شناسهٔ خبر: 54186042 - سرویس اجتماعی
منبع: بهار | لینک خبر

احتمال نیمایی شدن ارز دارو در نیمه دوم امسال

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با نقش آفرینی بیمه‌ها می‌توان کاری کرد که ضمن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت داروها نیز افزایش پیدا نکند.به گزارش ایسنا، ناصر ریاحی  اظهار کرد: از هفته‌های پایانی سال گذشته که بحث بر سر اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها مطرح شده بود، تغییراتی در روند تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای دارو به وجود آمد که در مقطعی کوتاه مشکل ساز نیز شد اما در نهایت با تخصیص اعتبارات تازه این مشکل فعلا برطرف شده است.
 
وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته، در نهایت با حذف ارز ترجیحی موافقت کردند و از این رو از اسفند سال گذشته، بحث‌هایی درباره نحوه تامین ارز دارو به وجود آمد. تحت تاثیر همین شرایط برخی پرونده‌ها که آماده دریافت ارز بودند نیز متوقف شدند و حتی بانک مرکزی تعدادی از این پرونده‌ها را عودت داد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تداوم آن شرایط می‌توانست به افزایش قیمت دارو یا کمبود برخی داروها منجر شود، تاکید کرد: پس از این اتفاقات حدود یک میلیارد دلار به شکل موقت به دارو اختصاص پیدا کرد تا فعلا مشکلی به وجود نیاید تا در ماه‌های آینده برنامه ریزی‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

ریاحی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در مجلس برای تامین نیازهای دارو، بیان کرد: امیدواریم که در نیمه دوم سال جاری، اصلاح نظام یارانه‌ای و تامین نیازها از طریق ارز نیمایی فراهم شود. این ارز در سال‌های گذشته برای ما مشکلات فراوانی را به وجود آورده و بخش خصوصی بارها تاکید کرده بود که باید شرایط برای اصلاح این موقعیت فراهم شود.

وی ادامه داد: در مجلس پیشنهادی مطرح شده بود که ماهانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بیمه‌ها داده شود تا به این ترتیب مابه التفاوت قیمت دارو با تغییر ارزها از این طریق پوشش داده شده و در نهایت مردم هیچگونه افزایش قیمتی را تجربه نکنند. در بسیاری از کشورهای جهان نیز چنین شیوه‌ای وجود دارد که دولت به بیمه‌ها بودجه می‌دهد و در نهایت دارو به شکل رایگان یا با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این شیوه پیش از این نیز در ایران استفاده می‌شد، توضیح داد: قیمت تمام شده داروهای بیماران خاص در این سال‌ها چند برابر شده است اما با توجه به فعالیت بیمه‌ها، در نهایت بیماران پول ثابتی را برای این داروها در تمام سال‌های گذشته پرداخت کرده‌اند؛ از این رو با حذف ارز دارو نیز نباید نگرانی برای افزایش قیمت وجود داشته باشد و با محوریت بیمه‌ها می‌توان کاری کرد که فشاری بر مردم وارد نشود.