شناسهٔ خبر: 54310941 - سرویس سیاسی
منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

بی‌توجهی به رشد 100درصدی هزینه‌ زندگی بازنشسته‌ها

اردیبهشت تمام شد، نزدیک به یک‌هفته‌ای از خرداد گذشت، اما افزایش حقوق بازنشستگان هنوز اجرانشده و در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است

صاحب‌خبر - شفاآنلاین> سلامت > اردیبهشت تمام شد، نزدیک به یک‌هفته‌ای از خرداد گذشت، اما افزایش حقوق بازنشستگان هنوز اجرانشده و در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است؛ آن‌هم در شرایطی که هزینه‌های زندگی بازنشسته‌ها حدود 100درصد رشد کرده. حالا نزدیک به 14میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی همچنان گرفتار کوچک‌تر شدن سفره‌های معیشت و بی‌تفاوتی دولت به ماجرای حقوقشان هستند.

  به گزارش شفاآنلاین : خبرها می‌گویند حدود دو ماه و چند روز از سال جاری گذشته اما افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز تصویب نشده است. رئیس سازمان تأمین اجتماعی گفته در صورت تصویب و ابلاغ از سوی دولت افزایش حقوق فروردین بازنشسته‌ها با حقوق خرداد پرداخت می‌شود و معوقه اردیبهشت نیز بررسی و پرداخت خواهد شد، جدای از اینکه حقوق معوقه میلیون‌ها بازنشسته گرفتار در این گرانی، در وضعیت ابهام قرار گرفته و معلوم نیست سود این تأخیر به جیب چه کسانی می‌رود، به نظر می‌رسد دولت و مجلس در این زمینه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند و بحث همچنان بر سر این است که این افزایش بار تورمی دارد یا خیر؟ نکته قابل‌توجه این است که سکانداران اقتصادی نیز در این زمینه اطلاعات چندانی ندارند و واکنش‌های عجیبی به این دغدغه نشان می‌دهند. مثلاً چند روز پیش وزیر کار گفته بود وقت نداشتیم افزایش حقوق بازنشستگان را بررسی کنیم؛ موضوعی که اهمیت آن به سفره و معیشت میلیون‌ها بازنشسته گره‌خورده و صحبت از تبعات انجام یا عدم انجام آن در هر جایی مطرح است. سؤالی که مطرح است این است، سکانداران اقتصادی چه میزان از سفره‌های خالی بازنشسته‌های تأمین اجتماعی باخبرند که این میزان تعلل را دست‌مایه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند؟ پیش‌ازاین گفته می‌شد سه وزارتخانه در دولت با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف هستند، حالا حدود دو ماه از سال گذشته اما همچنان 57.5درصدی که باید به‌حساب این قشر از جامعه پرداخت می‌شد، واریز نشده است. عدم واریز این افزایش حقوق در حالی است که در روزهای گذشته مشخص شد که یارانه بسیاری از کارگران و بازنشستگان را قطع کرده‌اند. درحالی‌که دولت هم همچنان با افزایش حقوق این قشر ضعیف موافقت نکرده. آن‌طور که عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای استان تهران به ایلنا خبر داده: «نمی‌توان در مورد صندوق تأمین اجتماعی صحبت کرد اما اشاره‌ای به کاهش و ضعف خدمات درمانیِ ارائه‌شده توسط این صندوق نکرد. کارگران آن‌طور که بایدوشاید از خدمات درمانیِ مناسب برخوردار نیستند.» علیرضا فتحی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای استان تهران) امنیت شغلی، معیشت و تأمین اجتماعی را مهم‌ترین دغدغه‌ کارگران دانست و گفت: «همه‌ این مسائل متأثر از سیاست‌های دولت است و چنانچه سیاست‌ها در سطح کلان اصلاح نشود، مشکلات کارگران نیز از بین نخواهد رفت.» وی گفت: «امروز و با وجودِ افزایش ۵۷درصدیِ دستمزد همچنان تأمین حداقل‌های زندگی دغدغه‌ی کارگران است درصورتی‌که کسی که کار می‌کند نباید دغدغه‌ تأمین نیازهای اساسی خود را داشته باشد.»

