شناسهٔ خبر: 51143939 - سرویس اقتصادی
منبع: مشرق | لینک خبر

رئیس سازمان توسعه تجارت:

۵۰ میلیون دلار برای ضمانت صادرات به سوریه اختصاص یافته است

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برای توسعه مناسبات تجاری ۵۰ میلیون دلار از سهم صندوق توسعه صادرات ایران به صادرات شرکت های ایرانی به سوریه اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «علیرضا پیمان‌پاک » چهارشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه با وجود روابط خوب سیاسی و نظامی با سوریه، ما از این فرصت در زمینه تجاری استفاده نکردیم، افزود: در سفری که به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به دمشق داشتیم؛ دنبال این بودیم تا بخش خصوصی کشورمان وارد تجارت با این کشور شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: هرچند که دولت سوریه جنگ زده است، اما بخش خصوصی سوریه ثروتمند است و فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد و در نظر داریم که بیشتر سرمایه گذاریهای بخش خصوصی ما در مناطق آزاد سوریه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه تجارت بخش خصوصی کشورمان در کشورهای منطقه و همسایه تشکیل اتاق تهاتر نه تنها در دمشق بلکه با تمام کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته اما سوریه کالایی ندارد که ما بتوانیم با این کشور تهاتر کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآورشد: سوریه سالانه ۴ میلیارد دلار واردات و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات دارد و هم اکنون به علت شرایطی که کشور سوریه فقط تولید پنبه در کشور کشور وجود دارد.

وی اظهارداشت: صنایع کشورمان سالانه به ۱۵۰ هزار تن پنبه نیاز دارند و برای همین منظور چون صنایع ما به پنبه نیاز دارند لذا در نظر داریم اگر یک و یا دو سال دیگر تولید پنبه این کشور افزایش یافت با تهاتر وارد کنیم که این مستلزم وجود یک حمل ونقل مطمئن بین دو کشور است .

 پیمان پاک با بیان اینکه خط دریایی منظمی میان ایران و سوریه وجود ندارد، گفت: از محل سود کشتیرانی می‌توانیم به این مسیر یارانه دهیم تا مشکلات این خط حل شود. با حل شدن این مشکلات، تجار به این بخش از سرمایه گذاری ورود خواهند کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآورشد: مسیر عراق به دلیل برخی مشکلات امنیتی نا امن شده است؛ اگر خط عراق بر قرار شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل میان ایران و سوریه حل می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: ایران و سوریه روابط خوب سیاسی دارند باید از این فرصت در میدان دادن به بخش خصوصی و تجار استفاده کنیم و دولت باید با تمام توان در این زمینه پای کار بیاید.

عزت‌اله اکبری تالارپشتی تاکید کرد: باید حضور و فعالیت بخش خصوصی ایران در سوریه تسهیل شود ضمن اینکه هنوز مقامات سوری از توانمندیهای ایران مطلع نیستند و بریا توسعه تجارت باید از تمام ظرفیت های تجاری ایران در سوریه استفاده شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید تدابیری بیاندیشد تا بخش خصوصی در این زمینه فعال شود. دولت باید بسترهای مناسب را برای فعالیت بخش خصوصی در سوریه فراهم کند.

 اکبری تالارپشتی با تاکید بر اینکه از ظرفیت سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف برای جذب سرمایه گذار می‌توان استفاده کرد، گفت: دیپلماسی اقتصادی دولت باید بستر را برای بخش خصوصی در کشورهای دیگر و از جمله در سوریه فراهم کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت باید در بازارهای هدف، حضور حداقلی داشته باشد، اما تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری بخش خصوصی فراهم کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در این برنامه تاکید کرد: دولت توقع دارد که بخش خصوصی کشورمان در سوریه فعال باشد از طرفی بخش خصوصی هم توقع دارد تا مشکلات آن‌ها در این کشور با توجه به روابط خوب سیاسی، حل و فصل شود.

کیوان کاشفی با بیان اینکه  در بخش حمل و نقل مشکلاتی داریم و نقل و انتقال پول هم با توجه به تحریم دو کشور از معضلات تجاری بین دو کشور است، گفت: ضمن اینکه هنوز تردد تجار و بازرگانان بین دو کشور به حالت عادی برنگشته لذا برای توسعه مناسبات تجاری باید تجار و بازرگانان ایرانی بتوانند در سوریه حضور مستمر داشته باشند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه  بیان کرد: ما پیشنهاد کرده ایم در صورت امکان اجازه دهند که رایزن های اقتصادی را در سوریه بخش خصوصی تعیین کند و هزینه آن را نیز خود بخش خصوصی پرداخت کند و چون نقل و انتقال پول در هر دو کشور به علت تحریم ها مشکل دارد باید راهکار مناسبی برای این منظور در نظر گرفته شود.

شایان ذکر است که دومین نمایشگاه تخصصی ایران در سوریه اوایل هفته جاری در مرکز بین المللی نمایشگاه‌های دمشق و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و نیز وزیر اقتصاد سوریه و شماری از بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور گشایش یافت.

بسیاری از بازرگانان حاضر در نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی را تحسین و آن را گامی بلند در مسیر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دو کشور ارزیابی کردند.

در این نمایشگاه که در مساحت ۴ هزار متر مربع برپاست، ۱۶۴ شرکت از کشورمان توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشتند.