شناسهٔ خبر: 51169660 - سرویس فرهنگی
منبع: برنا | لینک خبر

امام جمعه خرم آباد:

همه ما وظیفه داریم از آیت الله صادقی تجلیل کنیم

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی گفت: شاگردان آیت الله صادقی این عالم عزیز و روحانی پرتلاش در حوزه علمیه قم و لرستان مثمر ثمر و ثاثیرگذار هستند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛  حجت الاسلام والمسلمین  شاهرخی در خطبه های این هفته نماز جمعه خرم آباد در سخنانی با سفارش همگان به یاد خدا در زبان و دل، اظهار کرد: یاد خدا، تقوا و خویشتن داری را برای ما به ارمغان می آورد.

او  با اشاره به آیه ۱۵۲ سوره بقره«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُونِ» افزود: خداوند می فرماید به یاد من باشید تا من هم به یاد شما باشم، شکر نعمت های مرا به جا آورید و کفران نعمت نکنید.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: یاد خدا سرچشمه همه خوبی ها و نیکی ها است، یاد خدا برای انسان یادآور خدایی علیم و قادر و متعال است، باطن و درون انسان را آماده برای پذیرش رحمت الهی می کند.

حجت الاسلام شاهرخی بیان کرد: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» کلام در این است که این ذکر چیست؟ گرچه ذکر به معنای یاد خدا بر زبان بودن است و انسان بر زبان یاد خدا را داشته باشد و جاری کند، اما منحصر به ذکر زبانی نیست بلکه دل و جان انسان به یاد خدا متعال باید باشد.

او با تاکید بر اینکه خداوند در آیاتی دیگر می فرماید: «اُذْکُرْ نِعْمَتِی» بر حسب معرفت ها و بینش ها جایگاه انسان ها متفاوت است ،خاطرنشان  کرد: بعضی آنچنان وجودشان مملو از وجود و محبت خداوند است که حتی بهشت و نعمت های بهشتی در نظرشان ناچیز است و یاد خدا برای آنها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در لرستان یادآورشد: سر این امر، رحمت و مهربانی الهی است، مخلوقات خدا، عیال خدا هستند، مهربانی، مهر و محبت پدر و مادر در مقابل لطف، رحمت و مهر خدا، مانند قطره ای در مقابل اقیانوس بی کران است.

حجت الاسلام شاهرخی خاطرنشان کرد: برخی نام خدا را می آورند ولی نام خدا و دستورات الهی در زندگی آنها نیست، ذکر خدا را می آورند اما خدا را در زندگی آنها مشاهده نمی کنی، خدا به همه ما نزدیک است اما ما به واسطه برخی اعمالمان به خدا نزدیک نیستیم، گناه مانع نزدیکی ما به خدا می شود.

او با بیان اینکه صالحین به خدا نزدیک هستند، ادامه داد: کسی که تمام تلاشش دنیا طلبی و پایمال کردن حقوق اجتماعی دیگران است، حقوق مردم را پرداخت نمی کند، حق الناس و حق الله را رعایت نمی کند، واجبات زکات و خمس پرداخت نمی کند، چنین کسی نمی تواند بگوید من به یاد خدا هستم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به سر و راز اینکه افرادی که از سوال شب اول قبر باز می مانند ، عنوان کرد: شب اول قبر که سوالات پیچیده از انسان نمی شود، اما اینکه از پاسخ باز می مانند به خاطر این است که پاسخگوی این سوال حقیقت و درون انسان است، اگر حقیقت وجودی انسان تحت تربیت آداب و دستورات الهی باشد به راحتی جواب می دهد اما اگر تحت تربیت شیطان و غافل از خدا باشد، باز می ماند.

