شناسهٔ خبر: 56322346 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

دستورات ویژه برای پرونده «مهسا امینی»

زهرا میرزایی

دستورات ویژه برای پیگیری فوت مهسا امینی، دستگیری زورگیران «خفه کن» و اعلام نتایج آزمون وکالت ۱۴۰۰ کانون‌های وکلا از مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.

صاحب‌خبر -

اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته‌ای که گذشت را می خوانید: 

دستورات ویژه مسئولان برای پیگیری فوت مهسا امینی

دستورات ویژه برای پروند «مهسا امینی»

مهسا امینی دختر ۲۲ساله‌ای بود که 22 شهریورماه از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و پس از دستگیری و هدایت به یکی از مقرهای پلیس تهران و انتقال به بیمارستان درگذشت. 

در پی انتشار وقوع عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اطلاعیه‌ای را صادر و اعلام کرد: هیچگونه برخورد فیزیکی با مهسا امینی انجام نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه درباره فوت مهسا امینی گفت: قوه قضاییه موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و موشکافانه پیگیری خواهد کرد و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

علی صالحی دادستان تهران نیز ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

علی القاصی رییس کل دادگستری تهران از نماینده ویژه وزیر کشور و پزشکی قانونی خواست هرچه سریعتر گزارش های خود را به قوه قضاییه ارسال کنند تا روند بررسی پرونده مرحومه مهسا امینی تسریع شود. همچنین در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ پردازی ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می شود .

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز از دستگاه‌های ذیربط خواست تا تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد علت فوت مهسا امینی با دقت و سرعت انجام شود و نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: نمونه های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن مهسا امینی برداشته شد و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد.

سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای تشخیص علت فوت مهسا امینی اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: در رسیدگی به این پرونده بررسی دقیق و کاملی در معاینه و کالبدگشایی صورت گرفت و تمامی معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام و نمونه های لازم از بافت ها و اعضای داخلی بدن برداشته و به آزمایشگاه های تخصصی ارسال شد تا به مجرد حصول نتایج آزمایشات ارسالی و با در نظر گرفتن نتایج معاینات و کالبدگشایی انجام شده، مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه ای که به دستور دادستان محترم در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده است، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و نتیجه به مقام محترم قضایی ارسال شود.

حجت الاسلام و المسلمین حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به موضوع مهسا امینی گفت: مردم مراقب باشند و فریب جریانات انحرافی را نخورند و برای این موضوع نباید اصل نظام را هدف قرار داد.

هیات وزیران مرجع تعیین و تصویب شرایط احراز تصدی سمت شهردار است

دستورات ویژه برای پروند «مهسا امینی»

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مقرر شد که هیات وزیران مرجع تعیین و تصویب شرایط احراز تصدی سمت شهردار است و وزارت کشور واجد اختیار تعیین شرایط مزبور نیست.

زورگیران «خفه کن» دستگیر شدند

دستورات ویژه برای پروند «مهسا امینی»

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران از دستگیری زورگیرانی که در محله سعادت آباد و شمال تهران اقدام به خفت‌گیری و بی هوش کردن بانون و سرقت از آن‌ها می‌کردند، خبر داد.

نتایج آزمون وکالت ۱۴۰۰ کانون‌های وکلا اعلام شد

دستورات ویژه برای پروند «مهسا امینی»

 نتایج آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر  شد. 

آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ پس از چند مرتبه تعویق نهایتا در ۳۰ تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

سرپرست دادسرای ارشاد در سال ۹۸ نه‌تنها برکنار نشد بلکه ارتقا قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد

در هفته گذشته  مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد که در جریان برنامه گفتگوی ویژه خبری، حجت الاسلام و المسلمین جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد که سال ۹۸ جلسه‌ای در دفتر رئیس وقت قوه قضائیه برگزار شد و گفتند اگر اقدامات دادسری ارشاد ادامه پیدا کند رأی آقای رئیسی کاهش می‌یابد و در راستای همین سیاست رئیس وقت دادسرای ارشاد که عملکرد خوبی هم داشت، تغییر کرد.

 اظهارات آقای جلیل محبی در مورد علت تغییر سرپرست وقت دادسرای صحت ندارد و آقای حاج‌محمدی در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ با حکم آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه‌ قضائیه، به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور انتخاب و جایگزین دکتر اصغر جهانگیر شد و از نظر جایگاه شغلی ارتقا قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

جنتی: نوع دشمنی دشمنان تغییر کرده است

دستورات ویژه برای پروند «مهسا امینی»

جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: دشمنان ایران اسلامی دشمنی خود با این مردم شریف را کنار نگذاشته‌اند بلکه نوع دشمنی تغییر کرده و امروز عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد، میدان مبارزه جهان استکباری با ایران اسلامی است و مسئولین و مردم باید با اتکا به قدرت لایزال الهی و با ایثار و اخلاص در این نبرد هم دشمن را شکست دهند.

انتهای پیام