شناسهٔ خبر: 54301155 - سرویس ورزشی
منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

جامانده از شب عجیب پاریس و تاجگذاری دوباره رئال مادرید

صاحب‌خبر -

رئال مادرید در عجیب‌ترین فینال لیگ قهرمانان اروپا، با نتیجه یک بر صفر لیورپول را شکست داد. از بازی دیشب این  نکته‌ها جا مانده است:

گل مردود رئال مادرید
نیمه اول فینال لیگ قهرمانان بین رئال و لیورپول با تساوی بدون گل به اتمام رسید. ۴۵ دقیقه‌ای که در آن لیورپول تیم بهتر میدان بود ولی با درخشش تیبو کورتوا درون دروازه رئال موفق به گلزنی نشد. سادیو مانه و محمد صلاح بهترین بخت‌های نیمه نخست را داشتند که هر دو با مهارهای عالی کورتوا از دست رفت اما بدون شک مهم‌ترین لحظه نیمه اول را رئال مادرید خلق کرد. بازی به دقیقه ۴۳ رسیده بود که رئال مادرید به گل رسید. توپ بلندی برای کریم بنزما ارسال شد و او با ورود به محوطه جریمه لیورپول با آلیسون تک به تک شد. توپ کریم برگشت داده شد و در ریباند، فده والورده و فابینیو برای تصاحب توپ تلاش داشتند که بار دیگر توپ به بنزما رسید. این بار ستاره فرانسوی توانست با ضربه‌ای دقیق گلزنی کند اما کمک داور پرچم زد.

صحنه توسط وی ای آر مورد بازبینی قرار گرفت و پس از دو دقیقه تصمیم کمک تایید شد. در ابتدا به نظر می‌رسید کریم بنزما در موقعیت درست قرار داشته اما طبق قوانین داوری چون آلیسون به‌عنوان دروازه‌بان، جلوتر از بنزما قرار داشت، اندی رابرتسون به‌عنوان آخرین مدافع لیورپول نقش گلر را در آن صحنه ایفا می‌کرد. در چنین شرایطی پای کریم جلوتر از ویرژیل فن دایک بود و در نتیجه وی ای آر تصمیم کمک داور مبنی بر آفساید بودن گل را تایید کرد تا رئال مادرید در واپسین دقایق نیمه اول از رسیدن به گل محروم شود.  نکته دیگر مورد بحث رسانه‌های اسپانیایی این است که پاس توسط والورده ارسال شده یا فابینیو. در صحنه آهسته به‌درستی نمی‌توان این قضیه را تشخیص داد و تصمیم وی ای آر نیز این بود که والورده روی توپ دخالت موثر داشت. در صحنه گل، والورده ابتدا به توپ ضربه می‌زند و در ادامه فابینو توپ را به سمت بنزما می‌فرستد، یوفا اعلام کرد به دلیل اینکه لمس کردن توپ توسط فابینیو عمدی نبوده، آفساید اعلام شده است

 

محمد صلاح و وعده پوشالی
در روزهای منتهی به فینال نیز محمد صلاح بارها دم از تمایل به انتقام گیری از رئال مادرید و انگیزه بالای خود برای درخشش در این دیدار زد. اما در فینال لیگ قهرمانان، محمد صلاح در طول ۹۰ دقیقه چندین بار صاحب فرصت های بسیار خوبی برای گلزنی شده و هر بار مغلوب درخشش تیبو کورتوا شد. در نهایت لیورپول یک بر صفر مقابل رئال مادرید شکست خورد و وعده های محمد صلاح برای انتقام نیز هرگز اثربخش نبود.

محمد صلاح

دستان جادویی تیبو کورتوا
رئال مادرید چهاردهمین قهرمانی خود در چمپیونزلیگ را مدیون تیبو کورتواست. ۱۶ دقیقه از بازی گذشته بود که کورتوا ضربه زمینی و آرام محمد صلاح را از چند قدمی دروازه با یک دست مهار کرد. پنج دقیقه بعد از ضربه صلاح چیزی نمانده بود تا دروازه رئال گشوده شود. این بار سادیو مانه با گذر از مدافعان مقابلش شوتی محکم را روانه دروازه رئال کرد ولی کورتوا با شیرجه‌ای مناسب روی توپ اثر گذاشت و توپ پس از برخورد به تیر در آغوش کورتوا آرام گرفت. به گمان بسیاری کورتوا در حال حاضر بهترین گلر دنیاست و رئال از این حیث کاملا سود برده است. اوج هنرنمایی کورتوا اما به نیمه دوم و پس از ثبت گل رئال برمی گردد. گلر بلژیکی یک تنه مقابل ضربات محمد صلاح ایستاد و اجازه نداد برتری تیمش از دست برود. دقیقه ۶۴ بازی، محمد صلاح  از بیرون محوطه جریمه یکی از آن ضربات تخصصی پای چپ خود را روانه دروازه رئال کرد. به نظر می رسید توپ در کنج مخالفت دروازه آرام خواهد گرفت اما کورتوا با واکنشی استثنایی توپ را روانه کرنر کرد. دقیقه ۶۹ بازی، کورتوا این بار از دهانه دروازه صلاح را ناکام گذاشت. ستاره مصری در چند قدمی دروازه به یک بغل پا برای گلزنی نیاز داشت. این کار را هم انجام داد ولی کورتوا باز هم به شکلی حیرت انگیز توپ را برگشت داد. 
دقیقه ۸۳ بازی شاید کورتوا بهترین سیو تمام دوران فوتبالش را انجام داد. این بار صلاح، فرلاند مندی را جا گذاشت و در مصاف تک به تک با کورتوا از درون محوطه جریمه با پای راست به توپ ضربه زد. کورتوا با یک واکنش دیدنی و با دست راست توپ را مهار کرد. صلاح بر زمین می کوبید و چند قدم دورتر، کورتوا در آغوش هم تیمی هایش قرار گرفته بود.

ماجرای تاخیر در شروع بازی چه بود؟
قهرمانی رئال مادرید باعث نمی‌شود حوادث عجیب قبل از بازی را فراموش کنیم. هزاران نفر،‌ حتی بدون اینکه بلیت ورود به ورزشگاه را داشته باشند وارد ورزشگاه شدند و حوادثی عجیب را رقم زدندبازی سرانجام با ۳۷ دقیقه تاخیر شروع شد. پلیس برای متفرق کردن افرادی که برای وارد شدن به ورزشگاه اصرار داشتند به گاز اشک‌آور متوسل شد. ویدیو و تصاویر زیادی منتشر شده از کسانی که بلیت داشتند ولی موفق به ورود به ورزشگاه نشدند. دلیل اصلی تعویق بازی هم  فراهم آوردن شرایط ورود آن دسته از هوادارانی است که با وجود داشتن بلیط، موفق به حضور در ورزشگاه نشده بودند.

منبع: ورزش سه