شناسهٔ خبر: 54301554 - سرویس اجتماعی
منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس شورای شهر تهران:

سازمان نظام مهندسی باید ناظر فنی بر ساختمان‌ها باشد

تهران- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایمنی ساختمان‌ها باید مجری داشته باشد، گفت: سازمان نظام مهندسی باید ناظر فنی ساختمان‌ها باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه در خصوص ساختمان های ناایمن شهر تهران به خبرنگاران گفت: در این خصوص شهرداری، قوه قضاییه و وزارت کار باید وارد میدان شوند، همچنین نظام مهندسی نیز ناظر بر محاسبات فنی باشد و مهندسان به عنوان ناظر مستقیم بر ساخت این ساختمان ها نظارت کنند همچنین نظام مهندسی باید ناظر مقیم داشته باشند نه اینکه ماهیانه نظارت کند.

وی تاکید کرد: اینکه اصرار داریم اضافه طبقات ساخته نشود به همین دلیل است که اتفاقاتی همچون متروپل روی ندهد، وقتی اضافه ساخت انجام می شود فونداسیون تقویت نمی‌شود و واقعی نخواهد بود، با این روند،  اشتباهات پشت اشتباهات رخ می دهد که البته امیدواریم عبرت بگیریم اما نمی‌گیریم از پلاسکو چه عبرتی گرفتیم؟

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از بررسی دقیق باید بسیاری از این ساختمان ها بازسازی شود، گفت: بسیاری از املاک استیجاری هستند که برای مالک ارزش مالی جهت ساخت ندارند باید قانون کاملی وضع شود که بدانیم چگونه با این ساختمان ها رفتار شود قوه قضاییه مسئولیت دارد اما نمی‌تواند کسب و کار عده زیادی را تعطیل کند.

وی با بیان اینکه ساختمان های آسیب پذیر تهران مشکلاتی همچون پلاسکو دارد، افزود: بنیاد مستضعفان شجاعت به خرج داد و مردانگی کرد و ساختمان پلاسکو را ساخت و این کار باید به گونه ای در بخش های دیگر تکرار شود و سرمایه در این زمینه مشخص باشد.

دفاتر الکترونیک برای صدور تاییدیه ایمنی باید متخصص داشته باشند
وی با بیان اینکه دفاتر الکترونیک برای صدور تاییدیه ایمنی باید متخصص داشته باشند، گفت: نظارت اصلی با آتش نشانی است اما دفاتر الکترونیک دفاتر فنی بوده و می‌توانند با حضور مهندسین مسائل را دنبال کنند، آتش نشانی اخطار می‌دهد و این کار درستی است و رونوشت آن به قوه قضاییه نیز ارسال می‌شود که باید به گونه ای عمل شود که قابلیت پیگیری داشته باشد و دفاتر یا سازمان نظام مهندسی باید در این زمینه پیگیری لازم را انجام دهند.

همچنین چمران در شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اعزام تیم ۵۰ نفره آتش نشانی تهران به آبادان افزود: باید از این حوادث درس عبرت بگیریم، ساختمان های ناپایداری در تهران وجود دارد که توسط سازمان آتش نشانی احصا و اخطار لازم داده شده اما زندگی در این ساختمان ها ادامه دارد و خدا نکند که زندگی در این ساختمان ها قطع شود چون حوادثی مثل حادثه آبادان دردناک است.

وی با بیان اینکه در دوره چهارم یک مصوبه ای داشتیم که اصولا اضافه بنا بر اساس آن ممنوع بود، گفت: استدلال این بود که حتی اگر بر اساس محاسبات فنی پایداری داشته باشد این محاسبات ثابت نیست و آیتم ها و ضرایب جدیدی به آن اضافه می شود به همین منظور سازندگان این میزان اصرار بر اضافه طبقات نداشته باشند چرا که شورا چنین مواردی را نمی پسندد و حتی جلوی اضافه بنا خواهد ایستاد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: شورا در خصوص پاساژ علا الدین این اقدام را انجام داد و اضافه طبقات را تخریب کرد، برخی از سازندگان از خیرین هستند و از آنها می خواهیم یکبار هم که شده اضافه طبقه نداشته باشند و بلای جان مردم نشوند.

وی با بیان اینکه اگر شهرداری هم اجازه دهد مردم دیگر اجازه چنین کاری را نمی دهند، افزود: با این داغی که بر دل مردم نشسته اجازه نمی دهند دیگر چنین اقداماتی انجام شود، سازندگان هر آنچه محاسبه شده بسازند وصله پینه کردن فونداسیون عملیاتی نیست.

چمران با بیان اینکه رییس سازمان نظام مهندسی در جلسه بعدی شورا گزارشی را در خصوص حادثه آبادان ارائه خواهد داد، گفت: امیدواریم در نقشه و محاسبات ساختمان و همچنین در اجرای آن که مهمترین بخش ساخت است، دقت کافی و لازم را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هشتم خردادماه روز جهانی صلح سازمان ملل است، اظهار کرد: متاسفانه این نامگذاری ها صوری است و نه سازمان ملل توانسته صلحی را در جهان برقرار کند و نه عادلانه در این سازمان تصمیم گرفته می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: قدرتمندان با دسته بندی های سیاسی تصمیماتی به نفع بزرگان می گیرند و در نتیجه مردم یمن که برای به دست آوردن آزادی قیام کردند تحریم می شوند و به عربستان برای بمباران یمن، سلاحهای سوپر میلیاردی می فروشند و دستش را باز می گذارند که مردم یمن را به کشتار بکشانند و جنایات وحشیانه انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم صلح جهانی مفهوم واقعی خود را پیدا کند چون در حال حاضر کلماتی بیش نیست.