شناسهٔ خبر: 51145762 - سرویس علمی-فناوری
منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

«اُمیکرون» به پشت مرزهای ایران رسید

طبق یک قانون نانوشته و در حدود دوسال گذشته تجربه ثابت کرده که هر زمان ویروسی در یک جای جهان جهش پیدا کرده، ایران با پیک شدید آن مواجه شده است

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین> سلامت >  آمار ابتلا به‌ ویروس جهــش یافته کرونا «اُمیکرون» هر روز به‌شکل عجاب آوری افزایش می‌یابد و با وجود اینکه کشورهای نظیر آفریقای جنونبی، بوتسوانا و حتی هلند و پرتغال و انگلیس و... درگیر شیوع این سویه خطرناک شده‌اند، روز گذشته این ویروس  به همسایگی ایران رسید و این همان زنگ خطر جدی برای کشور است که میزان رعایت پروتکل‌های آن به کمتر از 50 درصد رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین : روز گذشته عربستان سعودی از اولین مورد مبتلا به «امیکرون» در این کشور خبر داد. یک مقام مسئول در وزارت بهداشت عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه «عکاظ» تایید کرد که یک مورد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. به گفته این این مقام سعودی، «فرد یادشده یکی از شهروندان این کشور بوده که به شمال آفریقا سفر کرده و پس از بازگشت به عربستان ابتلای او به سویه جدید تأیید می‌شود.» پیش از تایید این امر، وزارت کشور عربستان پیش از این تمام پروازها از مبدأ مــالاوی، زامبیا، ماداگاسکار، آنگولا، سیشل، جمهــوری موریس و جزایر کومور به عربستان و همچنین سفر به این کشورها را به علت نگرانی از شیوع کووید- ۱۹ لغو کرده بود.

 باید منتظر ویروس در ایران باشیم
طبق یک قانون نانوشته و در حدود دوسال گذشته تجربه ثابت کرده که هر زمان ویروسی در یک جای جهان جهش پیدا کرده، ایران با پیک شدید آن مواجه شده است. این امر را می‌توان در جهش‌های کرونا با ویروس انگلیسی (پیک سوم)، ویروس دلتا (پیک چهارم و پنجم) مشاهده کرد. در همین حال کارشناسان بر این باورند که باید ایران خود را برای ورود این ویروس و پیک احتمالی ششم کرونا آماده کند. در همین حال اقدامات از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است و در نخستین گام آنها از وزارت امور خارجه درخواست کرده‌اند که برای کسانی که می‌خواهند از این کشورها به ایران سفر کنند، منع صدور ویزا صورت بگیرد.

همچنین ورود افراد غیرایرانی از مبدأ برخی کشورهای آفریقایی ممنوع است و افرادی هم که به شکل غیرمستقیم می‌آیند در پایانه‌های مرزی با انجام تست‌های PCR رصد می‌شوند. در این میان مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با بیان اینکه عدم شناسایی اُمیکرون، به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده، گفت: «حتی بدون وجود خطر کرونای اُمیکرون هم نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد؛ زیرا هیچکس بازگشایی‌های همزمان را توصیه نمی‌کند.» یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نمی‌توان به طور قطعی گفت که اُمیکرون هنوز وارد کشور نشده است، گفت: «ممکن است این سویه وارد کشور شده باشد، اما هنوز مورد شناسایی قرار نگرفته است. حتی در آمریکا هم که تا حد بالایی سکانسینگ انجام می‌دهند، اعلام شده که هنوز نمی‌دانیم سویه اُمیکرون وارد شده یا خیر. بنابراین عدم شناسایی ما، به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده است. باید زمان بگذرد و سکانسینگ بیشتری انجام شود و بعد درباره آن قضاوت کنیم. در عین حال باید فرض را بر این گذاشت که اُمیکرون وارد همه کشورها شده و احتیاطات لازم را انجام داد.»

 اُمیکرون، هنوز منجر به مرگ نشده
طبق آخرین اطلاعات به‌روزرسانی‌ شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، ابتلای ناشی از واریانت اُمیکرون خفیف است و همین خفیف بودن آن باعث می‌شود تا ویروس به‌تدریج با وجود ایمنی جمعی ایجاد شده در دنیا، ناشی از واکسیناسیون مؤثر و ابتلای جمعی ضعیف شود. این مسأله را علی میلانی، ایمونولوژیست ساکن اسپانیا مطرح می‌کند و درباره افزایش موارد ابتلا به کرونای اُمیکرون می‌گوید: «این ویروس در بخشS1 (بخشی که به پروتئین‌های میزبان می‌چسبد و نقش عمده‌ای در انتقال به میزبان دارد) جهش‌های زیادی داشته و از ۵۰جهش حدود 32جهش تنها در این بخش صورت گرفته است؛ به همین دلیل افزایش شیوع این واریانت کاملا قابل پیش‌بینی بود، اما بیماری‌زایی آن تاکنون ضعیف بوده است.»

به‌گفته او، تا جایی که گزارش شده اُمیکرون هنوز منجر به ایجاد فرم‌های شدید بیماری نشده و این خبر خوبی است؛ چون ویروسی که نتواند عامل مرگ باشد با مواجهه با سیستم ایمنی تقویت شده بدن ناشی از واکسیناسیون‌های مؤثر، ضعیف می‌شود.