شناسهٔ خبر: 54708158 - سرویس استانی
منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی قم خبر داد؛

نمایش تولیدات قم در عراق| ضریب مناطق محروم در شهرک‌های صنعتی قم اعمال نمی‌شود

قم- خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم، عراق را بزرگترین کشور هدف صادراتی قم دانست و گفت: نمایشگاه ویترینی قم به زودی در یکی از شهرهای شمالی کشور عراق برپا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی روز سه‌شنبه در پنجاه و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قم بیان کرد: طی یک ماه گذشته هیئت‌های تجاری از کشورهای نیجریه، نیجر و عراق با سفر به قم با ظرفیت‌های تجاری و تولیدی قم آشنا شدند.

وی ادامه داد: با تعاملات انجام شده به زودی نمایشگاه ویترینی قم در یکی از شهرهای شمالی کشور عراق برپا خواهد شد تا زمینه آشنایی و افزایش تبادلات تجاری فراهم شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: بزودی دو هیات تجاری از کشورهای عمان و سوریه ضمن سفر به قم با ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان قم آشنا خواهند شد.

وی بیان کرد: تهیه دایرکتوری اطلاعات واحدهای اقتصادی استان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و انتشار در سطح کشورهای هدف، ایجاد نمایشگاه دائمی در استان بغداد، تبادل تورهای تجاری بین طرفین، برنامه ریزی حضور در نمایشگاه‌های سال ۱۴۰۱ بر تقویم نمایشگاهی و ارسال به کشورهای هدف، معرفی حداقل ۲۰ تاجر خوشنام در راستای اعتمادسازی بین اتاق‌های تجاری و معرفی مرکز داوری اتاق بازرگانی قم و اتاق ایران برای اعمال داوری در قراردادهای تجاری طرفین در صورت بروز اختلاف از مهمترین مصوبات سفر هیات تجاری کشور عراق قم بود.

خاکی با بیان اینکه عراق بزرگترین کشور هدف صادراتی قم است، اظهار داشت: باید توجه بیشتری نسبت به رونق و تسهیل صادرات و واردات با حمایت‌های استانی بین قم و عراق صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در جاده قدیم قم -تهران از نظر ثبت سند وضعیت بلاتکلیفی دارند و با گذشت ۵۰ سال از زمان استقرار نتوانسته اند اسناد رسمی خود را دریافت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با اشاره به مطالبه کسر دریافتی کالاهای ترخیصی، اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی از دهه سوم اردیبهشت‌ماه اجرایی شده و از گمرک و مسئولان وزارت صمت در خواست می‌شود نسبت به حذف کسر دریافتی کالاهای ترخیصی قبل از آن مساعدت داشته باشد.

وی با اشاره به مسئله تعرفه‌های آب در واحدهای صنعتی، اظهار داشت: با وجود اینکه شهرک‌های صنعتی شکوهیه، محمود آباد و الغدیر در محدوده منطقه محروم قمرود واقع شده اما ضریب مناطق محروم مانند مباحث مالیات، آب بها و غیره در آن اعمال نمی‌شود.

مشکل عدم اعمال ضریب محرومیت به شرکت‌های صنعتی قم رفع شود
استاندار قم نیز در این جلسه با بیان اینکه اولویت دولت در مباحث تجاری استفاده حداکثری از ظرفیت کشورهای همسایه است، گفت: مجموعه مدیریت استان برای بهبود فضای تجارت خارجی تجار و فعالان اقتصادی قم آمادگی دارد.

سید محمد تقی شاهچراغی با اشاره به مشکل بلاتکلیفی واحدهای مستقر در جاده قدیم قم - تهران بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی با دقت نظر لازم نسبت به حل مشکل صدور اسناد این واحدها ورود کند.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات نظام بازرسی استان قم این است که به موارد ترک فعل در حوزه راه و شهرسازی ورود پیدا نکرده و مسئولان سابق بدون اینکه پاسخگوی ترک فعل‌های خود باشند، کنار رفته‌اند.

استاندار قم با اشاره به مصوبه لغو معافیت حقوق و ورود ماشین آلات صنعتی، اظهار داشت: مجموعه مدیریت استان برای تسهیل واردات این محصولات آماده هرگونه رایزنی و مکاتبه با مسئولان ملی و مدیران مربوطه را دارد.