اوگفت: سر وحشت شب اول قبر، اینجا روشن می شود، کسی که ذکر و یاد خدا در درون و باطنش باشد و تکیه گاه او خدا باشد، خدا در عالم برزخ او را تنها نمی گذارد، اما اگر کسی تکیه گاهش پول، ثروت، قوم، طایفه و ... باشد، وقتی که فوت کرد، همه اینها از او جدا می شود و کسی همراه او نیست و تنها می ماند زیرا تکیه گاهش اموری بوده که دیگر همراهش نیست، در شب اول قبر هم تنها می ماند و می ترسد چون همه اسباب ها و وسایل از او جدا شدند اما یاد خدا، ذکر خدا و انجام واجبات و پرهیز از محرمات که در احادیث ذکر خدا به آن تفسیر شده است؛ موجب می شود که انسان تنها نماند و خدا تکیه گاه او باشد

حجت الاسلام شاهرخی  تاکیدکرد: روزی سلطانی در حمام بود و عالمی وارد حمام شد؛ سلطان از آن عالم با تقوا و پرهیزگار که یاد خدا همیشه در درونش بود با تکبر پرسید که قیمت من چقدر است؟من سلطانم! عالم به قیمت همان روز گفت: دو تومان

 سلطان در جواب گفت: دو تومان همین پارچه ای است که دور کمر من پیچیده شده

 عالم در جواب گفت: من با همان پارچه حساب کردم چون آنچه که تو داری مثل : قصر، کاخ، پول و ثروت که در حمام همراه تو نیستند؛ دنبال حقیقتی باش که همیشه همراه تو باشد چه در جوانی،پیری، پنهان، آشکار، منزل، بیرون از منزل و محیط کار همراهت باشد.

او گفت: شکر از مصادیق ذکر است و نعمت های خدا را بزرگ بشمار و ناسپاسی نکن

امام جمعه خرم آباد  با تسلیت رحلت آیت الله صادقی ،تصریح  کرد: درباره این عالم مجاهد و فقیه بزرگ باید کتاب‌ها نوشته شود، همایش‌ها برگزار شود، در این خطبه کوتاه نمی‌توان حتی گوشه اندکی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و اخلاقی این روحانی با فضیلت و پر فضیلت را بیان کرد.

او با اشاره به اینکه قریب به ۸۰ سال مجاهدت علمی و اخلاقی ایشان در حوزه علمیه قم و لرستان، ادامه داد: ایشان مجتهدی پرتلاش در تدریس معارف اسلامی، اعتقادات، اخلاق و احکام اسلامی بودند، ایشان مدرسی خوش بیان در تدریس همه سطوح درسی متداول در حوزه‌های علمیه و برخورداری از کرسی تدریس درس خارج فقه و اصول در طول سالیان متمادی از برجستگی این عالم بزرگوار بود، شاگردان این عالم عزیز و روحانی پرتلاش در حوزه علمیه قم و لرستان مثمر ثمر و ثاثیرگذار هستند، می شود گفت؛بدون استثنا همه ما روحانیت، مستقیم یا غیر مستقیم با واسطه و یا بی واسطه از تلاش‌های علمی و اخلاقی این روحانی بزرگوار فیض و بهره برده ایم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: متواضع، نیک سیرت، پرتلاش در حل مسائل اجتماعی، مبارزه با رژیم ستم شاهی، تحمل زندان و شکنجه، همراهی با امام راحل و مقام معظم رهبری از برجستگی‌های این فقیه بود، تولیت مدرسه علمیه کمالیه در طول سال‌های طولانی، پایه گذاری مدرسه صادقیه، گوشه‌ای از خدمات این عالم مجتهد بود که همچنان ادامه داشت.

حجت الاسلام شاهرخی بیان کرد: انجام وظیفه و ایراد خطبه به عنوان امام جمعه در کنار مرحوم حضرت آیت الله حسینی میانجی از دیگر تلاش‌های حضرت آیت الله صادقی بود، ایشان حاکم شرع دادگاه‌های انقلابی اسلامی بودند و دهها مسئولیت خطیر را داشتند و باید در فرصت‌های دیگری و مجالس دیگری این خدمات ارزشمند بیان، نوشته و گفته شود، از همه رسانه‌ها، صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، اهل قلم و فرهیختگان حوزه و دانشگاه درخواست می‌کنم که زحمات این روحانی بزرگ را معرفی کنند و ان شا الله در مجالسی که با رعایت قوانین و مقررات ستاد استانی کرونا برگزار می‌شود همه ما وظیفه داریم از این روحانی بزرگوار تجلیل کنیم.

