شناسهٔ خبر: 57351891 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار ایلام: رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان متناسب با افق طرح آمایش سرزمین باشد

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: رشته‌‍ های تحصیلی دانش‌آموزان باید متناسب با طرح جامع آمایش سرزمین و ظرفیت‌های استان با هدف تدریس رشته‌های مهارت محور و تربیت نیروی انسانی ماهر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بهرام نیا شامگاه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ایلام اظهار داشت: تفاهم نامه ای بین استانداری، سازمان فنی حرفه ای و شرکت ملی نفت برای آموزش و تحصیل ۵۰۰ نفر دانش آموز در حوزه نفت و گاز منعقد شده است تا باتوجه به ظرفیت های کلان نفت، گاز و صنایع پتروشیمی، دانش آموزان ماهر و متخصص تربیت شوند.

وی افزود: باید نبود تخصص ها و نیروی ماهر در قالب تحصیل دانش آموزان در رشته های مهارتی جبران شود و با توجه به گرایش عمده دانش آموزان به علوم تجربی، باید با مشاوره ای تحصیلی، دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی بروند.

استاندار ایلام ادامه داد: با توجه به ظرفیت های کلان استان، علم باید همراه با مهارت و تخصص باشد تا میزان گرایش به رشته های مهارت محور فنی و حرفه ای و کاردانش بیشتر شود.

بهرام نیا به لزوم وجود مشاوره تربیتی و تحصیلی در مدارس تاکید کرد و یادآور شد: جایگاه مشاوره ها باید در بین خانواده ها و دانش آموزان نهادینه شود چرا که مشاوره ها نقشی تعیین کننده در سرنوشت تربیتی و تحصیلی دانش آموزان دارند.

وی اضافه کرد: طبق بررسی های انجام گرفته ۵۰ یا ۶۰ درصد تربیت و شخصیت پذیری بچه ها در مدارس و بر عهده آموزش و پرورش و ۴۰ درصد بسته به خانواده و اجتماع است و برای دانش آموزان معلم یک الگو و مرجع تعیین کننده مهم و تاثیر گذار است.

استاندار ایلام ادامه داد: دانش آموزان به مانند یک ظرف تو خالی هستند که تفکر آنها در مدارس شکل می گیرد و آموزش و پرورش نسبت به رسالت دینی و الهی خود در قبال دانش آموزان سنگین است چرا که دانش آموزان از طریق مدارس و معلمان خود در بزرگسالی راه صحیح را پیدا می کنند و برای جامعه موثر واقع می شوند.

بهرام نیا یادآور شد: کشور ایران و انقلاب اسلامی سرشار از الگوها و مفاخر بزرگ در زمینه های مختلف برای معرفی به دانش آموزان به عنوان افراد تاثیرگذار است تا این قشر ضمن آشنایی با این شخصیت های بزرگ به گذشته خود افتخار کند.

وی به طرح دیپلماسی فرهنگی و مهارتی نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه دیپلماسی فرهنگی و مهارتی که مد نظر دولت سیزدهم است، رایزنی هایی با استان های همجوار عراق به ویژه استان واسط انجام گرفته و در بین مسوولان این استان ها رغبت برای مراودات در حوزه های ورزشی و مهارتی وجود دارد و مربیان توانمند ایلام در رشته های مختلف مهارتی امکان آموزش و تربیت دانش آموزان عراقی در داخل استان ایلام یا استان های مبدا در عراق را دارند.

استاندار ایلام به موضوع اغتشاشات اخیر هم اشاره کرد و گفت: در جریان آشوب های اخیر مدارس استان ایلام کمتر درگیر شدند و این موضوع با درایت والدین، مسوولان آموزش و پرورش و مدارس مدیریت شد و ایلام در بین سایر استان های کشور کمترین آسیب را در این بخش متحمل شد.

بهرام نیا به تشکیل جلسات متعدد بین مسوولان آموزش و پرورش با معلمان و مدیران مدارس تاکید کرد: مسوولان آموزش و پرورش از دیدگاه ها و نظرات معلمان و مدیران مدارس اگاه شوند و خواستار برگزاری نشست های گفتگو محور با حضور دانش آموزان، اولیای آنها، مسوولان آموزش و پرورش، معلمان و مدیران مدارس شد.

وی همچنین برگزاری یک نشست با مشارکت دانش آموزان نخبه در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، قرآنی و ورزشی و گفت و گو با این دانش آموزان را خواستار شد.