شاهچراغی با اشاره به خط مشی جدید وزارت صمت در خصوص الزام خرید نقدی مواد اولیه بجای خرید اعتباری از شرکت‌های خارجی، گفت: در صورتی که این مصوبه مشکلی برای واحدهای تولیدی استان بخصوص در حوزه کفش ایجاد کرده باشد می‌توان با رایزنی و مکاتبات با مسئولان ملی نسبت به تغییراتی در نحوه اعمال آن اقدام نمود.

وی همچنین با اشاره به عدم اعمال ضریب محرومیت به شرکت‌های صنعتی قم، تأکید کرد: در این خصوص باید مکاتبات و رایزنی‌های مورد نیاز با سازمان برنامه و بودجه کشور انجام بگیرد.

استاندار قم با اشاره به وضعیت شهرک تخصصی کفش، ابراز کرد: مجوزهای صادر شده در این اراضی ۹۶ هکتاری باید تا یک سال آینده اطلاعات دقیق و مشخصی از پیشرفت فیزیکی طرح های عمرانی خود ارائه دهند.

شاهچراغی با اشاره به مشکل برق و آب واگذار شده به شهرک‌های صنعتی گفت: لازم است تا بازنگری در خصوص برخی واگذاری‌های گذشته انجام بگیرد تا از ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده ممکن صورت بگیرد.

استاندار قم مسئله فرآیند صدور مجوزهای صنعتی و بررسی کارشناسی انرژی و مشکل تأمین برق و آب را مورد توجه قرار داد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی قم بدون اینکه اطمینان صد درصدی از تأمین زیرساخت‌های اولیه مانند برق و آب راکسب نکرده باشد، حق صدور مجوز صنعتی جدید و واگذاری زمین را ندارد.

خسارت هزار میلیارد تومانی مرغداران در تولید جوجه یکروزه
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قم بیان کرد: صادرات تخم مرغ و جوجه یک روزه قم تا مرز سلیمانیه بصورت رسمی جابه جا می‌شود اما از مرز تا نقطه هدف به خاطر عدم وجود زیرساخت‌ها بصورت غیر رسمی و بدون برند صادر می‌شود.

محمدرضا صدیق‌پور ادامه داد: پیش بینی تولید جوجه یکروزه کشور در خردادماه امسال بالغ بر ۱۳۰ میلیون بوده که با افزایش قیمت ۵ تا ۶ برابری بعضی نهاده‌ها و عدم تحقق قیمت جدید مرغ زنده واحدهای پرورش مرغ گوشتی تمایلی به جوجه ریزی نداشته و جوجه یکروزه که می‌بایست در آنالیز قیمت جدید مرغ ۱۵ هزار تومان بفروش برسد در ۴۰ روز گذشته از رایگان تا ۳۰۰۰ و بطور میانگین ۱۵۰۰ تومان (۱۰ درصد قیمت ) بفروش رسیده و خسارت این کاهش قیمت در این مدت ۴۰ روزه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در کل کشور است و نتیجه عدم توجه به این بخش پایه موجب شده تا آمار ثبت شده جوجه ریزی از میزان پیش بینی ۲۵ تا ۳۰ میلیون کمتر می باشد.

وی با بیان اینکه با ۳۰ میلیون جوجه یکروزه ۶۰ هزار تن مرغ تولید می‌شود، گفت: عدم توجه به ضرر و زیان واحدهای مرغ مادر توان ادامه تولید را از این واحدها سلب نموده و با حذف گله‌های مولد و کمبود جوجه یکروزه به عنوان حلقه ابتدای زنجیره تولید گوشت مرغ به زودی آثار سوء خود را در امنیت غذایی جامعه برجا خواهد گذاشت.

مصطفی کرمانی، نایب رییس اتحادیه کفش ماشینی نیز با اشاره به زون تخصصی صنعت کفش در شهرک شکوهیه بیان کرد: با وجود اینکه کلنگ زنی این شهرک از سال ۹۸ انجام گرفته است واگذاری زمین در آن بسیار کند است.

وی ادامه داد: بخاطر عدم استقبال فعالان صنعت کفش جهت استقرار در زون تخصصی کفش در اراضی ۹۶ هکتاری، پیشنهاد می‌شود صنایع وابسته به این صنعت مانند مواد اولیه در این محدوده دایر شوند.