبر داد و گفت: در این طرح، با مشارکت دانش‌آموزان، اولیا و اعضا محله، مدارس رتبه بندی می شوند./ ایرنا