شناسهٔ خبر: 54737002 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کردستان:

شاخص‌های اعتبارات محرومیت‌زدایی کردستان نیازمند بازنگری است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: در توزیع اعتبار محرومیت‌زدایی شاخص‌هایی در نظر گرفته شده که برخی مناطق استان در چارچوب آن قرار ندارد که از مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا بازنگری این شاخص‌ها را دنبال کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان اظهار داشت: در شهرستان هایی مانند سنندج و قروه، بخش‌هایی خارج از این شاخص قرار گرفته در حالی که محروم هستند و اعتبارات محرومیت‌زدایی می‌تواند در عمران این مناطق نقش ویژه‌ای ایفا کند و با تخصیص آن عدالت در توزیع رعایت شود.

وی با اشاره به توزیع اعتبارات استانی از محل بودجه ۱۴۰۱ افزود: نحوه و شاخص‌های توزیع این اعتبارات طی نشستهای متعدد بررسی شده است که با توجه به محدودیت اعتباری، فرمول علمی دقیق و کلی با در نظر گرفتن استثنائات تدوین شد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه توزیع اعتبار با در نظر گرفتن تمامی الزامات و نهایت عدالت انجام گرفته است، گفت: تکلیف و رسالت بزرگی که مدیران اجرایی بر عهده دارند استفاده از فرصت اعتباراتی است که در اختیار وزارتخانه‌هاست که علاوه با ظرفیت‌سازی لازم در این زمینه، از فرصت بخش خصوصی و تسهیلات نیز باید بهره گرفته شود.

زارعی‌کوشا تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در آستانه بهره‌برداری را رویکرد اصلی توزیع اعتبار برشمرد که مبتنی بر بهره‌وری است و افزود: کمیته برنامه‌ریزی شهرستانها در کوتاهترین زمان ممکن با دبیری نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل و طرحهای اولویت‌دار را احصا کند.

وی ظرفیت های قانونی مانند ماده ۵۶ را، فرصت مناسبی برای تکمیل و اجرای طرحهای بزرگ دانست و اختصاص ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط انتقال سدقوچم از محل این ماده را نمونه‌ای برای بهره‌گیری از این ظرفیت اعلام کرد.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به وصعیت نواحی حاشیه نشین به‌ویژه در سنندج اشاره کرد و گفت: در کنار ناحیه منفصل شهری نایسر، نواحی آساوله و ننله هم مشکلاتی دارند ولی جمعیت ساکن در نایسر با برخی از مرکز شهرستانهای استان برابری می کند و حتی بیشتر است که پیشنهاد می شود بخشداری مرکزی سنندج در این ناحیه مستقر شود تا مدیریت متمرکزی داشته و از وضعیت رهاشدگی فعلی، خارج شود و بتوان در آینده برای شهر شدن این ناحیه، رایزنی داشت.

استاندار کردستان به اعتبارات محرومیت زدایی اشاره کرد و افزود: ظرف ۳۰ ماه مشکل تنش آبی ۱۶۹ روستای استان با کمک بسیج سازندگی و با ۵۲۷ میلیارد تومان اعتبار رفع می شود که ۵۰درصد آن تخصیص یافته است.

زارعی‌کوشا به ظرفیت صندوق پبشرفت و عدالت با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اشاره و بر لزوم طراحی دقیق و موشکافانه برای آن تاکید کرد و افزود: این اعتبار می تواند اهرمی برای اخذ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر باشد که از آن برای اجرای دیگر طرحهای سرمایه گذاری استان بهره برد که به رشد اقتصادی ۸ درصدی تعیین شده استان دست یافت.

وی گفت: همایش رشد اقتصادی کردستان بعد از سفر رییس جمهوری با دعوت از وزرا و صاحبنظران برگزار می شود تا با انسجام و برنامه ریزی، مسیر بسیار مهم حرکت استان برای تحقق این سهم، نقطه عزیمتش تعریف و بررسی شود.

استاندار کردستان درباره سفر رییس جمهوری به کردستان اظهار داشت: پروژهای سفر برای تخصیص اولیه به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده که چیزی حدود یکهزار میلیارد تومان را شامل می شود.

زارعی‌کوشا هر توفیقی را مستلزم وفاق و همدلی دانست و افزود: انتظار این است که با انسجام و همدلی بیشتر از گذشته مجموعه اجرایی استان تمام توان خود را صرف توسعه کرده از ورود به مباحث حاشیه ای که جز ضربه زدن به مردم و از بین بردن فرصتها، سودی ندارد، پرهیز کنند.

استاندار کردستان تاکید کرد: با وجود تفاوت در نگرشهای کارشناسی، امروز در مجموعه استان تعامل بسیار خوبی بین همه ارکان اداری و اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید به کوچکترین درخواستهای مردم توجه جدی داشته باشیم، افزود: ورود به موقع به بررسی و رفع مشکلات مردم از فرصتهایی است که نباید در تصمیم گیریهای بزرگ گم شود.