شناسهٔ خبر: 51169637 - سرویس اقتصادی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

نوسازی نیروگاه‌ها شرط رفع خاموشی در کشور

طی روز‌های گذشته شاهد قطع برق در برخی از نقاط کشور بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ با فراگیر شدن سردی هوا در کشور و افزایش مصرف از سیستم‌های گرمایشی و همچنین استفاده غیر مجاز از ماینر‌ها، طی روز‌های گذشته شاهد قطع برق در برخی از نقاط کشور بودیم.

اما با این حال مسئولان توانیر، قطع برق را مربوط به چند عامل از جمله نبود زیرساخت‌های لازم، استفاده از ماینرها، کاهش بارندگی در ایام سال و ... دانسته‌اند، با این حال طرزطلب مدیر عامل برق حرارتی  دلایل قطعی برق را نوسازی نیروگاه‌ها با توجه به عدم امکانات مالی خواند.

تخصیص نا به جای بودجه باعث عقب ماندگی نیروگا‌ه‌های کشور شد

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان به شرکت مپنا، ۳ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت طرح‌های بیع متقابل یعنی تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی به این نیروگاه‌ها بدهکاریم. همچنین در حال حاضر هم  چیزی  بالغ بر ۱۴ الی ۱۵ میلیارد تومان به بانک‌های کشور بدهی داریم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: دولت متعهد بوده از محل نرخ تمام شده و نرخ به فروش رفته مابه التفاوت را به ما پرداخت کند، دولت هم به خاطر تنگنا‌های  بودجه‌ای چندین سال است که این مابه التفاوت‌ها را پرداخت نکرده است و ما دچار مشکل و معضل شده ایم.

طرزطلب گفت: در قانون برای توسعه نیروگاهی  رقمی پیش بینی شده است، ولی این عدد در جا‌های دیگر به عنوان مثال به بخش انتقال آب و ... تخصیص داده شده و از این پول چیزی به ما نرسیده است.

طبق آمار به دست آمده قرار بود در برنامه ششم  توسعه ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید می‌آوردیم،  با آنچه تاکنون به بهره برداری رسیده و امسال بهره برداری می‌شود ۵۷ درصد این برنامه محقق شده، اما سوال بعدی این است که الزامات ۲۵ هزار مگاوات چه بوده است؟

از مجموعه منابع مالی مدنظر برای اجرای این طرح‌ها ۱۵ هزار و ۱۷۰ مگاوات را با ۹ میلیارد یورو باید با فاینانس خارجی می‌ساختیم که تمام برنامه فاینانس ما به خاطر تحریم‌ها متوقف شد. سد‌های بزرگی که نیروگاه‌های برق آبی بزرگ داشتند به خاطر نبود فاینانس خارجی اجرا نشد.

نیروگاه‌ها نبض تپنده اقتصاد هستند. اگرچه سهم آن‌ها در پیشبرد اهداف کلان توسعه پایدار گاه نادیده گرفته می‌شود، اما تولیدکنندگان برق، نقشی غیرقابل‌انکار در چرخش چرخ اقتصاد و صنعت کشور و نیز تامین رفاه، امنیت و سلامت جامعه دارند.

صنعت برق درحال حاضر علاوه بر دغدغه تأمین سوخت زمستانی کشور است، برنامه ایجاد ۳۰هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی طی ۴ سال آتی را دنبال می‌کند. تاکنون در این مسیر گام‌هایی نیز برداشته شده و نزدیک به ۸۰۰ مگاوات از این ۳۰هزار مگاوات وارد مدار شده است.

اگرچه بر اساس برنامه وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت جدید سهم نیروگاه‌های حرارتی است، اما مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران می‌گوید برای ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و تبدیل واحد‌ها به سیکل ترکیبی سهم بیشتری در نظر گرفته شده است تا ریسک برنامه کاهش یابد. برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه لازم است.

 طرزطلب گفت: علت این است که تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته چرا که برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات باید ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه در نظر گرفته شود که تهیه این سرمایه کار ساده‌ای نیست، اما پیگیر هستیم که تامین سرمایه صورت بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، شرکت توانیر مکلف است منابع حاصله تا سقف هشتاد هزار میلیارد ریال را به­ صورت ماهانه و متناسب با وصول درآمد فوق الذکر به صورت کامل تا سقف ۳۰۰ هزار میلیارد ریال صرف توسعه و نوسازی شبکه فرسوده برق کشور کند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: به این ترتیب سهم این بخش به ۱۵ هزار مگاوات برای ۴ سال افزایش یافته و ۵ هزار مگاوات بیشتر از برنامه اولیه است.

به گفته طرزطلب، تکمیل واحد‌هایی که فرایند احداث آن‌ها از قبل شروع شده و پیشرفت داشته‌اند و همین‌طور ایجاد واحد بخار نیروگاه‌های گازی تا اوج مصرف برق ۱۴۰۱ صورت خواهد گرفت و در ۳ سال بعد نیز با تأمین پیش‌نیازها، به همین ترتیب واحد‌های جدید گاز و بخار وارد مدار خواهند شد.

به طور کلی ۹۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور تا به امروز نصب شده است  و از این میزان ۳۱۰ مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی، ۳۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و مابقی مربوط به برقابی‌های کوچک، زیست توده و انبساطی است.

سالانه حدود ۳۵۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر وارد مدار می‌شود

این در حالی است که کمانی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل ساتبا گفت: فراخوانی برای ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید داده شده و تا پایان ماه گذشته  به سرمایه‌گذاران فرصت داده شده است که تقاضای خود را برای بررسی و تأیید ارائه کنند.

او ادامه داد:  از این برنامه ۳۵۵۴ مگاوات تا پیک سال آتی وارد مدار خواهد شد. از مرداد ماه تاکنون ۸۹۰ مگاوات از این برنامه محقق شده است و برای سال‌های بعد نیز برنامه ریزی کردیم که سالانه حدود ۳۵۰۰ مگاوات وارد مدار شود.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو هم گفت: در حال حاضر برای پیک تابستان ۱۴۰۱، توان خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم ۲۱ واحد جدید را به مدار بیاوریم؛ البته زمان دقیقی برای وارد مدار کردن این واحد‌ها برنامه‌ریزی شده و مدیران صنعت برق طی جلسات هفتگی در این خصوص گزارش‌های لازم را ارائه خواهند کرد.

به گفته وزیر نیرو، برنامه‌ریزی لازم برای پیگیری پروژه‌های در حال احداث انجام شده و به صورت هفتگی پیگیری می‌شود.

او افزود: بیش از چهار صنعت کار خود را در زمینه احداث نیروگاه آغاز کردند. قراردادی که با این صنایع منعقد شده قراردادی دو سر سود است و به صنایع گفته شده اگر نتوانند در مدت مشخص شده نیروگاه را تحویل دهند برق به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

براساس اطلاعات به دست آمده، برای پیک مصرف سال آتی ۳۵۵۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات از محل ارتقای ظرفیت عملی واحد‌های موجود گازی و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است که مجموع این ظرفیت در حدود ۴۵۰۰ مگاوات خواهد بود و از میزان ورودی‌های ۸ سال اخیر بیشتر است.

اما برای توقف خاموشی‌های احتمالی بهینه‌سازی مصرف نیز مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. آن طور که مسئولان می‌گویند، از سال ۱۴۰۲ روند ورود نیروگاه‌های جدید به شبکه برق کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام/