شناسهٔ خبر: 56427250 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سردار کارگر: ۹۸ درصد اسناد دفاع مقدس طبقه‌بندی ندارد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برنامه زنده «صف اول» گفت: امروز ۹۸ درصد اسناد دفاع مقدس طبقه‌بندی ندارد.

صاحب‌خبر -

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌مناسبت هفته دفاع مقدس شب گذشته (جمعه) در برنامه «صف اول» که به‌صورت زنده از شبکه سراسری خبر پخش شد، حضور یافت.

بررسی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس، دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس با حضرت امام خامنه‌ای، ماموریت و تبیین عملکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، تشریح وضعیت مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور، اسناد طبقه‌بندی شده دفاع مقدس و ... از مهم‌ترین محور‌های این گفت‌وگو بود.

مشروح سخنان سردار کارگر را در ادامه می‌خوانید؛

هدف از تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

هدف از تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حفاظت و بهره‌برداری از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ثبت حماسه‌های جاوادنه امت اسلام و آثار آن در امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از تحریف میراث گران‌بهای دفاع مقدس است.

در این ۱۰ سالی که بنده مسئولیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را برعهده دارم و قریب به ۱۰ مرتبه که خدمت حضرت آقا رسیدیم؛ معظمله بر روی مسئله «تحریف» خیلی تاکید داشتند. در سال ۱۳۹۹ ایشان فرمودند؛ ما هر چقدر از دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، قدرت تحریف بیشتر می‌شود. چرا؟ چون افرادی که در دفاع مقدس بودند، ممکن است نباشند و یا ممکن است آن زمان را فراموش کرده باشند و عد‌ه‌ای بیایند و ادعا‌هایی کنند.

در دیدار اخیر هم، قبل از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حسینیه امام خمینی (ره) تشریف بیاورند، معظم‌له ۳۵ دقیقه از نمایشگاهی که در حاشیه دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس با ایشان برپا شده بود، بازدید کردند؛ ما در این نمایشگاه ۶۸ کلان‌پروژه یا طرح که همه ابعاد دفاع مقدس در آن دیده شده است را به نمایش گذاشتیم؛ درگیری‌های قبل از انقلاب تا انقلاب اسلامی را به تصویر کشیدیم. بعد وارد درگیری‌های اوایل انقلاب، غائله کردستان و بعد وارد دفاع مقدس شدیم. اتفاقاتی که در خوزستان، غرب و شمال‌غرب کشور رخ داده بود را نیز به تصویر کشیدیم. سپس به تشریح مقاومت‌ها و عملیات‌های بزرگ پرداختیم؛ البته نزدیک به ۱۴۰ عملیات کوچک نیز تشریح شد.

سپس ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، پشتیبانی جنگ و بسیج را تشریح کردیم. به قول غربی‌ها ما باید این جعبه سیاه جنگ را درمی‌آوردیم. اگر می‌گوییم روایت باید صحیح باشد؛ باید اطلاعات صحیح و مستند نیز وجود داشته باشد. دقتی که ما در اینجا کردیم این بود که این اطلاعات مستند، دقیق و قابل فهم باشند و ضمنا بر روی همه این موارد (فیلمنامه) هم کار کردیم.

دسترسی به اطلاعات را برای پژوهشگران، نخبگان، راویان آسان کردیم

ممکن است که این اطلاعات خام به درد کسی که می‌خواهد فیلم بسازد یا کتاب بنویسد نخورد، برای همین در این اطلاعات هم یک تبدیلی انجام شده است که بدین ترتیب این موارد می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران، نخبگان، راویان برای روایت صحیح قرار بگیرد.

