شناسهٔ خبر: 54733217 - سرویس بین‌الملل
منبع: جهان صنعت | لینک خبر

مذاکره سه‌جانبه ترکیه و فنلاند و سوئد در بروکسل

دکتر سید‌جلال ابراهیمی *با اعزام هیاتی به بروکسل، ترکیه راه مذاکره و دیپلماسی را برای حل مشکل عضویت فنلاند و سوئد انتخاب کرد. ترکیه که مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است هیاتی را برای مذاکره به بروکسل اعزام کرد. ترکیه معتقد است که فنلاند و سوئد مرکز جوجه‌کشی سازمان‌های تروریستی شده است و دو کشور اسکاندیناوی که خواهان عضویت در ناتو شده‌اند درخواست کتبی به دبیرخانه ناتو فرستاده بود که با وتوی ترکیه مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

دکتر سید‌جلال ابراهیمی *

با اعزام هیاتی به بروکسل، ترکیه راه مذاکره و دیپلماسی را برای حل مشکل عضویت فنلاند و سوئد انتخاب کرد. ترکیه که مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است هیاتی را برای مذاکره به بروکسل اعزام کرد. ترکیه معتقد است که فنلاند و سوئد مرکز جوجه‌کشی سازمان‌های تروریستی شده است و دو کشور اسکاندیناوی که خواهان عضویت در ناتو شده‌اند درخواست کتبی به دبیرخانه ناتو فرستاده بود که با وتوی ترکیه مواجه شده است.

ترکیه می‌گوید سوئد و فنلاند مرکز استقرار PKK و Y‌P‌G شده و از این دو کشور می‌خواهد قدم‌های ملموس برای حل این مهم بردارد. هر سه طرف یعنی فنلاند و سوئد و ترکیه روش مذاکره را برای حل این مشکل انتخاب کرده‌اند و از طرف ترکیه هیاتی به ریاست ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری و صدات اونال معاون اول وزارت امور خانه ترکیه به بروکسل رفته‌اند که قرار است این هیات با طرف‌های خود از فنلاند و سوئد و نماینده ناتو در بروکسل مذاکره کند.

روزنامه تقویم ترکیه در سر‌تیتری تحت عنوان «یا سر به را‌ه شوید و راه بیایید و یا از ناتو دست بکشید» نوشت سرنوشت اسکاندیناوی‌ها بر سر این میز در بروکسل تعیین می‌شود .

آنکارا تاکید می‌کند که PKK و Y‌P‌G دو سازمان تروریستی است و کشورهای عضو ناتو نباید در کشور خود آنها را بپذیرند و یا این کشورها نباید عضو ناتو بشوند‌. گفته می‌شود هدف ترکیه فقط فنلاند و سوئد نیست بلکه می‌خواهد ناتو گام‌های ملموسی در خصوص PKK و Y‌P‌G بردارد که علاوه بر حضور این دو گروه در کشورهای اسکاندیناوی و چند کشور اروپایی، در سوریه در یک خط مرزی طولانی با ترکیه در حال نزاع هستند و از طرفی این گروه‌ها در داخل خاک ترکیه در مناطق دیاربکر، شرناک، حکاری، مرک و حتی در حوزه کردنشین منطقه جنوب شرق وان با نیروهای ترک در برخوردهای پراکنده هستند.

 ترکیه سعی دارد اسناد مطرح‌شده در 25 ماه مه ‌در نشست آنکارا را مجددا در نشست بروکسل مورد بحث قرار دهد‌. هم‌اکنون عبدالله اوجالان رهبر حزب PKK سال‌هاست که تحت بازداشت و زندانی ترکیه است. گفته شده که  PKK و Y‌P‌G در مناطق و مرزهای سوریه به طور مستقیم با ترک‌ها در جنگ پراکنده هستند و کشیده شدن دیوارهای مرزی در شرق ترکیه و همچنین مرزهای سوریه برای جلوگیری از حملات PKK‌و کردهای مخالف رژیم ترکیه است .

 ترکیه هم‌اکنون با مشکلاتی از جمله اختلاف با یونان در حوزه دریای اژه‌، درگیری‌ها با احزاب کرد در شرق ترکیه، جنگ پراکنده در مرزهای سوریه، بحران اقتصادی درون مرزها، مشکل انتخابات زودرس، تورم 70 درصدی مواجه است و نمی‌خواهد روابط خود را با هم‌پیمانان نظامی‌اش در ناتو با مشکل مواجه کند و از طرفی عدم نرمش، رودر‌رو شدن با ناتو و بازار مشترک اروپا و آمریکا تلقی می‌شود.

*مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

s.jalalebrahimi@yahoo.com