شناسهٔ خبر: 52245018 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار گیلان:

طرح جامع مدیریت پسماند نیازمند تامین منابع ویژه است

محدثه مهدوی

استاندار گیلان گفت: طرح جامع مدیریت پسماند تهیه و تصویب شده و نیاز به تامین منابع به صورت ویژه دارد، برای بازیافت و تفکیک از مبدا به ۸۵۰ میلیارد تومان و ۲۰ میلیون دلار ارزی اعتبار نیاز است.

صاحب‌خبر -

اسدالله عباسی عصر امروز در شورای اداری استان گیلان که با حضور رئیس جمهور در سالن شهدای ناجای رشت برگزار شد، اظهار کرد: به گیلان دیار عارفان نامی و ۸ هزار شهید دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم خوش آمدید مردم گیلان این حضور را به فال نیک می‌گیرند.

استاندار گیلان افزود: رویکرد و اهتمام دولت به توسعه عدالت و فساد ستیزی و محرومیت زدایی است تا غبار محرومیت از چهره استان پاک شود. همانطور که در هیات دولت به من اعتماد فرمودید جوانان انقلابی را برگزیدم و ملاک تعهد، تخصص، ولایتمداری، گره گشایی از زندگی مردم و جبران از دولت گذشته است.

وی با بیان اینکه برنامه جامع گیلان را تهیه کردیم و تلاش می‌کنیم تا دولت کارآمد با دولت گذشته متفاوت است، ادامه داد: اولین چالش مشکل پسماند است روزانه ۲۰۰۰ تن و در فصول گردشگری روزانه ۲۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود و در اراضی و جنگل‌های هیرکانی دفع می‌گردد که شیرآبه‌های آن به تالاب و رودخانه‌ها وارد می‌شود؛ طرح جامع مدیریت پسماند تهیه و تصویب شده و نیاز به تامین منابع به صورت ویژه دارد، برای بازیافت و تفکیک از مبدا به ۸۵۰ میلیارد تومان و ۲۰ میلیون دلار ارزی اعتبار نیاز است.

عباسی گفت: فاضلاب‌ها و آب‌های سطحی، شرایط اقلیمی استان به گونه‌ای است که امکان جذب فاضلاب وجود ندارد و لذا فاضلاب‌ها به رودها  و تالاب‌ها سرازیر می‌شود. بنابراین پیش بینی اجرایی ساماندهی این کار بالغ بر ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان و همچنین احیای رودخانه‌ها نیاز به ۴۴۰۰ میلیارد تومان منابع دارد؛ تالاب انزلی منبع ارزشمندی است که آوازه جهانی دارد اما به خاطر رسوبات و سنبل آبی در حال خشکی است باید برای برون رفت از این شرایط نیاز به تشکیل ستاد ملی احیای تالاب و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌باشد.

استاندار گیلان افزود: از زمان حضورم  در گیلان بنابر سیاست‌های دولت بازدیدهای متفاوتی از شهرستان‌ها داشتم یکی از چالشها نیمه تمام گذاشتن طرح‌هاست که در حال حاضر ۶۸۰ طرح نیمه تمام در استان داریم که به ۷۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: در خصوص آزاد راه رشت – قزوین ۸ کیلومتر باقی مانده که نیاز به ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، طرح اتصال رشت به بندرکاسپین به طول ۳۵ کیلومتر به ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. در بخش کشاورزی ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و  ۲۳۸۰۰۰ هکتار اراضی زراعی در استان داریم که بخش مهمی از امنیت غذایی استان را برعهده دارد که به دلیل تغییر اقلیم رو به خشکسالی است. در بخش آب شرب با وجود بارندگی‌های فراوان به بخشی از روستاها با تانکر آبرسانی می‌کنیم. همچنین در گیلان به دلیل تعدد بلایای طبیعی جز ۵ استان اول کشور هستیم و باد و سیل و طوفان منجربه خسارات متعددی شده، نیمه تمام ماندن پروژه‌های ناشی از سیل و طوفان به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

استاندار گیلان تصریح کرد: در حوزه جهش تولید مسکن و افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان در بخش رشت پیشنهاد می‌شود و همچنین تسهیلات یارانه‌ای باید برای احیای بافت فرسوده تعلق گیرد. در بخش بهداشت و درمان هم نیازمند دستور شما هستیم که پروژه‌های نیمه تمام نظیر بیمارستان ۴۰۰ تختخوابه لاکان و تجهیزات پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شبکه توزیع برق استان فرسوده شده که نیازمند توجه است، خاطرشنان کرد: چالش بعدی اراضی فاقد سند مالکیت است، عمده اراضی استان در بحث اصلاحات ارضی به زارعین واگذار شده اما هنوز فاقد سند هستند که حدود ۱۰۰۰۰ خانوار با مشکل سند یا حق انشعاب مواجه هستند.

عباسی بیان کرد: مشکل گیلان بسیار زیاد است، بهبود وضعیت معیشت مردم و برنامه توسعه جهادی اقتصاد در جهت افزایش عدالت خانوار و رفاه عمومی از مطالبات مردم است. ۳۷۲ طرح نیمه تمام اقتصادی در استان با بیشرفت ۹۰ درصدی داریم.

استاندار گیلان بیان کرد: افزایش درآمد ارزی و کاهش وابستگی به درآمد نفت با محوریت توسعه منطقه آزاد یکی از راهکارهاست که  با تکمیل کریدور شمال به جنوب استان گیلان محقق خواهد شد. همچنین برنامه راهبردی رونق محصول چای تدوین شده، در حال حاضر ۲۵ درصد چای کشور در گیلان تهیه می‌شود و احیای باغات چای در برنامه ۵ ساله از محل عوارض واردات چای خارجی خواهد بود.

وی اضافه کرد: نوغانداری هم که تعطیل شده بوده اما مجدد ابریشم کشی راه افتاد ولی مواد اولیه ندارد، نوغانداری به عنوان یک میراث کهن می‌تواند منبع تولید فرش ابریشمی باشد، برای اینکه بتوانیم شروع کنیم نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.

عباسی با شاره به فعالیت ۴۰۰۰ صیاد در حوزه ماهیان خاویاری، تصریح کرد: در حال حاضر صادرات خاویار ۱۰۰۰ کیلوگرم معادل ۱۰۰ بشکه نفت است. سرمایه گذاری لازم برای راه اندازی سایت نفتی سردار جنگل به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند از دیگر مطالبات مردم گیلان است که انتظار داریم در دولت جدید احیا گردد.

انتهای پیام