شناسهٔ خبر: 54949844 - سرویس ورزشی
منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

بدنساز سابق استقلال در گفت‌وگو با خبر ورزشی:

بدنسازی ناقص ساپینتو کار دست استقلال می‌دهد/ با یک ماه تمرین که نمی‌توان دوباره قهرمان شد/ این فصل استقلالی‌ها زیاد اخراج می‌شوند

بدنساز قدیمی استقلال گفت: هیچ تیمی در دنیا با یک ماه تمرین بدنسازی وارد لیگ جدید نمی‌شود. چون تبعات زیادی برایش دارد که روی نتایجش تأثیر خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

ولی الله صالح نیا بدنساز اسبق تیم استقلال در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره زمان شروع تمرینات پیش فصل تیم استقلال اظهاراتی را مطرح کرد.

خبر دارید که تمرینات استقلال باز هم با تاخیر چند روزه شروع خواهد شد؟

من قبلاً با پرتغالی‌ها کار کرده‌ام. زمانی که کاسمیرو سرمربی صنعت نفت آبادان شد من در کادر فنی آن تیم حضور داشتم. این آقا نه دفتر داشت نه قلم. نه یادداشت برمی‌داشت و نه از تمرینات نت برداری می‌کرد! نه کامپیوتر داشت و نه هیچ چیز دیگری. فقط میگفت همه چیز را در مغزم حفظ می‌کنم و به خاطرم می‌سپارم. متاسفانه ما نمی‌دانیم این مربی جدید پرتغالی که برای استقلال آمده از کدام دسته از مربیان است. از آنهایی است که دماغشان را بالا می‌گیرند و راه می‌روند یا برعکس! رزومه سال‌های اخیرش هم که چنگی به دل نمی‌زند. اما به طور کلی در رابطه با مدت زمان شروع تمرینات وضعیت خیلی بد است.

چطور؟

وقتی تمرینات هجدهم تیر شروع شود قاعدتاً تا بیست و یکم مرداد که مسابقات شروع خواهد شد استقلال کمتر از یک ماه بیشتر فرصت بدنسازی ندارد. حالا در این مدت میخواهد بازی تدارکاتی هم انجام بدهد و قطعاً باید هر ۵ روز یکبار به تیم استراحت کامل هم بدهد. این وضعیت باعث می‌شود تعداد روزهای تمرینی استقلال به کمتر از یک ماه کاهش پیدا کند و این اصلا خوب نیست و با یک ماه تمرین قطعا کسب دوباره عنوان قهرمان آسان نخواهد بود تیم را به دردسرهای زیادی دچار می‌کند.

به طور کلی تعداد روزهای بدنسازی چقدر باید باشد؟

بدنسازی زیر ۴۵ روز یعنی بدنسازی ناقص. شکر خدا با دسترسی به اینترنت، اخبار تیم‌های مختلف دنیا با یک جستجو در گوگل به دست می‌آید. همه تیم‌های دنیا چه اروپایی، چه آفریقایی و چه آسیایی در حال حاضر مشغول بدنسازی هستند تا خودشان را آماده ورود به مسابقات کنند.

تمرینات ناقص پیش فصل چه تبعاتی را برای استقلال دربر خواهد داشت؟

اولین و مهمترین آنها آسیب دیدگی است و بعد از آن عدم نتیجه گیری. وقتی تیم ناهماهنگ و ناآماده باشد قاعدتاً تاکتیک‌های کادر فنی هم در زمین غیر قابل اجرا خواهد شد. ورزش فوتبال پر از درگیری‌های تن به تن و فیزیکی است و تقریباً در هر بخش از زمین لااقل چهار یا پنج بازیکن با هم درگیر هستند. وقتی بدن بازیکن آماده نباشد در نیمه دوم به بعد بدنش یاری نمی‌کند تا فرامین مغزش را به اجرا بگذارد. همین موضوع باعث می‌شود بازیکن عصبی شود و در نهایت با اخطار دوم یا کارت قرمز از زمین اخراج شود. با این حساب می‌توان پیش بینی کرد اگر بازیکنان استقلال از نظر بدنی آمادگی لازم را نداشته باشند کاندیدای اخراج و یا دریافت اخطار خواهند بود. از طرفی بازیکنانی که روی نیمکت نشسته اند هم باید از نظر بدنی آمادگی بالایی داشته باشند تا هر زمان لازم شد بتوانند با همان شرایط بازیکن اصلی به زمین بیایند. اگر تیم بدنسازی لازم را نکرده باشد از هر نظر به هم می‌ریزد.

این موضوع در هفته‌های پایانی لیگ برتر چه تاثیری روی استقلال خواهد گذاشت؟

به طور کلی مربی بدنساز باید از ب بسم الله تا پایان همه کارهای تیم را کنار سرمربی در اختیار داشته باشد و این مستلزم آن است که فرصت لازم به او داده شود. ما در طول یک فصل چند بار بدنسازی می‌کنیم که تیم بتواند تا هفته آخر مثل هفته اول با قدرت بجنگد. وقتی چنین شرایطی وجود نداشته باشد قطعا تیم از نظر روحی و روانی به هم می‌ریزد. چون وضعیت بدنی با مسائل ذهنی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. البته باز هم تأکید می‌کنم بدنسازی اول فصل مهمترین بخش بدنسازی در یک فصل محسوب می‌شود.