شناسهٔ خبر: 54170854 - سرویس فرهنگی
منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

بزرگ‌ترین چرخ و فلک ایران در بوشهر به بهره‌‎برداری رسید

19 دی: بزرگ‌ترین چرخ و فلک ایران به طول ۷۵.۵ متر شنبه‌شب در آئینی با حضور شماری از مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار بوشهر به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -
حسین حیدری در این آئین در گفت و گو با ایرنا گفت: در ابتدا از شهروندان عذرخواهی می‎کنم که به دلیل ازدحام جمعه نتوانستیم آن طور که باید و شاید از آنها میزبانی کنیم.
حسین حیدری افزود: با این شرایط به شهروندان قول می‌دهم که از محل مساعدت شهرداری فردا به مدت یک هفته بتوانند رایگان از این چرخ و فلک استفاده کنند.
وی ادامه داد: از شهروندان انتظار است در استفاده از چرخ و فلک رعایت نکات ایمنی مدنظر را داشته باشند تا سازه بتواند بخوبی خدمات دهی داشته باشد.
حیدری اظهار کرد: شمار کابین‎‌های چرخ و فلک ۴۲ کابین است که به دلیل بادهای موسمی در این فصل تنها ۲۲ کابین بارگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: شهر بوشهر امسال در حوزه شهری شاهد تحولات عمران و فرهنگی خواهد بود و بزودی نیز پلاژ بانوان در جوار پارک دانشجو به بهره‌‎برداری خواهد رسید.
سرمایه‌گذار پروژه چرخ و فلک بوشهر گفت: طول این سازه در ۷۲ متر (با احتساب صاعقه‌گیر ۳.۵ متری به ۷۵.۵ می‌رسد) و با ۴۲ کابین ۶ نفره است که با این حساب مجموع ظرفیت آن ۲۵۲ نفر است.
سید حسین صفوی افزود: این چرخ و فلک شامل چهار موتور و گیربکس و هر کدام دارای موتور نیرو محرکه پنج کیلووات است که این چرخ و فلک را به حرکت در می‌آورد.
وی ادامه داد: ۲۰ کیلووات موتوری که این سازه را می‌چرخاند از استحکام و تعادل لازم برخوردار است.
صفوی اظهار کرد: چرخ و فلک پارک مشهد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین چرخ و فلک کشور یاد می‌شود نیز ۶۸ متر ارتفاع دارد که با احتساب ارتفاع سطحی که چرخ و فلک روی آن احداث شده به ۸۰ متر می‎‌رسد ولی سازه چرخ و فلک بوشهر به تنهایی ۷۲ متر ارتفاع دارد که با صاعقه گیر ۳.۵ متری به ۷۵.۵ می‎‌رسد.
وی ادامه داد: مجموع در پروژه چرخ و فلک بوشهر ۲۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و برای راه‌اندازی نیز چهار میلیارد تومان هزینه شده است.
صفوی یادآور شد: از مجموعه ۲۶ میلیارد تومان یاد شده ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط بخش خصوصی و مابقی توسط شهرداری بندر بوشهر تامین شده است.