شناسهٔ خبر: 55601676 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

حمایت بایدن از نویسنده هتاک به ساحت پیامبر اسلام (ص) به نام آزادی بیان

19 دی: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که همچون سایر مقامات جهان از حمله ۲۱ مردادماه به سلمان رشدی نویسنده هتاک به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) شوکه شده، بدون اشاره به گستاخی‌ها و هتاکی‌های سالهای گذشته این نویسنده، از او به عنوان مدافع آزادی بیان حمایت کرد.

صاحب‌خبر -
رئیس جمهوری آمریکا عصر شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی را "وحشیانه" خواند و گفت که از این حمله شوکه و اندوهگین شده و برای سلامتی و بهبودی او دعا می کند.
بایدن بدون کوچکترین اشاره ای به اهانت های سلمان رشدی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و خشم مسلمانان جهان از توهین های وی مدعی شد این نویسنده هتاک با بینشش نسبت به انسانیت، با حس بی مانندش برای داستان نویسی، با عدم سکوت و نهراسیدن از ارعاب، از آرمان های پایه ای و جهانی مانند حقیقت، شجاعت، مقاومت و توانایی به اشتراک گذاری بدون ترس ایده ها، دفاع می کند.
بایدن این هتاکان به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را مدافع آزادی بیان خواند و گفت در همبستگی با این افراد، تعهد خود را نسبت به ارزش‌های عمیق آمریکایی تکرار می کنیم.
 استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز با ارسال ایمیلی به خبرنگاران درباره این حادثه گفت: دبیرکل سازمان ملل از خبر حمله به سلمان رشدی رمان نویس شناخته شده شوکه شده است. به هیچ وجه پاسخ کلمات بیان شده یا نوشته شده از سوی دیگران در استفاده آنها از آزادی های عقیده و بیان، خشونت نیست. دبیرکل سازمان ملل آرزوی بهبودی سریع سلمان رشدی را دارد.
این موضعگیری ها در حالی است که سازمان ملل متحد ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ با صدور قطعنامه ای ۱۵ مارس را با عنوان "روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی" تعیین و قطعنامه ای در این زمینه  با اجماع تصویب کرد.
بر اساس این قطعنامه، روز ۱۵ مارس روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری شد و این قطعنامه توسط کشورهای اسلامی ارائه شد و ایران و ۵ کشور پاکستان، ترکیه، عربستان، اردن و اندونزی رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را برعهده داشتند.
قطعنامه یاد شده هرگونه اظهارات تنفر آمیز و خشن علیه مسلمان را محکوم می کند و خواستار تقویت تلاش های بین المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است.
این قطعنامه از سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی می خواهد که بطور موثر در مورد مقابله با اسلام هراسی آگاهی بخشی کنند و این روز را گرامی بدارند.
سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی که به پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، روز جمعه به وقت محلی هنگامی که قصد داشت در غرب نیویورک سخنرانی کند، مورد حمله قرار گرفت.
بر اساس بیانیه پلیس نیویورک، یک مظنون مرد در ساعت ۱۱ روز ۱۲ اوت ۲۰۲۲ (۲۱ مرداد) به سمت تریبون دوید و به سلمان رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد. برخی منابع خبری نیز می گویند سلمان رشدی ۱۰ تا ۱۵ چاقو خورده که یکی از آنها به گردن او اصابت کرده است.
سخنگوی سلمان رشدی نیز اعلام کرد که او پس از ساعت ها عمل جراحی از طریق دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشد و توان تکلم ندارد.
اندرو ویلی جمعه شب به وقت محلی اعلام کرد: خبر خوبی ندارد. سلمان رشدی ۷۵ساله احتمالا یک چشم خود را از دست خواهد داد، اعصاب دستش قطع شده و کبدش بر اثر ضربه چاقو آسیب دیده است.
پلیس نیویورک با اعلام هویت ضارب او گفت که ضارب فردی به نام هادی مطر ۲۴ ساله اهل فر ویو نیوجرسی است که در بازداشت بسر می برد.
دفتر دادستانی ناحیه چاتائوکا روز شنبه گفت که هادی مطر مظنون به حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به پیامبر اسلام (ص) توهین کرده، در ایالت نیویورک آمریکا به تلاش برای قتل متهم شده و بدون مجوز تودیع وثیقه در بازداشتگاه به سرمی برد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ جیسون اشمیت دادستان ناحیه چاتائوکا گفت که مطر به تلاش برای قتل درجه ۲ و حمله درجه ۲ متهم شده است.
اشمیت افزود که نیروهای امنیتی فدرال و ایالتی برای پی بردن به نقشه و مقدمات قبل از اجرای این حمله و امکان وارد کردن اتهامات بیشتر به مطر، همکاری می کنند.
سلمان رشدی در سال ۱۳۶۷ کتاب موهن "آیات شیطانی" را منتشر کرد که خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.
در پی این اقدام موهن سلمان رشدی، او ناچار به زندگی پنهانی تحت تدابیر شدید امنیتی شد و از آنجا که دولت انگلیس زمینه انتشار این کتاب اهانت آمیز را فراهم کرده بود، با صرف هزینه های گزاف مسوولیت حفاظت از جان او را برعهده گرفت و او بارها ناچار به تغییر محل اقامت خود شد.