ما بر مبنای همین موارد آئین‌نامه‌هایی را در هیات امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که ۱۲ نفر از اعضای آن، عضو هیات دولت هستند به تصویب رساندیم. یک آئین‌نامه درباره نشر کتاب است. آئین‌نامه دیگر درباره ساخت و انتشار فیلم‌ها است. آئین‌نامه دیگر در مورد تحریف‌هایی است که صورت می‌گیرد. برخی مواقع با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد افرادی می‌آیند و دانسته یا ندانسته دست به تحریف می‌زنند. ما در ابتدا با این افراد صحبت می‌کنیم و اطلاعات موجود را به آن‌ها اعلام می‌کنیم. ولی برخی‌ها لجاجت دارند. در آن آئین‌نامه تحریف همه این مسائل انضباطی و قضایی دیده شده است و قوه قضائیه هم همراهی کرده است، البته این موارد ممکن است که انگشت شمار باشد. زیرا نویسندگان در حوزه دفاع مقدس افرادی هستند که به ‌دنبال روایت معتبر هستند. یا آن فردی که قصد ساخت فیلم را دارد به‌دنبال روایت معتبر است.

در موضوع راهیان نور، قبل از شیوع بیماری کرونا بیش از ۷ میلیون نفر اعم از جوان و نوجوان بین ۱۵ تا ۳۰ سال از یادمان‌های ۵۸‌گانه بازدید کردند. در آنجا راویانی بودند که روایت‌های معتبر را تشریح می‌کردند.

مسئولیت دیگر ما این است که سعی کرده‎ایم واحد درسی دفاع مقدس را در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بگنجانیم و یا داستان‌هایی که در مورد دفاع مقدس منتشر و نقل می‌شود را اعتبارسنجی کنیم.

۱۰۰ قسمت مستند معتبر از دفاع مقدس در حال ساخت است

نکته دیگر کار فاخر و فوق‌العاده‌ای است که در رسانه ملی انجام می‌شود. ۱۰۰ قسمت مستند معتبر از دفاع مقدس در حال ساخت است که در گزارشی که تا به حال رسیده ۵ قسمت آن آماده شده است. این مستندها بیان داستان دفاع مقدس از قبل تا پایان دفاع مقدس است.

در مورد عملیات‌های دفاع مقدس مرکز صبا در حوزه پویانمایی همت خوبی کرده است. دست‌اندرکاران این مرکز اعلام کردند که آمادگی داریم تا ۱۰۰ قسمت انیمیشن با موضوع دفاع مقدس تولید کنیم. درست همانند کاری که شبکه ۳ سیما برای شهید «ابراهیم هادی» کرده است.

یکی از موضوعاتی که درباره این پروژه‌ها بود، جلوگیری از اختلافات قشری، صنفی و قومی است. زیرا این مسئله مهمی است. دشمنان ما به‌دنبال اختلاف ارتش و سپاه هستند و خیلی در این راه تلاش می‌کنند، اما الحمدالله چنین چیزی داخل نیروهای مسلح وجود ندارد. الان فصل‌الخطاب این قبیل مسائل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. همچنین شاهد هستیم در برخی موارد کتابی که می‌خواهد منتشر شود اختلاف سلیقه‌هایی در مورد روایت عملیات‌هایی وجود دارد که ما می‌آییم و بر اساس اسنادی که وجود دارد آن را بررسی می‌کنیم، یا کتاب‌هایی را که برای نظارت از آموزش و پرورش می‌آیند نیز بر اساس اسناد معتبر بررسی می‌کنیم. این وضعیت در مورد فیلمنامه‌هایی که برای ما ارسال می‌شود صدق می‌کند.

قریب به ۳۸ میلیون سند معتبر داریم

این ۶۸ طرحی که عرض کردم دارای ۱۳ میلیون سند معتبر است. با توجه به دیگر اسنادی که ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داریم قریب به ۳۸ میلیون سند معتبر داریم که دوستان اینها را به سختی از دستگاه‌های دولتی پیدا کردند. البته این کار مقداری دیر آغاز شد.

میزان اسناد طبقه‌بندی شده ۲ درصد است. همه اسناد از حوزه طبقه‌بندی خارج شده است. یعنی ۹۸ درصد اسناد طبقه‌بندی ندارد و فقط ۲ درصد آن باقی مانده است. آن هم باید افرادی که در این رابطه تخصص دارند بنشینند و آن‌ها را بررسی کنند.