او  با اشاره به ۱۲ آذر روز تصویب قانون اساسی در سال ۵۸ ، عنوان کرد: این روز، روز مبارکی است که ما را باید به این اندیشه و تفکر وادار کند که این قانون مترقی تبدیل به یک گفتمان شود و همه اصول آن اجرایی شود، قانون اساسی جمهوری اسلامی در مقایسه با دیگر قانون‌های اساسی دیگر کشورها، قانونی مترقی و برگرفته از کتاب و سنت است، دارای یک مقدمه، چهارده فصل و ۱۷۷ اصل است که میثاق بزرگ ملی و دینی انقلاب اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان  گفت: راه ارتقای فرهنگی و پیشرفت همه جانبه عمل به این قانون اساسی است.

حجت الاسلام شاهرخی  با اشاره به ۱۲ آذر روز جهانی معلولان ، افزود: در جمهوری اسلامی قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب شده و حتی کمیته‌ای معرفی شده که بر اجرای این قانون نظارت کند.

او با تاکید بر اینکه باید این کمیته هماهنگی فعال شود و دنبال کند که قانون جامع حمایت از معلولان اجرایی شود ، خاطرنشان کرد: دستاوردهای معلولان عزیز را امروز در مصلی الغدیر مشاهده کردیم، کارهای فاخر و هنری که افراد سالم از انجام آنها و تولید آنها حقیقتاً ناتوان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه بسیاری از معلولان با تلاش و مجاهدت به مراحل بالایی از رشد علمی، فرهنگی و معنوی نائل شده اند و حضوری مفید و ارزشمند در اجتماع دارند، اضافه کرد: آنچه که معلولان عزیز به آن نیاز دارند تسهیلات برای اشتغال، تأمین مسکن، فراهم نمودن ازدواج آنها، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی مخصوص معلولان، تأمین خدمات توانبخشی برای معلولان و کودکان استثنایی است، من چندین بار اعلام کردم که مناسب سازی امکان اداری و عمومی، خیابان‌ها، پیاده روها، امکان ورزشی و… که همه اینها مصوب شده است؛ برای معلولان باید از سوی دستگاه‌های مربوطه مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد : از همه کارکنان شریف و زحمتکش سازمان بهزیستی و مراکز استثنایی آموزش و پرورش که به صورت رسمی و غیر رسمی و در آسایشگاه ها هم تلاش می کنند تقدیر و تشکر می کنم و قطعا اجر این عزیزان به صورت بیکران در نزد خداوند متعال محفوظ است و علاوه بر این مراکز، جمعی به صورت فردی و گروهی امکانات مادی را جمع آوری می کنند و خدمات مفید و سازنده ای به برخی از معلولان ارائه می دهند که جای تقدیر و تشکر دارد و امری خدا پسندانه می باشد ولی معلولان عزیز ما از توانایی لازم برخوردارند و در مواردی حتی توانایی شان از افراد سالم بالاتر است.  

شاهرخی با اشاره به ۱۶ آذر و روز دانشجو و ضمن تبریک این روز به همه دانشجویان ،گفت: دانشجویان به عنوان انسان‌هایی آگاه، فهیم، دانا، بصیر و تیزبین در تاریخ کشور ما نقش ارزنده و مفیدی را اجرا کرده اند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که پس از کودتای ۲۸ مرداد نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا برای اینکه از نزدیک اوضاع ایران اسلامی را پس از کودتا مشاهده کند به کشور ما وارد شد و دانشجویان گرامی از شروع سال تحصیلی تظاهرات و اعتراضات خود را برای ورود معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند ،یادآورشد: در نهایت در روز ۱۶ آذر تظاهرات دانشجویان برای رژیم دست نشانده پهلوی قابل تحمل نبود و منجر به این شد که سه نفر از دانشجویان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: مبارزات دانشجویان در طول سال‌هایی که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد، در انقلابی که شاه آن را انقلاب سفید نامید، مبارزه با انجمن‌های ایالتی و ولایتی، مبارزه با کاپیتولاسیون، تسخیر لانه جاسوسی، حضور در دفاع مقدس و… از جمله اقدامات و نقش پررنگ دانشجویان بوده و امروز هم دانشجویان و دانشگاهیان در کنار فرهنگیان و حوزویان پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی هستند و تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی دانشجویان در خودکفایی کشور که یکی از نیازهای اساسی و درجه اول کشور است، نقش مؤثر داشته اند.

