شناسهٔ خبر: 51169886 - سرویس اجتماعی
منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

هشدار هواشناسی درباره آب‌گرفتگی و کولاک در ١۴ استان 
سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش برف و باران در ۱۴ استان و احتمال آب‌گرفتگی و کولاک برف از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی دوشنبه آینده خبر داد. به گزارش خبر آنلاین، بر اساس تحلیل نقشه‌های هم دیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی روز شنبه در خراسان رضوی بارش پراکنده برف و باران و در برخی نقاط هرمزگان رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌ها را خواهیم داشت. دوشنبه با ورود سامانه بارشی دیگری به کشور در مناطق غربی، مرکزی، برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب و جنوب غرب،‌استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. در روز شنبه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان. احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها، احتمال کولاک برف در گردنه‌های کوهستانی و احتمال تأخیر در پروازها وجود دارد. 
توصیه: پرهیز از هرگونه رفت‌وآمد غیرضروری، به ویژه در مسیرهای بین شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها.

واژگونی اتوبوس اصفهان - بندرعباس 1 کشته و 17 مصدوم برجای گذاشت 
رئیس اورژانس کرمان گفت: ساعت ۲:۲۲ بامداد امروز جمعه (۱۲آذرماه) در پی گزارش واژگونی اتوبوس اصفهان به بندرعباس در کیلومتر ۳۵ محور شهربابک به سیرجان، سریعاً ۶ گروه فوریت‌های پزشکی با همکاری مرکز درمانی ذوب مس خاتون‌آباد به محل حادثه اعزام شدند. محمد صابری اظهار کرد: این حادثه ۱ کشته و ۱۷ مصدوم برجای گذاشت که ۳ نفر در محل حادثه درمان سرپایی شدند و ۱۴ نفر بعد از دریافت اقدامات درمانی مناسب توسط گروه‌های فوریت‌های پزشکی به بیمارستان‌های ولیعصر (عج) شهربابک و امام رضا(ع) سیرجان منتقل شدند. وی افزود: مصدومان این حادثه شامل ۱ دختر ۱۴ ساله و بقیه مرد و با رده سنی ۲۱ الی ۶۵ ساله می‌باشند. همچنین به علت شدت جراحات وارده یک مرد با حدود سن ۵۵ ساله در دم جان باخت. به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اورژانس کرمان، صابری خاطرنشان کرد: حال عمومی ۵ نفر از مصدومان حادثه وخیم گزارش‌شده است.

کاهش ۶۱ درصدی بارندگی در تهران
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: امسال حجم مخازن آب ۳۷۹ میلیون مترمکعب است که در سال گذشته ۶۳۵ میلیون مترمکعب بود لذا کاهش ۲۵۵ میلیون مترمکعبی مخازن آب سد‌های پنج‌گانه را شاهد هستیم. احمدعلی قربانیان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین وضعیت سد‌های استان تهران، گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا ابتدای ۱۰ آذرماه امسال ۳۶.۱ میلی‌متر بوده که در سال گذشته ۹۲.۲ میلی‌متر بوده است؛ این میزان در متوسط بلندمدت ۵۳ ساله، ۵۴.۳ میلی‌متر بوده است که ۶۱ درصد کاهش بارندگی را نسبت به سال گذشته داریم و حدود ۳۳.۶ درصد کاهش بارندگی نسبت به درازمدت ۵۳ ساله را شاهد هستیم. وی با اشاره به ورودی سد‌های پنج‌گانه، ادامه داد: ورودی سد امیرکبیر ۳.۲۵ مترمکعب در ثانیه است که سال گذشته در همین تاریخ ۸.۴۱ مترمکعب بوده لذا کاهش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم. وی گفت: ورودی سد لتیان طی سال گذشته ۱۰.۳۸ مترمکعب در ثانیه بوده است که امسال ۱.۶۷ مترمکعب است که حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.
قربانیان تصریح کرد: ورودی سد لار در سال گذشته ۲.۹۳ مترمکعب در ثانیه بوده، اما امسال ۳.۹۰ مترمکعب است، علیرغم اینکه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم. متأسفانه به دلیل بالا بودن درجه حرارت در این منطقه این بارش‌ها به جای اینکه به شکل برف باشد به صورت باران است که عملاً یک نقطه آسیب و دغدغه برای ماست چراکه ما ذخیره برفی‌مان را برای سال آینده از دست می‌دهیم.
وی ادامه داد: ورودی سد طالقان در سال گذشته ۱۱.۲۶ مترمکعب در ثانیه بوده، اما امسال ۳.۲۷ مترمکعب در ثانیه است.
قربانیان بیان کرد: ورودی سد ماملو در سال گذشته ۹.۸۶ مترمکعب در ثانیه است و امسال ۲.۶۷ مترمکعب بوده است.
وی در مورد حجم مخازن آب سدهای پنج‌گانه گفت: امسال حجم مخازن آب ۳۷۹ میلیون مترمکعب است که در سال گذشته ۶۳۵ میلیون مترمکعب بوده لذا کاهش ۲۵۵ میلیون مترمکعبی مخازن آب سد‌های پنج‌گانه را شاهد هستیم. او ادامه داد: مخازن نرمال سد‌ها برای درازمدت ۶۷۵ میلیون مترمکعب است که ۲۹۶ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. قربانیان بابیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی در حالت خوش‌بینانه حاکی از بارندگی‌ها در حد نرمال است، اظهار کرد: قطعاً باید همه هم استانی‌ها صرفه‌جویی کامل داشته باشند تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آب شرب شهروندان باشیم.