شناسهٔ خبر: 54732114 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

تصویب طرح ضد ایرانی در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا

کمیته منتخب امور اطلاعاتی سنا طرحی را به بهانه محافظت از آمریکا را تصویب کرده که هدف آن مقابله با کشورهای غیردوست با آمریکا از جمله ایران اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته منتخب اطلاعات سنا روز گذشته (چهارشنبه) به اتفاق آراء و با 16 رأی موافق بدون رأی مخالف‌، لایحه مجوز اطلاعات برای سال مالی 2023 (IAA) را به تصویب درآورد تا به این بهانه برای جامعه اطلاعاتی آمریکا مجوز بودجه صادر شود و اختیارات حقوقی و قانونی را در اختیار آن‌ها قرار دهند و نظارت کنگره بر جامعه اطلاعاتی را تقویت کنند.

طبق این گزارش، سناتور «مارک آر وارنر» نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا که ریاست کمیته اطلاعات سنا را برعهده دارد، در این خصوص گفت: «قانون مجوز اطلاعات برای سال مالی 2023، نشان‌دهنده تعهد دو حزب کمیته اطلاعات سنا است تا اطمینان حاصل کنند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا منابع مورد نیاز برای محافظت از کشور را در اختیار داشته باشند».

وی ادامه داد: «لایحه امسال، توانایی کشور برای مقابله با دشمنان را از طریق ارائه پشتیبانی از اوکراین و تقویت تحریم‌ها علیه روسیه افزایش می‌دهد و همچنین این لایحه، گام‌های مهمی برای تقویت رهبری فناوری و امنیت سایبری برداشته و توانایی ما برای رقابت با چین را افزایش می‌دهد».

سناتورهای کنگره یکی از اهداف خود در پیشبرد لایحه فوق را مقابله با کشورهایی همچون ایران و کوبا و ونزوئلا توصیف کردند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و معاون رئیس کمیته اطلاعات سنا نیز در خصوص این لایحه توضیح داد: «قانون مجوز اطلاعات امسال، اقدامات و منابع در جامعه اطلاعاتی را به سمتی که بیشترین نیاز حس شود، سوق می‌دهد تا با تهدیدات فزاینده چین، روسیه، ایران و کره شمالی و همچنین کشورهای سرکش در نیمکره ما از جمله کوبا و ونزوئلا مقابله کند».

وی همچنین ادامه داد: «بعلاوه آن که، این لایحه از امنیت ملی، فناوری و نوآوری در مقابل دشمنان متعدد خارجی محافظت می‌کند و در عین حال جمع‌آوری اطلاعات خارجی و تجزیه و تحلیل ما را افزایش می‌دهد و استعداد و تخصص پرسنل ما را افزایش می‌دهد».

این اولین بار نیست که سناتورهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران لایحه‌ای را به تصویب درآورند و کمیته‌های دیگر سنا نیز در تصویب لوایحی ضدایرانی بیکار ننشسته‌اند به طوریکه پیش از این در اواسط خرداد ماه، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرح موسوم به «متوقف کردن پهپادهای ایران» را به تصویب رساند. (جزئیات بیشتر)

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای گفت: «اقدام این کمیته در تصویب طرح متوقف کردن پهپادهای ایران، گامی مهم در تضمین کردن این است که قانون آمریکا هم‌گام با تجاوزگری‌های ایران به پیش می‌رود و ایران را بابت اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو می‌کند.»

قبل از آن نیز، در اردیبهشت ماه امسال، دومین طرح ضد ایرانی در مجلس سنای آمریکا برای گنجاندن مسائل فرابرجامی در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران و جلوگیری از لغو تحریم‌های سپاه، تصویب شد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، طرح مذکور که اقدامی غیرالزام‌آور برای دولت آمریکا است، از کاخ سفید می‌خواهد تا زمانی که تهران یک‌سری از پیش‌شرط‌های دشوار از جمله محدود کردن فعالیت موشکی بالستیک را نپذیرفته، به توافق هسته‌ای بازنگردد.

این طرح همچنین به دولت بایدن هشدار می‌دهد که حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی و لغو تحریم‌ها علیه آن را در هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران نگنجاند.

مانع‌تراشی‌های مقام‌های آمریکا تاکنون مانع از پیشروی مذاکرات وین شده است و با این حال واشنگتن ایران را به عدم تمایل برای پیشرفت مذاکرات متهم می‌کند اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند که اگر ایالات متحده از خود اراده سیاسی نشان دهد، مذاکرات به پیشرفت خواهد رسید.

انتهای پیام/