شناسهٔ خبر: 51967557 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

چین: همه طرف‌ها در مذاکرات وین برای توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان تلاش می‌کنند

صاحب‌خبر -
چین: همه طرف‌ها در مذاکرات وین برای توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان تلاش می‌کنند
خبرگزاری آریا- مذاکره کننده ارشد چین در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد، تصریح کرد که مذاکرات رو به جلو جریان دارد و نمایندگان همه کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق نهایی، در کوتاه‌ترین زمان تلاش می‌کنند.
به گزارش آریا، «وانگ کوان» سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات مذاکره کننده پکن را در گفت‌وگوها برعهده دارد، این مطلب را پنجشنبه شب پیش از آغاز جلسه گروه 1+4 با آمریکا بیان داشت و خاطر نشان کرد که مذاکرات «در وضعیت مناسبی قرار دارد.»
وی همچنین افزود: همه طرف ها در مسیر دست یابی به توافق در کوتاه ترین زمان حرکت می‌کنند.
دیپلمات چین در پاسخ به سووالی درباره نشست روز گذشته کارگروه تمهیدات اجرایی که به منظور بررسی نحوه اجرای توافقات احتمالی برگزار شد افزود؛ این جلسه مهمی بود و در آن مسائل «اساسی» مطرح شد. وی همچنین خاطر نشان کرد؛ تمام طرف‌ها در مذاکرات وین «جدی» هستند.
دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی 1400 آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد. دیروز برای نخستین بار در دور هشتم، کارگروه کارشناسی سوم موسوم به کارگروه تمهیدات اجرایی با حضور کارشناسان ایران، اتحادیه اروپا و 1+4 تشکیل جلسه داد. این کارگروه بر نحوه اجرای توافقات احتمالی، از جمله راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، متمرکز است.
در این جلسه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه تکمیل بخش‌های باقی‌مانده متون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا، مهمترین موضوع مورد بحث در این نشست بود و جلسه در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد.
عصر امروز نیز گفت‌وگوها در سطوح و قالب‌های مختلف ادامه یافت. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و نمایندگان سه کشور اروپایی در چارچوب جلسات دو و چند جانبه دیدار کرد. در جریان این جلسات موضوعات مربوط به رفع تحریم، راستی‌آزمایی و تعهدات هسته‌ای در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کرد. وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که در این جلسه درباره «ایده‌های آن‌ها (سه کشور اروپایی) در مورد اجرای توافق آتی، شامل توالی گام‌هایی که در طول فرآیند اجرا باید برداشته شوند، بحث کردیم.»
امشب نمایندگان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و آمریکا نیز به منظور بررسی اخرین وضعیت گفت‌وگوها بار دیگر تشکیل جلسه دادند. هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران برای بررسی راه‌های بازگشت این کشور به توافق ایران و گروه 1+5 در وین به سر می برد.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق یادشده محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.
این درحالیست که هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.