شناسهٔ خبر: 54952577 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش برای شهادت جولیانی و گراهام در تحقیقات انتخاباتی درباره ترامپ

نویورک – ایرنا- دادستان ایالت جورجیا که در خصوص اقدامات دونالد ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تحقیق می کند، در تلاش است تا لیندسی گراهام سناتور آمریکایی و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک را وادار به شهادت در برابر هیات منصفه کند.

صاحب‌خبر -

دادستان ایالت جورجیا که در خصوص اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و متحدانش پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ این کشور تحقیق می کند، در تلاش است تا لیندسی گراهام سناتور آمریکایی، رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و سایر اعضای تیم حقوقی ستاد انتخاباتی ترامپ را وادار به شهادت در برابر هیات منصفه کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فانی ویلیس روز سه‌شنبه  به وقت محلی دادخواست خود را در این زمینه به قاضی ناظر بر هیات منصفه ویژه ارائه کرد.

این دادخواست بخشی از تحقیقات او در مورد "همکاری هماهنگ‌شده ستاد ترامپ در چند ایالت برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ در جورجیا و مناطق دیگر آمریکا" است.

هیات منصفه ویژه در حال بررسی تلاش احتمالی ترامپ و حامیان نزدیکش برای مداخله غیرقانونی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا است.

ترامپ همچنان اصرار دارد که در انتخابات آمریکا تقلب شده است. این ادعاها درحالی مطرح می شود که وی به دنبال نامزدی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است و بسیاری از مقامات فدرال و محلی، چندین دادگاه و کارکنان ارشد سابق ستاد انتخاباتی وی اعلام کرده اند که هیچ شواهدی دال بر تقلب در انتخابات وجود ندارد.

کسیدی هاچینسون، دستیار دونالد ترامپ در کاخ سفید هشتم تیرماه به کمیته حقیقت یاب وقایع حمله به پارلمان آمریکا گفت که ترامپ آگاهانه به طرفداران مسلح دستور داد تا به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند.

به گزارش ایرنا، در اقراری غیرمنتظره، یکی از دستیاران سابق کاخ سفید به کمیته بررسی حادثه ۶ ژانویه اذعان کرد که دونالد ترامپ آگاهانه به طرفداران مسلح خویش دستور داده تا به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند و برای آخرین بار تلاش کنند نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را بازگردانند.

بنا به گزارش گاردین، کسیدی هاچینسون، دستیار سابق رئیس ستاد کارکنان ترامپ، که در جلسه استماع دادگاه کپیتال هیل حضور یافته بود، در این جلسه نمونه هایی از طبع خشن رئیس جمهور سابق آمریکا که پس از شکست در انتخابات غیرقابل کنترل شده بود، برای حاضران توصیف کرد.

هاچینسون همچنین جزئیات جدیدی فاش کرد مبنی بر این که کاخ سفید - و رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده - آگاه بودند که تظاهرات ۶ ژانویه ممکن است به خشونت بگراید و ترامپ از حامیانش خواسته برای باقی نگه داشتن وی بر اریکه قدرت "تا اخرین نفس بجنگند".

هاچینسون، که به عنوان یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار در اتاق معروف به دفتر بیضی با ترامپ کار می‌کرد، در ششمین و آشکارترین جلسه استماع هیئت دادرسی تا به امروز، شهادت داد: «احساس می‌کردم که دارم یک فیلم ترسناک را تماشا می‌کنم؛ جایی که نمی‌توانی جلوی آن را بگیری».

هاچینسون گفت در صبح روز ۶ ژانویه، برای یک جلسه توجیهی با میدوز، مدیر خور، در کاخ سفید حضور داشت، که در آن تونی اورناتو، معاون رئیس دفتر کاخ سفید به آنها اطلاع داد که اعضای جمعیتی که در واشنگتن تجمع کرده بودند، با چاقو، تفنگ و انواع سلاح های سرد و گرم به سوی کنگره می روند. میدوز در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ از این رویداد خبر دارد یا خیر، تایید کرده بود که وی در جریان همه امور هست.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد در نظرسنجی این رسانه با مرکز تحقیقات امور عمومی نورک نشان داد که ۴۸ درصد آمریکایی های بزرگسال می گویند ترامپ باید مجرم شناخته شود و ۳۱ درصد مخالف این نظر هستند.

۲۰ درصد از شرکت کنندگان گفتند اطلاعات کافی برای اظهارنظر در این زمینه ندارند. این در حالیست که ۵۸ درصد شرکت کنندگان دراین نظرسنجی گفتند ترامپ تا حد زیادی در این حمله مقصر بوده است.

این نظرسنجی بعد از پنج جلسه علنی کمیته تحقیقات حمله ۶ ژانویه(۱۷ دی سال ۹۹) به کنگره انجام شد.