در این رابطه سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون کلان طرح‌های ۶۸ گانه بیش از ۶۰ ساعت وقت گذاشتند. زیرا ایشان در دوران جنگ مسئول اطاعات بودند و به این قضیه آشنا بودند. در واقع حُسن طرح‌ها این است که شاید به‌عنوان نخستین موضوعاتی در کشور باشد که مورد توافق همه واقع شده است.

به طور مثال عملیات «فتح المبین» را ارتش کار کرده که نماینده سپاه هم آنجا بوده است. ما هم یک ناظر آنجا گذاشتیم. حتی نماینده جهاد هم آنجا بود. در انتها تمامی این نماینده‌ها آن را امضا کردند و گفتند ما آن را قبول داریم. در آن طرف عملیات بیت‌المقدس را سپاه کار کرده است. در آنجا هم نماینده ارتش، جهاد و ناظر ما بوده است. تمامی حاضران آن را امضا کردند و بعد از آن ما همه این طرح‌ها را در موسسه‌ای مانند موسسه استاندارد بررسی و تائید کرده و سپس در بنیاد حفظ آثار بنده آن‌ها را امضا کردم. در واقع تمامی این طرح‌هایی که اینجا قرار دارد، مورد توافق همه است.

امروز ۹۸ درصد از اسناد دفاع مقدس طبقه بندی ندارد

امروز ۹۸ درصد از اسناد ما دیگر طبقه‌بندی ندارد. البته همین الان هم دوستان، نخبگان و دانشجویان برای تحقیق‌ها، پژوهش‌ها و پایان نامه‌های خود به ما مراجعه می‌کنند. ما قول دادیم که این اسناد تا پایان امسال در فضای مجازی و به‌صورت دیجیتال در اختیار همه قرار بگیرند. حُسن این کارها این است که این طرح‌ها هم مکتوب است و هم به صورت رسانه‌ای درآمده است. اینها باید تبدیل شود تا در فضای مجازی در اختیار دوستان و علاقمندان قرار بگیرد.

به‌طور مثال یکی از این طرح‌ها در مورد صدا و سیما است. صدا و سیما در دوران دفاع مقدس چه کارهایی کرده است. در آنجا هم در مورد بررسی کارهایی که صدا و سیما کرده با حضور نمایندگانی از ارتش و سپاه و بقیه حضور داشتند و آن را بررسی و تائید کردند. این موضوع در مورد حوزه فرهنگی و تبلیغات هم به همین صورت است. نکته دیگر اینکه در مورد موضوع سیاسی در دفاع مقدس وزارت امور خارجه کار کرده است. در مورد نقش امام (ره) و رهبری هم همه اینها کار شده است.

ما نتوانستیم نقش حضرت امام (ره) را به خوبی نشان دهیم

البته و با این وجود، ما خودمان از آنچه انجام شده راضی نیستیم. ما نتوانستیم نقش حضرت امام (ره) را به خوبی نشان بدهیم. در صورتی که در همین فرمایشاتی که حضرت امام خامنه‌ای در سخنان ۳۰ شهریور داشتند به سه مولفه مهم اشاره فرمودند؛ نخست انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، سپس مدیریت هدایت و فرماندهی امام خمینی (ره) و دیگری نقش جوانان بود. واقعیت این است که ما آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم همه ابعاد دفاع مقدس را به نسل فعلی منتقل کنیم. البته در این مسیر خیلی تلاش شده است. یکی از طرح‌های اصلی در مورد نقش حضرت امام (ره) در دفاع مقدس است که دفتر حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) آن را با هماهنگی ما کار کردند، تمام اسناد هم جمع شده و امیدواریم بعد از اینکه منتشر شوند همه ابعاد آن مشخص شود، در چه بزنگاههایی ایشان چه تصمیماتی گرفتند و اگر نبود آن روحیه و فرمان امام (ره) با چه مسائل و مشکلاتی روبرو می‌شدیم.

