شناسهٔ خبر: 54298604 - سرویس اجتماعی
منبع: مهر | لینک خبر

مطالعات نشان می دهد؛

اکثر بازماندگان کووید ۱۹ تا ۱۵ ماه دارای علائم بیماری هستند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بسیاری از بیماران کووید۱۹ که در بیمارستان بستری نشده‌اند، بیش از یک سال بعد همچنان با مشکلات سلامتی روبرو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، این بازماندگان پس از عفونت اولیه خود همچنان از علائم عصبی، خستگی و کیفیت زندگی پایین رنج می‌برند.

دکتر «ایگور کورالنیک»، سرپرست کلینیک عصبی در شیکاگو، گفت: «ما از تداوم بیشتر علائم عصبی ناتوان کننده بیمارانمان و از ظهور دیرهنگام علائمی که نشان دهنده اختلال در عملکرد سیستم عصبی خودمختار هستند، شگفت زده شدیم.»

برای این مطالعه، تیم تحقیق بروز علائم عصبی را در افراد کرونایی غیر بستری در کلینیک مطالعه کرد.

محققان دریافتند به طور متوسط، بازماندگان به مدت ۱۵ ماه پس از عفونت اولیه، مه مغزی، بی حسی / سوزن سوزن شدن، سردرد، سرگیجه، تاری دید، وزوز گوش و خستگی داشتند.

این مطالعه بر روی بیمارانی متمرکز شد که ابتدا بین ماه مه و نوامبر ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار گرفتند. علائم اولیه کووید آنها خفیف بود و هرگز به دلیل ذات‌الریه یا سطح پایین اکسیژن در بیمارستان بستری نشدند.

مطالعه تا ماه مارس ۲۰۲۱ توسط همین تیم ادامه داشت. یافته‌ها نشان داد ۸۵ درصد از بازماندگان دارای چهار علامت عصبی یا بیشتر بودند که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذاشت. تفکر و حافظه نیز در برخی افراد تحت تأثیر قرار گرفت.

در حالی که حدود ۷۷ درصد واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده بودند، محققان دریافتند که این واکسن تأثیری بر مهارت‌های تفکر و حافظه یا خستگی ندارد.