شناسهٔ خبر: 56359592 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

صنعت نفت آبادان و همان همیشگی!

پریسا زنگنه منش

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان چند فصل است که روز خوشی را به خود ندیده است.

صاحب‌خبر -

صنعت نفت آبادان یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبالی ایران است و مردم این شهر تیم‌شان را برزیل ایران می‌دانند و اگر به خانه و مغازه هر آبادانی که در امیری و احمدآباد و سایر محله‌های آبادان بروی، بعید است عکسی از تیم‌شان را در کنار تیم‌ملی برزیل یا پرچمی از آن نبینی. آبادانی‌هایی که اگر تیم‌های پایتخت‌نشین برای بازی به شهرشان بیایند محال است در ورزشگاه پیر آبادان جز پرچم طلایی رنگ، رنگ دیگری را دید اما همین تیم پرطرفدار از سال ۱۳۹۵ که با هدایت مرحوم نادر دست‌نشان لیگ برتری شد، با مشکلات ریز و درشت فروانی مواجه است، مشکلاتی که گویا همیت لازم برای حل آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، در همان فصلی که آبادانی‌ها با مرحوم دست نشان لیگ برتری شدند، پس از مدتی همکاری، باشگاه تصمیم به انتخاب گزینه دیگری برای هدایت این تیم گرفت، موضوعی که در فصل‌های دیگر نیز برای نفت آبادان رخ داد؛ مثل فصلی که دراگان اسکوچیچ هدایت نفت را برعهده داشت و بعد هم به بهانه بیماری و البته در واقعیت برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی، آبادان را رها کرد و رفت تا جایی که صنعت نفتی‌ها روزهای پرتلاطمی را پشت سرگذراندند.

در تمام این‌ سال‌ها علاوه بر تغییرات فراوان در راس کادرفنی و راس مدیریت باشگاه که به نوعی نفتی‌ها اصلا ثباتی را تجربه نکرده‌اند، مشکلات حاصل از قانون دردسرساز مجلس در سال ۸۶ را هم باید به این مشکل اضافه کرد؛ قانونی که مجلس طی آن دستگاه‌های دولتی را از تیم‌داری در بخش حرفه‌ای فوتبال منع کرد و وزیر نفت وقت نیز بدون این‌که حرفه‌ای بودن لیگ برتر تایید شود یا خود را متعهد به انجام دیگر تبصره و ماده‌های موجود برای کمک به تیم‌های نفتی در ورزش حرفه‌ای بداند، خود را ملزم به اجرای قانونی دانست که به نظر می‌رسید دچار خلاء‌های فراوان بود. قانونی که باعث شد طی این‌ سال‌ها هیچ وقت پول به موقع به تیم‌های نفتی از جمله نفت آبادان نرسد و این تیم دیر بسته شود و حتی نتواند بازیکنان مورد نیاز را جذب کند.

البته در میان خیلی از پیشکسوتان و صاحب‌نظران معتقدند که در این سال‌ها نفت آبادان از سوء مدیریت نیز رنج برده است و کمتر زمانی از حمایت همه‌جانبه و حتی به موقع مسئولان شهری و استانی برخوردار بوده است تا جایی که در فصل‌های اخیر به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات بازیکنان، آن‌ها بارها دست به اعتصاب زده‌اند و همین فصل گذشته بود که به دلیل اعتصاب نفتی‌ها، این تیم جام حذفی کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به سهمیه آسیایی را به دلیل حضور نیافتن بازیکنان تیم بزرگسالان در بازی با خیبر خرم آباد، از دست داد.

این مشکلات حالا به فصل بیست و دوم فوتبال رسیده است؛ نفت بازهم با مشکلات مالی لیگ را آغاز کرد و نتواست بازیکنان خوبی را جایگزین بازیکنانی کند که از این تیم جدا شدند و حتی بازهم در راس کادرفنی ثبات نداشت و علیرضا منصوریان جای خود را به رضا پرکاس داد، مربی که عمر حضورش روی نیمکت نفت تنها شش هفته بود. این فصل نفت حتی در راس مدیریت باشگاه نیز به یکباره دچار تغییرات شد و کی‌شمس رفت و پارو آمد و در همین حین نیز پرکاس به دلیل نتایج ضعیف به صورتی توافقی جدا شد تا اکنون نفت بدون سرمربی خود را برای بازی هفته هفتم آماده کند. هرچند که گفته می‌شود مذاکرات با شفر سرمربی سابق استقلال ادامه دارد اما فعلا این تیم زیر نظر بهنام سراج به عنوان سرمربی موقت تمرین می‌کند.

به نظر می‌رسد نفت آبادان همچنان درگیر چالش‌های فراوان است؛ روزهایی طلایی که از دست می‌روند و گویا فکر اساسی برای رسیدن این تیم به ساحل آرامش نمی‌شود تا جایی که هواداران بیشمار این تیم باید هر فصل با نگرانی بسیار لیگ را به پایان برسانند. از آنجا که فوتبال در آبادان ریشه دارد و به گفته خود مردم این شهر در پی مشکلات فراوان شهری و اجتماعی، این فوتبال به نوعی تنها دلخوشی آن‌ها محسوب می‌شود و فارغ از تمام مشکلات بعد از هر بازی صنعت نفت ساعت‌ها می‌توانند از تیم‌شان بگویند، باید مسئولان شهری و استانی به دنبال خروج نفت آبادان از چالش‌های تکراری هر فصل باشند تا مردم آبادان روزهای بهتری را با تیم‌شان سپری کنند. مردم آبادان سال‌ها است که منتظر حضور قدرتمندانه تیم‌شان در لیگ برتر و رقابت برای کسب سهمیه آسیایی هستند.

انتهای پیام