یادتان است که در ابتدای جنگ بعد از اینکه فرودگاه مهرآباد بمباران شد، وقتی خدمت امام رسیدند، ایشان فرمودند یک کسی آمده و سنگی انداخته و ما هم همچین سیلی بزنیم که از زمین بلند نشود. انتهای جنگ مشخص شد که پیروز جنگ چه کسی بود. پیروز جنگ ملت ایران بودند. یکی از مواردی که ایشان داشتند باور داشتن به ملت بود. همانند حضرت آقا که مقام معظم رهبری هم به مردم اعتماد دارند.

نقش امام (ره) در دوران دفاع مقدس بیمانند بود

خصوصیت دیگر حضرت امام (ره) این بود که همه مردم را بسیج کردند. همین که حضرت آقا فرمودند همه دنیا بر سر ما ریختند و ما توانستیم مقاومت کنیم و حتی یک وجب از خاک خودمان را هم ندادیم. نقش امام (ره) در دوران دفاع مقدس بی‌مانند بود. جالب است که اکثر شهدای ما در لحظۀ شهادت می‌گفتند سلام ما را به امام (ره) برسانید. ببینید این خیلی مهم است که یک، ولی‌فقیه و یک مرجع تقلید بیاید و در چنین سن و سالی جنگ را فرماندهی کنند. از زمانی هم که بنی‌صدر فرار کرد ایشان رهبری کل قوا را برعهده گرفتند که وضعیت جنگ برگشت.

برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس باید از زبان هنر استفاده کنیم

روزهای گذشته سالروز عملیات «ثامن الائمه» بود که عملیات بسیار مهمی بود و این عملیات پایه‌ای برای سایر عملیات‌های بزرگ دیگر شد. در این خصوص تلاش می‌کنیم با همکاری صدا و سیما در بخش فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام شود. اما نکته‌ای را باید عرض کنم و آن این است که اگر بخواهیم دفاع مقدس را به نسل فعلی منتقل کنیم باید از زبان هنر استفاده کنیم. اینها باید به زبان هنر و علم دربیاید و در کتاب بچه‌ها برود. ما باید از کودکستان، مهدکودک و دبستان شروع کنیم. در حقیقت باید از این زبان‌ها استفاده کنیم و این ارزش‌ها و سبک زندگی را به آنها منتقل کنیم.

از حدود ۴۰ کشور دنیا آمدند و یادمان‌های ما را دیدند

ما ۵۸ یادمان دفاع مقدس در هفت استان کشور داریم. این استان‌ها شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، بوشهر و هرمزگان هستند. اینها یادمان‌های دفاع مقدس و یا یادمان‌های راهیان نور است و این کمتر در کشورهای دیگر استفاده شده است. البته اگر به سوریه رفته باشید «قنیطره» را به‌عنوان یادمان نگهداشته بودند. البته خیلی از نمادهایی که می‌توانستیم نگهداریم و بکر بود متاسفانه از بین رفته است. ولی همین یادمان‌ها باقی مانده است که کاروان‌های راهیان نور می‌روند و در آن مناطق حضور پیدا می‌کنند. از حدود ۴۰ کشور دنیا آمدند و یادمان‌های ما را دیدند.

۳۷ موزه دفاع مقدس در سراسر کشور در دست ساخت داریم

ما در هر استان یک موزه دفاع مقدس که البته نام آن مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس است داریم. زیرا اعتقاد داریم موزه‌ها باید پویا و فعال باشند. ما ۳۷ موزه در سراسر کشور در دست ساخت داریم که ۲۴ موزه تا امروز ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بر این اساس در هر استان یک موزه در دست ساخت داریم؛ البته در خوزستان که مهد جنگ بوده چهار موزه داریم. موزه اهواز که در حال ساخت است، ولی موزه دزفول که یکی از موزه‌های خوب ماست ساخته شده است. موزه خرمشهر هم ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. یک موزه طبیعی هم در آبادان داریم که در حال استفاده است.

