شناسهٔ خبر: 56420035 - سرویس اجتماعی
منبع: پارسینه | لینک خبر

نحوه کنترل و به تعویق انداختن یائسگی

یائسگی در زنان بخشی طبیعی از زندگی آن‌ها است که خواه ناخواه همه آن را تجربه می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مشکل یائسگی بیشتر آشنا شده و راه های کنترل یائسگی را بدانید.

صاحب‌خبر -

یائسگی دوره اتمام زندگی باروری یک زن است. دوره ای که با تمام شدن قاعدگی ها و قدرت باروری کلید می خورد. یائسگی زمانی تشخیص داده می شود که یک زن به مدت چند ماه عادت ماهانه را تجربه نمی کند. در حالت کلی دوره یائسگی بین 40 تا 50 سالگی اتفاق می افتد. در طول این دوره تغییرات زیادی در فعالیت هورمون ها ایجاد می شود. به این ترتیب که ترشح هورمون های تولیدمثل مانند استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می کند. این وضعیت نیز به نوبه خود باعث بروز برخی واکنش های فیزیکی و روحی می شود که اکثر خانم ها را با مشکلاتی مواجه می کند.

علائم یائسگی

در ماه ها یا سال های قبل از یائسگی که دوره پیش از یائسگی نامیده می شود، خانم ها علائمی تجربه می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • خشکی واژینال
  • لرز، گرگرفتگی یا تعریق شبانه
  • اختلالات خواب
  • تغییر خلق و خوی و بداخلاقی
  • افزایش وزن و افت سوخت و ساز بدن
  • شکنندگی موها و خشک شدن پوست
  • کاهش حجم سینه ها

باید گفت که این علائم در همه زن ها یکی نیست. اما به طور کلی نامنظمی دوره های قاعدگی قبل از قطع کامل آن امر شایعی است.

کنترل یائسگی

سردرد، تنش عضلانی، خستگی، سرگیجه، گرفتگی، نوسانات خلقی و غیره از مشخص ترین علائم یائسگی هستند. یائسگی بیماری نیست اما مانند یک روند خود تخریبی داخلی است که ذهن و روح شما را مورد هدف قرار می دهد. در این مقاله از 7گنج با ما همراه باشید تا با مشکل یائسگی بیشتر آشنا شده و راه های کنترل یائسگی را بدانید.حقیقت این است که یائسگی یک فرایند طبیعی است که با شیوه زندگی صحیح، زنان می توانند دیرتر به آن مبتلا شوند.

یک حمام متفاوت

برای کنترل یائسگی و جلوگیری از علائم خسته کننده آن می توانید با تغییراتی در شیوه حمام کردن تان درمانی برای خود ایچاد کنید. درواقع یک حمام گرم را همیشه برای خلاص شدن از شر تنش های روزانه و آرامش یافتن تجویز می کنند. کارولین دین می گوید: زنان می توانند در زمان یائسگی با افزودن برخی مواد طبیعی به وان حمام شان و ماندن در آن از علائم یائسگی بکاهند.کافی است دو فنجان سولفات منیزیم را به همراه نصف فنجان خاک رس ( از خاک رس های بهداشتی و محلول استفاده کنید ) به وان حمام خود بیفزایید. از آنجایی که با متوقف شدن چرخه قاعدگی سم زدایی در بدن زنان نیز متوقف می شود و مسائلی از قبیل افزایش وزن و مشکلات قلبی بیشتر ممکن است برای زنان رخ بدهد. حمام خاک رس در سم زدایی به بدن کمک کرده و علائم یائسگی را کم می کند.

برای کنترل یائسگی بدن تان را هیدراته کنید

گر گرفتن و تعریق های شبانه باعث می شوند که بدن تان بیشتر مستعد ابتلا به کم آبی و علائم همراه آن مثل خشکی پوست، سرگیجه، سردرد، تحریک پذیری بیشتر و غیره شود. دین توصیه می کند که زنان یائسه حداقل به اندازه نصف وزن بدن شان آب بنوشند. یعنی اگر وزن شما 120 اونس است باید روزانه 60 اونس آب بنوشید. این مقدار مطابق 30 کیلوگرم آب است. همچنین می توانید به هر 16 اونس آب به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری نمک دریایی اضافه کنید. این کمک می کند تا برخی از مواد مغذی که بر اثر عرق از دست می دهید به بدن تان بازگردند.

