شناسهٔ خبر: 54952530 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

پاسخ سرد سوئیس به درخواست اوکراین در مورد مصادره اموال روسیه

تهران-ایرنا- سوئیس به درخواست‌های نخست‌وزیر اوکراین به منظور استفاده از دارایی‌های مسدود شده میلیاردرهای روسیه برای تامین مالی پروژه ۷۵۰ میلیارد دلاری بازسازی این کشور پاسخ سردی داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رویترز، دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین سه‌شنبه در کنفرانسی در لوگانو اعلام کرده بود که ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس مسدود شده است و می‌توان از این دارایی‌ها برای بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و خانه‌های ویران شده در اوکراین استفاده کرد. 

اما سوئیس که در ماه مه گزارش کرد که ۶.۳ میلیارد فرانک سوئیس (۶.۵۰میلیارد دلار) از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده است و در برابر واگذاری این ثروت به اوکراین مقاومت کرده است. 

 این کشور که تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه روس‌ها نیز اعمال کرده، مدت‌هاست مقصدی محبوب برای میلیاردرهای روس و محل نگهداری ثروت این افراد بوده است. 

ایگنازیو کاسیس رئیس جمهور سوئیس گفت که محافظت از افراد در برابر اعمال فشار دولت و ایجاد یک مبنای قانونی برای مصادره اموال اهمیت دارد. 

کاسیس به خبرنگاران اظهار داشت: طبق قوانینی که در اکثر کشورهای دموکراتیک داریم،  می‌توانیم دارایی‌ها را مسدود کنیم، تا مشخص شود منبع این دارایی‌ها چیست. 

وی افزود: اما سؤالات مربوط به ارتباط میان این پول و جنگ در اوکراین و تناسب اقدامات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 

 رئیس جمهور سوئیس تاکید کرد: اگر اکنون تصمیمی بگیریم ممکن است برای اوکراین عالی باشد، اما امکان اتخاذ همین تصمیم را در بسیاری از احتمالات دیگر ایجاد می‌کنیم و قدرت بسیار بیشتری را به حکومت داده و آن را از شهروندان دور کنیم. 

به گزارش ایرنا، گروه ویژه تحریم‌ها متشکل از کشورهای اصلی متحد اوکراین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار از منابع مالی متعلق به نخبگان روسی و بانک مرکزی روسیه را از زمان حمله نیروهای مسکو به اوکراین مسدود کرده است. 

نخست وزیر اوکراین دوشنبه شب در کنفرانس بین‌المللی اعلام کرد که بازسازی کشور ویران شده از جنگ ۷۵۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

کنفرانس بین‌المللی دو روزه بازسازی اوکراین از روز دوشنبه با یک طرح کلی مشابه «طرح مارشال» برگرفته از برنامه اقتصادی آمریکا که امکان برخاستن اروپای غربی را از ویرانه‌های جنگ جهانی دوم فراهم کرده بود به میزبانی سوئیس برگزار شد. 

اوکراین پنجمین ماه جنگ را می‌گذراند و نه تنها نشانه‌ای از پایان آن به چشم نمی‌آید، بلکه هر روز تبعات تازه‌ای از آن در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی ظهور می‌کند.