تا پایان سال ۱۴۰۴ موزههای دفاع مقدس تکمیل میشوند

استان کرمانشاه هم دارای سه موزه دفاع مقدس است که یکی در گیلانغرب، یکی در مرصاد و دیگری هم در کرمانشاه در دست ساخت است. یک موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس هم داریم که در دست ساخت است. ما بر اساس قولی که دادیم تا پایان سال ۱۴۰۴ که ممکن است به سال ۱۴۰۵ هم کشیده شود، این موزه‌ها و مراکز فرهنگی تکمیل می‌شود. ضمنا قریب به ۲۵۰۰ یادمان شهید گمنام هم در سراسر کشور داریم. یک یادمان شهدای گمنام ویژه هم در بهشت زهرای تهران داریم که ۴ هزار شهید گمنام در آن آرامیده است.

در نظرسنجی که داشتیم مردم کشور سه مورد را در حوزه دفاع مقدس اولویت‌بندی کردند؛ نخست راهیان نور بود، دیگری شهدای گمنام بود و آخری هم فیلم و سریال بود؛ البته ما نمادهای دیگری را هم پیش‌بینی کردیم که مثلا در دزفول و تهران، اماکنی که موشک خورده و تروری صورت گرفته درنظر گرفته شده است تا مردم از آن‌ها استفاده کنند.

دفاع مقدس کلید وحدت است

دفاع مقدس کلید وحدت است. در دفاع مقدس همه آمدند و پیروز اصلی دفاع مقدس ملت بزرگ ایران هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرمودند که در دفاع مقدس همه اقوام و اقشار و جناح‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان بودند. در بین شهدا نگاه کنید، اکثر شهدای ما بین ۲۰ تا ۲۳ سال سن داشتند، شهید ۹۰ ساله هم داشتیم. ما برای نقش همه این شهدا کار کردیم و در حال پیاده‌سازی در موزه‌های دفاع مقدس است. نقش دانش‌آموزان، معلمان، ارتش، سپاه، کمیته و ژاندارمری و جهادگرن دیده شده است. ضمن اینکه روحانیت نیز به نسبت جمعیتی که داشتند قشری هستند که بیشترین حضور و بیشترین شهید را دادند.

نقش زنان در دفاع مقدس بیشتر از مردان بوده است

جنگ خیلی مردانه دیده شده است. در صورتی که زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیشتر از مردان نقش داشتند. به همین دلیل هم ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمانی برای روحانیت و سازمان دیگری را برای زنان داریم که این سازمان زنانی که داریم به اندازه خود بنیاد فعالیت دارد و هر قدر هم که کار می‌کنند به حقیقت ماجرا نمی‌رسند. زیرا مردی که به جبهه رفته همسرش و فرزندی که به جبهه رفته مادرش او را همراهی کرده است. یکی از کلان طرح‌هایی که کار شده، در مورد نقش زنان و روحانیت در دفاع مقدس بوده است.

ما راجع به اصناف کم صحبت کرده‌ایم. نقش مساجد هم در حمایت از دفاع مقدس بسیار مهم است. همیشه می‌گویم که چهار «میم» را اگر دنبال کنیم مشکلات ما حل می‌شود. این چهار میم شامل محله، مدرسه، مسجد و منزل است؛ لذا تمامی نقش اصناف و اقشار مختلف دیده شده است. دیگری اقلیت‌های مذهبی است. زیرا ما از تمامی اقلیت‌های مذهبی شهید داریم.

امسال کار وصیت‌نامه خوانی شهدا را شروع کردیم

پروژه وصیت‌نامه شهدا یک کار مشترک با بنیاد شهید است. بیشترین وصیت‌نامه‌ها را هم بنیاد شهید از خانواده‌های شهدا گرفتند. در بازدیدی که از بنیاد شهید داشتم دیدم که وصیت‌نامه‌های شهدا را در مخزنی نگهداری می‌کردند. ما هم در بنیاد این کار را انجام دادیم و وصیت‌نامه‌های شهدا را در قالب تاریخ شفاهی از خانواده‌ها گرفتیم. نکته دیگر اینکه ما امسال کار وصیت‌نامه خوانی را شروع کردیم؛ البته در گذشته هم بوده، ولی منسجم نبود. از طرف دیگر هم کاری در سطح کشور داریم که خاطره‌گویی است که در تمامی مدارس، مساجد و دانشگاه‌های استان‌ها توسط فرماندهان در حال انجام است.