برای کنترل یائسگی از منیزیم استفاده کنید

منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که اثرات مختلفی داشته و در فرایندهای گسترده ای از بدن تان شرکت می کند. زنان یائسه بیشتر از سایرین در طی کمبود منیزیم هستند چرا که در اثر گر گرفتن و تعریق شبانه آن را از دست می دهند.همین امر می تواند سبب تشدید برخی از علائم یائسگی مانند بی خوابی، تحریک پذیری، سختی و درد مفاصل، سردرد، ولع مصرف کربوهیدرات و غیره شود. نهایتا همین علائم فشار خون شما را بالا برده و سبب از دست دادن تراکم استخوانی یا دیابت نوع دو می شوند. انسان به طور طبیعی منیزیم را تولید نمی کند بلکه باید آن را از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها به دست بیاورد. غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از آجیل، غلات کامل، حبوبات، سبزیجات برگ دار و غیره. در صورتی که به اندازه کافی از غذاهای منیزیم دار استفاده نمی کنید قرص منیزیم هم می تواند برای تان مفید باشد. منتها بهتر است قبل از مصرف خودسرانه با پزشک تان مشورت کنید. از علائم مصرف بیش از حد منیزیم ابتلا به اسهال، دل درد و حتی نارسایی کلیه است.

از منابع خوراکی استروژن استفاده کنید

هورمون درمانی معمولا برای کنترل یائسگی تجویز می شود. خیلی از زنان از یک رژیم دارویی در زمان یائسگی خود بهره می برند. پس از مراجعه به پزشک می توانید به صلاحیت یا عدم صلاحیت تان برای هورمون درمانی پی ببرید. دین توصیه می کند که هورمون درمانی را به عنوان راه حل نهایی در نظر گرفته و تا می توانید از راهکارهای طبیعی کمک بگیرید. بهترین غذاها برای تامین استروژن بدن تان عبارتند از دانه کدو تنبل، چای شبدر قرمز و ماش

دور انداختن تابه های قدیمی

شاید بعید به نظرتان برسد، اما تابه های نچسب قدیمی تر با ماده ای شیمیایی به نام پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) پوشیده شده اند که تعادل هورمونی را به هم می زند. تحقیقات نشان داده است، زنانی که سطح این ماده در خونشان بالا بوده است، زودتر یائسه شده اند.پزشکان هنوز از میزان تاثیر این مواد شیمیایی بر سن یائسگی اطلاع ندارند، اما به نظر می رسد که این مواد اثری تجمیعی بر طول عمر زنان داشته باشند. بنابراین از تابه ها و لوازم آشپزخانۀ نچسب استفاده نکنید، چرا که استفاده از آنها ارزش به جان خریدن احتمال تماس با مواد سمی را ندارد.

مصرف لبنیات کم چرب

مطالعات نشان داده است، زنانی که فرآورده های لبنی بدون چربی مانند پنیر و ماست کم چرب مصرف می کنند، تقریباً سه سال و نیم دیرتر یائسه می شوند. به نظر می رسد آنزیم های موجود در شیر گاو میزان استروژن را افزایش می دهد و در نتیجه سیستم تناسلی را تقویت می کند.پنیر، ماست و شیر ارگانیک را جایگزین لبنیات پرچرب کنید. به علاوه ماست دارای باکتری های مفید است، پس سعی کنید ماست بیشتری میل کنید.

سلفون را فراموش کنید

پلاستیک به هیچ وجه تاثیر مثبتی بر سطح هورمون های بدن ندارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که پلاستیک های نرمی، مانند سلفون دارای مواد شیمیایی مضری هستند که سیستم های هورمونی را تغییر می دهد البته میزان این اثر هنوز مشخص نیست. در هر حال بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و هرگز غذا را در ظرف پلاستیکی گرم نکنید و همچنین مواد غذایی را در بسته بندی های پلاستیکی نگهداری نکنید.

استفاده از فرآورده های زیبایی غیرشیمیایی

احتمالاً برای مقابله با چین و چروک های پیری به وفور از مرطوب کننده ها و کرم های ضدپیری استفاده می کنید، اما باید دانید که اگر از فرآورده های طبیعی استفاده نکنید، پوستتان مواد شیمیایی موجود در این فرآورده ها را جذب می کند، در نتیجه تعادل هورمونی به هم می خورد و زودتر یائسه می شوید. بنابراین از فرآورده های مراقبت از پوستی مانند مرطوب کننده ها و دئودورانت های معطر یا حاوی پارابن استفاده نکنید.