او با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر درباره آب و تخصیص آب در چندین استان اتفاقاتی رخ داد، افزود: بخشی از مشکل پیش آمده مربوط به کم آبی است و بخشی هم به ضعف مدیریت بر می‌گردد که ما هر دو بخش را در خطبه هفته قبل بیان کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه راه حل اساسی این مشکل عزم ملی و تقسیم کار ملی است، ادامه داد: راه حل در استان لرستان نیز روشن است، تکمیل سدهای نیمه تمام، اتصال شبکه آبیاری از سدها به زمین‌های کشاورزی، احداث پمپاژهای آب از رودخانه‌های دائمی به زمین‌های دیم، زهکشی مسیر آب و آبیاری قطره‌ای راه حل این مشکل است.

حجت الاسلام شاهرخی اضافه کرد: استان لرستان جزء استان‌های پر بارش کشور است و نیاز نیست که از استان‌های دیگر آب برای این استان تأمین شود، ما نیاز به سدهای مخزنی مانند «معشوره» با یک میلیارد متر مکعب دخیره آب داریم، در نماز جمعه هفته گذشته هم خدمتگزار شما مردم متدین و انقلابی هم بر پیگیری دو ساله خود در این امور و امور مختلف و هم از مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خبرگان رهبری و مدیران سابق و فعلی استان یاد کردم، ولی مسئله آب یک مسئله ملی است و نیازمند یک فرصت منطقی است تا دولت سیزدهم با یک برنامه ریزی کامل و علمی از این تنگنا عبور کند.

او گفت: عده‌ای در داخل و خارج از کشور در تلاش هستند با این عنوان و شعار، مردم را در مقابل قوای سه گانه و دولت قرار دهند، درخواست کردم که شیوه گفتاری، نوشتاری و رفتاری هوشمندانه باشد تا موجب تقابل، تعارض و تنش نشود و این امر هم مورد پذیرش همه مطالبه گران، کنش گران اجتماعی، فرهیختگان، اهل قلم، رسانه، خبرنگاران، خبرگزاری‌ها در فضای مجازی و حقیقی قرار گرفت که از همه شما گرامیان تشکر می‌کنم که حقیقتا نشان دادید که این استان لایق عنوان تدین و انقلابی گری است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید جوانان این استان همان‌هایی هستند که از ارتفاعات حاج عمران و شاخ شمیران بالا رفتند و دشمن بعثی را با جنگ تن به تن مغلوب کردند و ماشین جنگی دشمن را نابود کردند ، افزود: جوانان این استان همان شیران شجاعی هستند که کربلای چهار را فتح کردند و کلید فتح کربلای پنج را به دیگر لشگریان سپاه اسلام سپردند، عملیات ناکام ولفجر مقدماتی را به پیروی والفجر هشت و تسلط بر فاو تبدیل کردند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: چنین مردم و جوانانی می‌دانند که با چه شیوه‌هایی مطالبات خود را پیگیری کنند تا دشمن از دست آنها عصبانی و ناکام باشد و این عصبانیت را دشمن در فضای مجازی نشان داد.

او  خطاب به مردم و نمازگزاران، اعلام کرد: کارگزاران شما در قوای سه گانه در لرستان، نمایندگان محترم خبرگان در مجلس خبرگان رهبری و خدمت گذار شما به شیوه منطقی و مصمم با عزمی جزم، تخصیص آب و احداث سد «معشوره» و دیگر سدها، ادامه و تکمیل مسیر راه آهن، راه اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل شده و دهها کار عمرانی، فرهنگی و اقتصادی را برای حصول ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی که درخواست و مطالبه مردم استان است را با جدیت و تمام و کمال دنبال خواهند کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که با حفظ وحدت و اتحاد و همدلی همه خدمتگزاران، از فرصت به وجود آمده به خصوص از سفر رئیس جمهوری اسلامی و هیئت همراه باید نهایت بهره مندی را برای استان لرستان فراهم کرد.

انتهای پیام

بیشتر بخوانید:

  • لرستان به عنوان استان ویژه نیازمند تحول همراه با جهش است / باید منافذ فساد و تبعیض را بست
  • تحول همراه با جهش نیاز ضروری استان است / کسانی باید مسئولیت بگیرند که مستحکم در برپایی عدالت بایستند