شناسهٔ خبر: 55653793 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

موسسه خیریه محکم نیازمند حضور پررنگ خیران سیستان و بلوچستان است

زاهدان- ایرنا- مدیر اجرایی موسسه محکم شعبه زاهدان گفت: خیران کمک کننده به این موسسه غیربومی هستند که امیدواریم خیران سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه ورود کرده و در کار خیر و خداپسندانه شریک شوند زیرا در این موسسه خدمات بسیاری با هزینه‌های بالا ارائه می شود که واقعا نیاز به حضور خیران استان است.

صاحب‌خبر -

محمد شریفی روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در سال های قبل نوزادان زیادی در کشور با مشکلات مادرزادی متولد می شدند و بسیاری از خانواده ها به دلیل شرایط مالی و نداشتن بیمه اقدامی برای درمان این نوزادان نمی کردند و برخی از پزشکان که این وضعیت را دیدند تصمیم به راه اندازی موسسه ای بنام محکم گرفتند.

وی گفت: موسسه محکم مخفف ناهنجاری های مادرزادی است که در سال ۸۴ بنیانگذاری شد و در ابتدا تعداد محدودی از بیماری های مادرزادی را زیر پوشش قرار داد اما با کمک خیران تعداد شعب محکم در کشور بیش از ۴۰ شعبه شد.

وی افزود: این موسسه در سال ۹۵ در زاهدان راه اندازی و به عنوان شعبه ویژه در سیستان و بلوچستان شروع بکار کرد که به دلیل فقر مالی خانواده ها و کمبود پزشک در استان مقرر شد به جای انتقال نوزاد بیمار به شهرهای برخوردار، جراح اطفال از تهران به صورت مرتب و در ماموریت های ۱۰ روزه به زاهدان بیاید که تاکنون بالغ بر یکهزارو ۵۵۰ روز کاری جراحان اطفال در زاهدان حضور یافتند.

مدیر اجرایی موسسه محکم شعبه زاهدان بیان کرد: تاکنون حدود هفت هزار نوزاد دچار بیماری مادرزادی به صورت رایگان ویزیت شدند و بیش از ۲ هزارو ۲۰۰ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

وی گفت: کار جراحی توسط جراح اطفال مربوط به دستگاه گوارش و ادراری و تناسلی انجام می شود اما برای برخی بیماران که نیاز به جراحی قلب، ارتوپدی یا مغز و اعصاب دارند، با هماهنگی های لازم به تهران اعزام و در آنجا پدیرش می شوند.

شریفی افزود: این بیماران در تهران به صورت رایگان بستری و عمل می شوند و به پدر و مادر نیز در این مدت اسکان و ایاب و ذهاب رایگان ارائه می شود.

وی اظهار داشت: در گذشته ۳۷ ناهنجاری زیرپوشش این موسسه قرار داشت اما در سال جدید ۵۶ ناهنجاری مادرزادی زیرپوشش قرار گرفت و در صورت نیاز به عمل در بیمارستان امام علی (ع) زاهدان انجام می شود.

مدیر اجرایی موسسه محکم شعبه زاهدان ادامه داد: تعدادی از بیماران مانند بیماران دچار دیابت مادرزادی که به انسولین نیاز دارند و یا بیماران هورمون رشد تنها نیاز به دارو دارند که این امر شامل هزینه های زیادی می شود.

وی گفت: برخی از بیماران مادرزادی نیز به لوازم بهداشتی و پزشکی مانند پوشک و سوند ادراری نیاز دارند که این بیماران نیز باید تحت حمایت قرار گیرند و بیشتر این بیماران از خانواده هایی هستند که معمولا وضعیت مالی مناسبی ندارند و اگر موسسات خیریه کمک نکنند خانواده ها از لحاظ بهداشتی و درمانی تحت فشار قرار می گیرند.

شریفی افزود: از زمان راه اندازی این موسسه در زاهدان بالغ بر ۶ میلیارد تومان هزینه این بیماران شده که از محل کمک های خیران تامین و علاوه بر پذیرش بیماران ایرانی کسانیکه فاقد شناسنامه یا اتباع بیگانه هستند نیز مانند ایرانی ها در این موسسه پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: معمولا اتباع بیگانه ای که درآمد مالی دارند تا ۵۰ درصد و در صورت نداشتن درآمد تا ۱۰۰ درصد هزینه ها را این موسسه پرداخت می کند.

مدیر اجرایی موسسه محکم شعبه زاهدان بیان کرد: هدف این موسسه اینست که هیچ کودکی به دلیل فقر خانواده با داشتن ناهنجاری ها از سلامتی محروم نشود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران این مرکز در سیستان و بلوچستان دچار شکاف لب و کام هستند که در این زمینه دکتر خیری بنام ناصر نجمی سالی سه تا چهار بار به ایران آمده و تاکنون هفت بار در شهر زاهدان حضور داشته و حدود ۹۰ بیمار دچار مشکل مادرزادی لب و کام را به صورت رایگان عمل کرده است.

شریفی گفت: امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی بتواند فوق تخصص جراح اطفال جذب کند تا نیازی به حضور جراح از تهران نباشد.

مدیر اجرایی موسسه محکم شعبه زاهدان اظهار داشت: درمانگاه موقوفه که هم اینک موسسه محکم زاهدان در آن مشغول به فعالیت است موبوط به مرحومه خاور زابلی است که اولین درمانگاه ناهنجاری های مادرزادی در سطح کشور می باشد.

وی گفت: همچنین مقرر شده بیمارستان ۶۴ تختخوابی مخصوص بیماری های ناهنجاری در زاهدان راه اندازی شود که در این صورت اولین بیمارستان در این زمینه در سطح کشور توسط خیرین در زاهدان خواهد بود.