شناسهٔ خبر: 52107062 - سرویس بین‌الملل
منبع: مهر | لینک خبر

وزارت دفاع روسیه؛

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین پایان یافت

وزارت دفاع روسیه از پایان رزمایش مشترک دریایی کشورهای ایران، روسیه و چین در خلیج عمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت دفاع روسیه امروز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رزمایش مشترک دریایی روسیه، چین و ایران در خلیج عمان پایان یافت.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: این رزمایش ها شامل شلیک کشتی‌های جنگی، عملیات امداد و نجات و نیز تمریناتی علیه دزدی دریایی بود.

وزارت دفاع روسیه پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین با نام CHIRU-۲۰۲۲ در خلیج عمان (شمال دریای عرب) و حریم هوایی بالای آن برگزار می شود. از طرف روسیه، ناوگانی از کشتی های ناوگان اقیانوس آرام، رزمناو موشک انداز «واریاگ» (Varyag)، کشتی بزرگ ضد زیردریایی «آدمیرال تریبوتس» (Admiral Tributs) و تانکر بزرگ دریایی «بوریس بوتوما» (Boris Butoma) به این رزمایش اعزام شده اند.

این دومین رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در کمتر از ۳ سال گذشته است. این کشورها در دسامبر سال ۲۰۱۹ رزمایش مشابه‌ای را در اقیانوس هند با عنوان «کمربند امنیتی دریایی» برگزار کرده بودند.

چین و روسیه با ایجاد نهادهایی چون «سازمان همکاری شانگهای» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» و همچنین طرح‌هایی چون «یک کمربند، یک جاده» به دنبال پی‌ریزی بنای معماری جدید برای جهان هستند و در این راستا کشورهایی مانند ایران نیز در چارچوب تأمین منافع ملی خود، به آنها می‌پیوندند.

همچنین شدت گرفتن سیاست‌های تحریمی آمریکا و اروپا، سه کشور یادشده را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است.