شناسهٔ خبر: 54960515 - سرویس بین‌الملل
منبع: تابناک | لینک خبر

ناتو: عضویت فنلاند و سوئد زمان‌بر است

دبیرکل ناتو گفت، سرعت پیشبرد روند عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در تاریخ بی‌سابقه بوده و به جای چندین سال، تنها چند ماه طول خواهد کشید.

صاحب‌خبر -

 

فنلاند و سوئد پروتکل‌های عضویت خود در ناتو را روز سه‌شنبه امضا کرده و روند رای‌گیری را آغاز کردند که باید در پارلمان‌های تمامی ۳۰ عضو کنونی ناتو انجام شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با شبکه خبری یورو نیوز گفت: در سخن گفتن یا وعده دادن درباره پارلمان‌ها محتاط هستم، اما دفعه قبل حدود یک سال طول کشید و این بار بسیاری از متحدان وعده داده‌اند که تلاش خود را می‌کنند تا این کار را سریع‌تر انجام دهند.

استولتنبرگ ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم که احتمالا بحث چند ماه در میان باشد. عزم سیاسی راسخی برای تصویب (عضویت فنلاند و سوئد در ناتو) در کشورهای متحد شکل گرفته است.

برای تکمیل این روند، باید یک رای‌گیری متفق‌القول پایانی هم انجام شود.

دانمارک این دو پروتکل را تصویب کرده و نخست‌وزیر استونی برای روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده تا به این فرایند سرعت بخشد. زمانی که فنلاند و سوئد به عضویت ناتو دست یابند، از ماده ۵ دفاع جمعی این اتحاد نظامی بهره‌مند خواهند شد.

استولتنبرگ گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلاش کرد تا درهای ناتو را ببندد. ما امروز داریم نشان می‌دهیم که درهای ناتو باز بوده و در کنار هم هستیم.

«هیچ کشوری در ناتو به اندازه ترکیه از تروریسم آسیب ندیده است»
در پی حمله روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شده، سوئد و فنلاند خواستار عضویت خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شدند، اتفاقی که نیازمند موافقت تمامی اعضای کنونی این اتحاد است.

ابتدا ترکیه - که فنلاند و سوئد را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند - با این درخواست مخالفت کرد، اما هفته گذشته در آستانه اجلاس ناتو در مادرید، نمایندگان این سه کشور تشکیل جلسه داده و به توافق رسیدند. در پی این توافق، ترکیه اعلام کرد که با عضویت این دو کشور در ناتو موافقت می‌کند.

استولتنبرگ که میانجیگر گفت‌وگوهای ترکیه با فنلاند و سوئد بود، گفت: این توافقنامه بستر خوبی برای این سه کشور فراهم می‌کند تا همکاری‌های نزدیک‌تری در مبارزه با تروریسم داشته باشند. این هدف مشترکی است که همه بر سر آن توافق کردیم؛ لزوم مبارزه با تروریسم در همه انواع و بازنمودهای آن. هیچ کشوری در ناتو به اندازه ترکیه از تروریسم آسیب ندیده است.

«پوتین حمایت متحدان ناتو را دست‌کم گرفت»
دبیرکل ناتو همچنین در این گفت‌وگو به تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین پرداخت.

او گفت: در حال حاضر شاهد یک جنگ وحشیانه فرسایشی هستیم. می‌بینیم که آن‌ها با استفاده گسترده از سربازان، توپخانه‌ها و بمباران‌های وحشیانه، شهرها را نابود کرده و مردمان را می‌کشند.

استولتنبرگ بیان کرد: اما در همین حال، همچنین شاهد قدرت و شجاعت نیروهای اوکراین هستیم که ثابت می‌کند مسکو کی‌یف را دست‌کم گرفته بود. همینطور دیدیم که اوکراین توانست چند عملیات تهاجمی انجام دهد، مانند آزادسازی جزیره اسنیک.

او در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های غرب توانسته سرعت «ماشین جنگ پوتین» را متوقف کند، گفت: قطعا. می‌بینیم که تحریم‌های تاثیر مستقیمی بر اقتصاد این کشور گذاشته است. بنابراین، این ناشی از مجموعه‌ای از تحریم‌های سنگین ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین کمک‌های نظامی چشمگیر به اوکراین است.

استولتنبرگ در پایان صحبت‌هایش به یورو نیوز گفت: رئیس‌جمهوری روسیه اتحاد و عزم متحدان و شرکای ناتو در حمایت (از اوکراین) را دست‌کم گرفت.