شناسهٔ خبر: 54950189 - سرویس علمی-فناوری
منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

کارنامه موفق کیش در آزمون زلزله

وقوع یک زلزله حتی با ریشتر بسیار پایین می‌تواند روح و روان هر انسانی را به بازی بگیرد، زیرا آنچه هنگام شنیدن کلمه زلزله...

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، وقوع یک زلزله حتی با ریشتر بسیار پایین می‌تواند روح و روان هر انسانی را به بازی بگیرد، زیرا آنچه هنگام شنیدن کلمه زلزله به صورت ناخودآگاه در ذهن تداعی می‌شود، ویرانی و مرگ زیر آوار است، بدترین تجربه‌ای که یک انسان می‌تواند از مرگ تصور کند. اما آنچه باعث این همه بحران روحی روانی می‌شود، نداشتن آگاهی نسبت به زلزله و تبعات پس از آن است.

زلزله در هر شرایطی تعاریف خاص خودش را دارد. بی شک افرادی که در ساختمان‌های مقاوم زندگی می‌کنند، باید نگرانی کمتری نسبت به کسانی داشته باشند که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. به همین ترتیب خانه‌هایی که روی گسل‌های زلزله ساخته شده، بسیار پر خطرتر از ساختمان‌هایی است که در مسیر گسل زلزله نیست.

بحث دیگر مناطقی است که در آن‌ها زلزله واقع می‌شود. اگر زلزله در دشت واقع شود، با زلزله در کوهستان متفاوت است، همانطور که زلزله در مناطق جنگلی با کویر تفاوت دارد. بنابر این برای مقابله با زلزله باید ابتدا اطلاعات درستی از محل زندگی خود داشته باشیم. باید بررسی کنیم که در محل زندگی ما چه زلزله‌هایی آمده و چه میزان خرابی داشته است. بحث دیگر این است که در صورت بروز زلزله، امکان امدادرسانی تا چه اندازه وجود دارد. بی شک کسانی که در کوچه‌های باریک زندگی می‌کنند، با کسانی که در دسترسی خیابان‌های پهن هستند، تفاوت دارند، زیرا خودرو‌های امدادرسان سریعتر می‌توانند کمک رسانی کنند.

اما آنچه بیش از بیش اهمیت دارد، شرایط وقوع زلزله است. حفظ خونسردی اولین گام است و در ادامه باید نکات ایمنی همچون نشستن بر روی زمین و پوشاندن سر و گردن با دست، پناه بردن به زیر میز، خودداری از رفت و آمد بی مورد، استفاد نکردن از آسانسور و... رعایت شود.

متاسفانه افرادی که آگاهی‌های لازم را نسبت به زلزله ندارند، سعی می‌کنند به سرعت از خانه خارج شوند که به هیچ عنوان درست نیست، زیرا امکان دارد حوادث بیشتری در کمین باشد. به همین دلیل تاکید می‌شود در نزدیکی ساختمان ها، کابل‌های برق، درختان قرار نگیرید، از زمین‌هایی که ترک برداشتند دوری کنید، کوچه‌های تنگ و باریک را به سرعت ترک کنید، از ویترین‌های شیشه‌ای در مراکز تجاری و تفریحی فاصله بگیرید، از هجوم به سمت درب‌های خروجی خودداری کنید، اگر در آزمایشگاه‌ها هستید از مواد شیمیایی دوری کنید و بسیاری موارد دیگر که هنگام قرار داشتن در بیرون از خانه باید رعایت شود.

اما رفتار مردم در کنار تمامی این اطلاعات و توصیه های ایمنی نشان می‌دهد که عملکرد‌ها بسیار سوال برانگیز است. مردم به محض وقوع زلزله به خیابان‌ها می‌ریزند و گاه تا چندین روز در بدترین شرایط گرما یا سرما عمر خود را تلف می‌کنند. شرایطی که امروزه کیش با آن دست به گریبان است و مردم نگران از وقوع زلزله، روز و شب را در گرمای کیش در چادر به سر می‌برند.

البته هرگز نمی‌توان شرایط روحی و روانی مردمی را درک کرد که حتی دقیقه‌ای در ساختمان در حال لرزش به سر برده اند، اما می‌توان ذهنیت لازم را ایجاد کرد. بی شک وقوع ۱۱۴ زمین لرزه آن هم در دو هفته به اندازه‌ای زیاد است که ترس را بر عقلانیت حاکم کند، اما آنچه مشاهده می‌شود، عملکرد مناسب مدیریت کیش است.

تعطیل کردن ادارات یکی از گام‌های جالب مدیران کیش بوده است، اگرچه برخی به انتقاد از تعطیل کردن ادارات پرداختند، اما با این تصمیم، اعضای خانواده در کنار هم قرار می‌گیرند و تصلای خاطری برای هم می‌شوند. مهمتر آنکه اعضای خانواده می‌توانند برنامه ریزی کنند و هر کدام مسولیتی را بر عهده بگیرند.

از سوی دیگر در قالب برگزاری جلسات و هماهنگی‌های انجام شده با رئیس دانشگاه تهران، جهت بررسی و مطالعه در خصوص این زمین لرزه ها، از کارشناسان مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران به عنوان مرجع اصلی و رسمی دعوت به عمل آمد، اقدامی که توانست به شایعاتی همچون ایجاد زلزله از سوی چینیها پایان دهد.

تشکیل ستاد بحران، آماده باش، درخواست نیرو از دیگر استان‌ها و بسیاری موارد دیگر باعث شد تا مردم نگران نبوده و اطمینان داشته باشند که در صورت بروز هر حادثه‌ای ولو پیش پا افتاده، چاره اندیشی صورت گرفته است.

آنچه بیشتر جلب توجه می‌کند، قرار داشتن مسوولان در کنار مردم است، زیرا در این صورت خیال مردم راحت است. اگر با وقوع این زلزله ها، مدیران به بهانه ماموریت یا سفر، دست خانواده را می‌گرفتند و به شهر‌های دیگر می‌رفتند، آنگاه احساس خطر بیشتر بر روح و روان مردم ساکن در کیش حاکم می‌شد.

با توجه به اظهارات صاحب نظران و کارشناسان زلزله، روند زلزله در حال فروکش کردن است و بزودی کیش به حالت عادی و روزهای رویایی خود باز می‌گردد، اما این حجم از زلزله و نگرانی‌های مردم، بهانه خوبی برای آزمون مدیران کیش بود که خوشبختانه تاکنون اطمینان بخش بوده و کارنامه موفقی ارایه شده است.

منبع: پول نیوز