شناسهٔ خبر: 55535478 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شرط خرید از فروشندگان دارای پایانه‌های فروشگاهی

صاحب‌خبر -
براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی در صورتی که مصرف کننده نهائی خرید خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام دهد، از هر ۱۰ صورت حساب الکترونیک صادر شده، دو برابر ارزش افزوده یکی از صورت حساب‌ها به مودی مسترد می‌شود.
به گزارش تسنیم، براساس ماده ۱۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی، جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت می شود.
سازمان امور مالیاتی همچنین مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می کنند، در صورت تمایل بتوانند صورتحساب های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند. جوایز موضوع این ماده تا میزان معافیت مالیات بردرآمد حقوق موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم برای هر شخص در سال از شمول مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به این جایزه معاف است.
سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف کنندگان نهائی بتوانند از اصالت صورتحساب های صادرشده توسط فروشندگان اطمینان حاصل کنند.
از سوی دیگر، رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی از نهایی شدن ویژگی‌ها و مشخصات پایانه‌های فروشگاهی و بارگذاری آن در وبسایت این سازمان خبر داد.
به گزارش رسانه مالیاتی، محمد برزگری خاطرنشان کرد: پیرو مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر اجرای تدریجی سامانه مؤدیان، سازمان امور مالیاتی به صورت مرحله‌ای از مؤدیان مالیاتی برای ثبت نام در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیک دعوت خواهد کرد.
وی با اشاره به آماده شدن زیرساخت‌های فنی و بستر لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اظهار داشت: آئین نامه موضوع ماده ۲۶قانون، دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیک، دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مؤدیان و همچنین سند ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی (حافظه مالیاتی) به همراه قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی به نشانی intamedia.ir بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان قرار گرفته و قابل استفاده برای عموم مؤدیان و شهروندان است.
رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌ها و سامانه‌های لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: مشمولانی که برای عضویت در این سامانه فراخوان می‌شوند، مکلفند از پایانه فروشگاهی مجهز به حافظه مالیاتی و متصل به سامانه مؤدیان استفاده کنند و پس از آن در فروش کالاها و ارائه خدمات، صورت حساب الکترونیک صادر و برای سامانه مودیان ارسال کنند.
همچنین رسانه سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: فروش گوشت قرمز دام‌های سبک و سنگین و فرآورده‌های آن از پرداخت عوارض و مالیات معاف است.
بر اساس اعلام معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، عرضه انواع گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی دام‌های سبک و سنگین و قطعات بدن دام مطابق جزء ۴-۵بند (الف) ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰مشمول کالا‌های معافیت مالیاتی بوده و از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.
در همین حال سازمان امور مالیاتی همچنین شرکت های تولیدکننده را مسئول پرداخت مالیات بر اولین نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر اعلام کرد.
به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام داوود منظور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان مسئول پرداخت اولین مالیات خودروهای صفر کیلومتر تولید داخلی و همچنین خودروهای مونتاژ داخل هستند.
در این نامه آمده است: بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کارخانجات سازنده یا وصل کننده قطعات پیش ساخته(مونتاژ کننده) داخلی ‌یا واردکنندگان (نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی ) است.