ما امسال کاری را شروع کردیم که نام آن «نهضت وصیت‌نامه خوانی» است. یک فردی در مسجدی وصیت‌نامه شهدا را بخواند. زیرا خیلی از شهدا در وصیت‌نامه‌های خود سفارش امام (ره) و پیروی از امام، سفارش به حجاب، توصیه به حلال‌خوری و ... کردند. این خودش یک مکتبی برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس می‌شود. البته خیلی از این اسناد و مدارک جزو اسناد ما است. بنیاد شهید و ریاست آن آقای قاضی‌زاده هاشمی هم اعلام کردند این اسناد و وصیت‌نامه‌ها را در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار می‌دهند. ما هم این اسناد را در مرکز اسناد خود که در کتابخانه ملی است نگهداری می‌کنیم.

بیش از ۷ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر کردیم

ما الان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که مسئولیت سیاست‌گذاری و فعالیت‌های حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در کشور را دارد در قبل از سال ۱۳۹۳ و در طول ۲۲ سال ۷۰۰ عنوان کتاب تولید کرده بودیم. ولی از سال ۹۳ تا الان بیش از ۷ هزار عنوان کتاب در سه سطح ملی، استانی و منطق‌های چاپ و منتشر کردیم. در حقیقت ما در این حوزه به رشد ۳۲ برابری رسیدیم.

کار دیگری که انجام دادیم به سراغ کتاب‌های صوتی و موبایلی رفتیم. در ۶ سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس تولید کردیم که در حال تبدیل به نسخه موبایلی هم است. کتاب حوزه فعالیت بسیار خوبی شده است که این نه فقط در مجموعه ما که در تمامی مجموعه‌های کشور این اتفاق خوب روی داده است. در حوزه کتاب دفاع مقدس ما در سال ۱۳۹۴ حدود ۹۵۸ عنوان کتاب چاپ داشتیم، ولی در سال گذشته ۲ هزار و ۲۹۶ عنوان کتاب چاپ شده است.

در نشر دفاع مقدس همه باید به میدان بیایند

یکی از این علت‌ها این است که الان در کشور دعوا بر روی این آرم‌ها است. ما به ادارات کل خود در استان‌ها گفتیم شما کتاب‌ها را چاپ کنید و پشت آن ۱۰ - ۲۰ تا آرم هم بزنید. خوشبختانه در این مسیر شهرداران و فرمانداران کمک کردند تا این اتفاق‌های خوب افتاد. ما در بنیاد حفظ آثار اگر موفقیتی داریم این است که همانند دوران دفاع مقدس همه آمدند و کمک کردند. در نشر دفاع مقدس باید همه بیایند و اگر همه نیایند موفق نمیشویم.

در مورد پیشکسوتان توفیقاتی خوبی داشتیم. ما از سال ۹۶ که خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم ایشان گفتند که به اینها توجه کنید. ما از سال ۱۳۹۶ با ۵۰۰ نفر از فرماندهان لشکر و همطراز شروع کردیم. از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ از ۳ میلیون پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل شدند.

فیلمسازان برای تولید فیلم دفاع مقدس به بنیاد مراجعه کنند

در حوزه فیلم و سریال، مانع اصلی، پرخرج بودن آن است. اما ما یک شورای پشتیبانی پیش‌بینی کردیم. اینجا هم اعلام می‌کنم اگر کسی به دنبال ساخت فیلم یا سریال دفاع مقدسی است به بنیاد مراجعه کند. ما در حوزه تجهیزات و منابع و کتاب‌ها خیلی کمکشان می‌کنیم. نمی‌خواهم بگویم وضع فیلم و سریال دفاع مقدس خوب است، ولی بد هم نیست. الان این کار خوبی که صدا و سیما کرده این است که در ژانرهای خود، دفاع مقدس را هم آورده است. ما باید دفاع مقدس را در فیلم‌های خود از خط مقدم به درون جامعه بیاوریم، زیرا آثار بسیار خوبی به دنبال دارد.