شناسهٔ خبر: 52244488 - سرویس علمی-فناوری
منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کدام واکسن‌ در کنترل اومیکرون موثر است؟

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید برنقش موثر واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به سویه جدید اومیکرون گفت: نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد واکسن های کرونا موجود در ایران اعم از انواع غیرفعال شده در کنترل این سویه جدید موثر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مجید مختاری از هموطنان درخواست کرد که در اسرع وقت نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند و به هیچ وجه این کار را به تعویق نیندازند.

وی افزود: چند مدتی است که به گروه های پرخطر مانند افراد سالمند توصیه می شود تزریق دوز سوم خود را در اسرع وقت انجام دهند و در این زمینه دستورالعمل های متعددی هم صادر شده است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا به مردم توصیه کرد که منتظر واکسن های دیگر نباشند و واکسیناسیون خود را در این شرایط اصلا به تعویق نیندازند.

واکسیناسیون در روزهای آینده شتاب می گیرد

مختاری در زمینه روند واکسیناسیون در کشور، پیش بینی کرد که روند واکسیناسیون در روزهای آینده شتاب گرفته و مردم مراجعات بیشتری به مراکز تجمیعی واکسیناسیون خواهند داشت.

فوق تخصص بیماری های ریه با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون آماده ارایه خدمت دهی به مردم هستند،‌ ادامه داد: با توجه روند بیماری کرونا در روزهای اخیر در کشور، برآورد می شود که مردم برای تزریق دزهای دوم و سوم واکسن کرونا مراجعات بیشتری به مراکز واکسیناسیون خواهند داشت. این مراکز هم آمادگی تزریق واکسن به مردم را دارند.

مختاری به هموطنان توصیه کرد که در کنار تزریق واکسن، اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و همچنین حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی ها را همچنان به دقت رعایت کنند.

دیگر عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ همچنین در چند روز پیش به خبرنگار گروه علم و آموزش گفته بود که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن‌های موجود در کشور می‌توانند از مردم مقابل سویه‌های جدید از جمله اومیکرون محافظت کنند، به عبارتی واکسن‌ها سطح آنتی بادی بالایی تولید می‌کنند و می‌توانند از شدت گرفتن این سویه کرونا جلوگیری کنند.

دکتر حسن ابوالقاسمی تاکید کرد: با تزریق دوز سوم واکسن کرونا، آنتی بادی بدن به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و با این اقدام می‌توان به مقابله با سویه جدید اومیکرون رفت. اکنون فرصت طلایی برای واکسینه شدن هموطنان است تا آنان از آسیب های بیماری کرونا در امان باشند.

محققان آفریقای جنوبی اوایل آذرماه گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد.

سویه اومیکرون دارای ۵۰ جهش ژنتیکی است که ۳۷ جهش آن در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود.

این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

منبع: ایرنا