شناسهٔ خبر: 54033688 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور گروه‌های خارجی در جشنواره تئاتر کُردی سقز باعث ارتقا سطح آن می‌شود

سنندج- ایرنا- دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز گفت: حضور گروه‌های خارجی در هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز باعث ارتقای سطح کیفیت آن می شود.

صاحب‌خبر -

فریدون حامدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی فراخوان اعلامی برای هنرمندان خارجی و داخلی جشنواره هفدهم، چهار نمایش از میان ۲۱ نمایش انتخاب شد ولی با توجه به تاخیر و تعویق برگزاری جشنواره به اردیبهشت ماه امسال سه گروه از آنها انصراف دادند.

وی اضافه کرد: دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز برای جایگزینی این گروه ها سه گروه دیگر را برای حضور در این جشنواره انتخاب کرد و هم اکنون این سه گروه خارجی از کردستان ترکیه و اقلیم کردستان عراق حضور دارند.

این هنرمند کردستانی اضافه کرد: این نمایش ها شامل "شه‌ویک له دوزه‌خدا" از اربیل و "گیژه‌ن" از کویه اقلیم کردستان و "مه‌م و زین" از باتمان ترکیه در این جشنواره شرکت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه گروه های خارجی در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند، افزود: برای اواین بار در ادوار برگزاری جشنواره تئاتر کُردی سقز، گروه های خارجی با گروه های داخلی رقابت می کنند بنابراین این ایده می تواند در ارتقای کمی جشنواره مفید واقع شود.

حامدی ادامه داد: حضور گروه های خارجی در جشنواره و رقابت آنها با گروه های داخلی علیرغم ایجاد انگیزه و حس رقابت، باعث تقویت و ارتقای سطح جشنواره هفدهم و فرصتی برای محک هنرمندان می شود.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز یکی دیگر از تفاوت های این دوره با دورهای قبلی را ۲ بار اجرای هر نمایش و همچنین برگزاری جشنواره عکس اعلام کرد و گفت: برنامه نقد و بررسی اجراها هم در این دوره بصورت فنی و کارشناسی شده و تکنیکی برگزار می شود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.