شناسهٔ خبر: 54952408 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

توافق دولت نجات ملی یمن و سازمان ملل درباره نفتکش «صافر»

تهران- ایرنا- منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، دولت نجات ملی یمن و سازمان ملل متحد درباره نفتکش آسیب دیده «صافر» توافق کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتکش صافر در صنعا با «دیوید گرسلی» هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه دیدار و گفت وگو کرده است.

در بیانیه کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتکش صافر آمده است: در این دیدار بر اجرای مفاد یادداشت تفاهمی که ماه مارس گذشته مبنی بر انتقال نفت از کشتی صافر به یک کشتی دیگر بین دو طرف امضاء شده بود، توافق شد.

این بیانیه افزوده است: سازمان ملل متحد برنامه عملیاتی فرآیند جایگزینی کشتی صافر و انتقال نفت خام از مخزن این شناور به کشتی جایگزین را ارسال خواهد کرد که گام بسیار مهمی برای حل مشکل نفتکش صافر خواهد بود.

کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتکش صافر تأکید کرده است که صنعا همه تسهیلات لازم برای اجرای موفقیت آمیز این توافق و نیز جلوگیری از وقوع فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ و منطقه ارائه خواهد کرد.

پیش تر کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتکش صافر، تأسف و ناامیدی خود را از عدم پایبندی سازمان ملل متحد در اجرای یادداشت تفاهم امضا شده در ۵ مارس (۱۴ اسفند) ابراز کرده بود.

نفتکش صافر حدود پنج سال است که در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیش‌تر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار دادند و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، این موضوع تهدید بیشتری برای یمن و منطقه محسوب می‌شود.

آنها به حادثه غیر منتظره نشت نفت به موتورخانه این کشتی بر اثر فرسودگی یکی از لوله‌ها و جداره‌های مخازن در تاریخ ۲۷ می‌۲۰۲۰ هشدار و اعلام کردند که این حادثه ممکن است باعث غرق شدن کشتی یا منفجر شدن آن شود.