فتحی ادامه داد: «مشکلاتِ معیشتی طی چند سال گذشته دامنِ کارگر و بازنشسته را گرفته و به نظر می‌رسد با سیاست‌های ریاضتیِ دولت این وضعیتِ همچنان ادامه پیدا کند.»
عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای استان تهران در ادامه با انتقاد از عدم افزایش حقوق بازنشستگان در دومین ماه سال گفت: «متأسفانه به نظر می‌رسد دولت در این زمینه کوتاهی می‌کند درحالی‌که افزایش حقوق مطابق با مصوبه‌ی شورای عالی کار حق کارگران است. اینکه چرا دولت تا به امروز با این افزایش حقوق موافقت نکرده جای سؤال دارد! حقوق بازنشستگان، نتیجه‌ی سال‌ها بیمه‌پردازیِ آن‌هاست و در واقع آنچه امروز به‌عنوان حقوق به آن‌ها پرداخت می‌شود پولی است که از جیب خودشان به آن‌ها می‌رسد.»
فتحی همچنین با انتقاد از وضعیتِ خدماتِ درمانیِ بیمه‌شدگانِ تأمین اجتماعی گفت: «نمی‌توان در مورد صندوق تأمین اجتماعی صحبت کرد اما اشاره‌ای به کاهش و ضعف خدمات درمانیِ ارائه‌شده توسط این صندوق نکرد. کارگران آن‌طور که بایدوشاید از خدمات درمانیِ مناسب برخوردار نیستند این در حالی است که آن‌ها پول قابل‌توجهی به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند. منکرِ مشکلاتِ صندوق نیستیم اما هزینه‌ی این مشکلات نباید بر دوش کارگر و بازنشسته بیفتد. آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌کنند تا در هنگام بیماری و سالمندی خیالشان آسوده باشد اما متأسفانه این آسودگیِ خاطر دست‌نیافتنی شده است.»

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای استان تهران تصریح کرد: «نیروی کار ما به لحاظ روحی در وضعیتِ مناسبی قرار ندارد و شاید این را بتوان ناشی از بی‌توجهی به این نیرویِ پُراهمیت دانست. به‌هرحال رشد تولید و پیشرفتِ اقتصادی در هر کشوری بیش از هر چیز وابسته به نیروی کار آن کشور است و از نیرویی که به لحاظ روحی و جسمی در وضعیتِ مناسبی قرار ندارد و دغدغه‌ی اصلیِ آن تأمین نیازهای روزمره است، نمی‌توان انتظارِ حرکتِ روبه‌جلو داشت.» هر چه هست، آغاز خردادماه با ادامه‌ نگرانی‌های بازنشستگانِ کم‌درآمد کارگری همراه شده است؛ بازنشستگانی که در بهار امسال، شاهد کاهش قدرت خرید خود بوده‌اند اما هیچ نشانه‌ای از افزایش حقوق ندیده‌اند. تا پیش‌ازاین مرسوم بوده افزایش حقوق بازنشستگان کارگری هرساله به‌اندازه‌ی مصوبات شورای عالی کار باشد اما امسال علیرغم امضای مصوبه توسط هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، دولت هنوز حاضر به تصویب و ابلاغ نشده است؛ حتی خبرهایی از گوشه و کنار می‌رسد که تصمیم بر این است که افزایش مزدی بازنشستگان را که توسط هیات مدیره سازمان پیشنهادشده، کاهش دهند؛ این احتمال در مورد بازنشستگان سایر سطوح می‌تواند یک احتمال جدی باشد. در ارتباط با بازنشستگان حداقل‌بگیر، قانون تکلیف را مشخص کرده: افزایش مستمری حداقل‌بگیران به‌اندازه‌ی افزایش حداقل مزد مصوب شورای عالی کار. باید دید در ادامه دعوای دولت و بازنشسته‌ها به کجا خواهد رسید. روزنامه همدلی