تاثیر کربوهیدرات ها، ماهی و حبوبات بر یائسگی

سن متوسط یائسگی ۵۱ سال است. پژوهش ها نشان داده است که تغذیه در زمان شروع یائسگی نقش دارد. هر وعده کربوهیدراتی که در روز مصرف می شود، مانند پاستا و برنج، سن یائسگی را یک سال و نیم کاهش می دهد. در مقابل هر وعده ماهی و حبوبات تازه روزانه، مانند نخودفرنگی و لوبیا، شروع یائسگی را سه سال عقب می اندازد. به علاوه مصرف روزانه ویتامین B6 و روی نیز سن شروع یائسگی را افزایش می دهد.پژوهشگران در مقایسۀ گیاهخواران با گوشتخواران دریافتند که خوردن گوشت قرمز موجب می شود که یائسگی یک سال به تعویق بیفتد. همچنین مصرف بیشتر انگور و ماکیان در خانم هایی که فرزند نداشتند، باعث به تاخیر افتادن یائسگی شده بود.

نقش رادیکال های آزاد در زمان یائسگی

دانشمندان در حال بررسی سازو کارهای احتمالی هستند که موجب تاثیر رادیکال های آزاد بر سن یائسگی می شود. به نظر می رسد گونه های واکنش پذیر اکسیژن یعنی همان رادیکال های آزاد یا مولکول های حاوی اکسیژن به DNA آسیب می زند.رادیکال های آزاد اثر منفی بر بلوغ تخمک ها و آزاد شدن آنها می گذارند. حال آن که حبوبات حاوی آنتی اکسیدان هستند که می تواند با این اثرات منفی مقابله کند و شروع یائسگی را به تاخیر بیندازد. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی های چرب وجود دارند، باعث فعال شدن آنتی اکسیدان های موجود در بدن انسان می شوند. در مقابل، کربوهیدرات های تصفیه شده یکی از عامل های خطر بروز مقاومت به انسولین هستند که به نوبه خود تولید استروژن را افزایش می دهد و منجر به یائسگی زودرس می شود.

چیدن جورچین

فعال نگه داشتن ذهن بسیاری از مشکلات را از شما دور نگه می دارد، امروزه کارشناسان معتقدند که ذهن فعال یائسگی را نیز اندکی به تاخیر می اندازد.قبل از این که به سن یائسگی برسید، ذهنتان را پویا و فعال نگه دارید. هر روز جدول و سودوکو حل کنید، مهارت جدیدی یاد بگیرید یا در کلاس های تناسب اندام شرکت کنید تا این فعالیت ها ذهنتان را فعال نگه دارد و سطح تمرکزتان را افزایش دهد.

پیشگیری و درمان یائسگی

  • فعالیت های ورزشی و خوردن موادغذایی مفید، همچون موادغذایی فیبردار بسیار مفید هستند و می توانند در رفع برخی عوارض مفید باشند، مصرف مقدار کافی آب در روز و استفاده از تمامی مشتقات سویا، بسیار رژیم غذایی مناسبی برای یک فرد یائسه می باشد که در رفع بسیاری از مشکلاتی که پس از یائسگی رخ می دهد می تواند مؤثر باشد.
  • استفاده از دانه کنجد، خرما، شیرسویا، پسته، گردو، سبزیجات و میوه ها و برخی حبوبات همچون لوبیا قرمز و لوبیا سیاه و … بسیار مفید هستند.
  • استفاده از مواد غذایی مضر همچون موادغذایی فست فود ها و همچنین قرار گرفتن در تنش های روحی طولانی مدت، استرس های زیاد و بی دلیل، اضطراب های همیشگی، همگی از مواردی هستند که می توانند سلامت فرد را تهدید کنند و فرد را به دوره یائسگی نزدیک تر کنند.
  • مشارکت های اجتماعی، کتاب خواندن، تفریح کردن و زدودن افکار منفی در رفع مشکلات روحی فرد بسیار مؤثر می باشند.
  • مصرف ویتامین های مکمل همچون ویتامین D ، ویتامین B12 و ویتامین A و … بسیار مؤثر و مفید هستند.
  • یکی از روش های نوین که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد لیزر درمانی ست. در روش لیزر درمانی به فیبروپلاست ها که دربافت های گوناگون بدن وجود دارند و باعث طراوت بافت ها می شوند شوکی وارد می شود و مجدداً باعث فعال شدن آن ها شده و سبب استحکام و محکم شدن بافت ها می شود، این درمان در رفع خشکی واژن و ضعیف شدن آن بسیار نقش دارد..
  • زنانی که یائسه می شوند باید به صورت مرتب سونوگرافی، ماموگرافی و غربالگری انجام دهند. مخصوصاً اگر فرد از داروهای هورمونی استروژن استفاده کند