شناسهٔ خبر: 51071693 - سرویس گوناگون
منبع: ایسنا | لینک خبر

9 تکنیک از اصول و فنون مذاکره

مذاکره نوعی بحث برای حل و فصل اختلافات و دستیابی به توافقات بین دو یا چند طرف گفته میشود. مذاکره فرآیندی از «دادن و گرفتن» است که منجر به مصالحه میگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بارسا، موقعیت‌های زیادی وجود دارد که ممکن است نیاز به مذاکره در محل کار داشته باشید، صرف نظر از اینکه چه نقشی دارید. شما ممکن است بخشی از مذاکرات بین همکاران، بخش‌ها یا مشتریان باشید. ممکن است درباره حقوق، موقعیت، شرایط قرارداد، جدول زمانی پروژه یا موارد دیگر مذاکره کنید. لازم به ذکر است که برای اینکه یک مذاکره موفق داشته باشید، به یادگیری و آموزش اصول و فنون مذاکره و شرکت در دوره اصول و فنون مذاکره احتیاج دارید.

اصول و فنون مذاکره در واقع اصولی هستند که به دو یا چند طرف اجازه می‌دهد که به یک سازش برسند. اینها اغلب مهارت‌های نرمی مانند ارتباط، متقاعدسازی، برنامه ریزی، استراتژی و همکاری هستند. درک این فنون و مهارت‌ها اولین گام برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده قوی میباشد.

9 تکنیک از اصول و فنون مذاکره

9 تکنیک مذاکره حرفه‌ای که باید بدانید

در ادامه به بررسی 9 تکنیک از تکنیک‌های مذاکره حرفه‌ای و میزان اهمیت و جایگاه این اصول و فنون مذاکره می‌پردازیم:

1.ارتباط

مهارت‌های ارتباطی ضروری شامل شناسایی نشانه‌های غیرکلامی و مهارت‌های کلامی برای بیان مقصود و هدف خود به شیوه‌ای جذاب است. مذاکره کنندگان ماهر می‌توانند سبک‌های ارتباطی خود را برای رفع نیازهای شنونده تغییر دهند. با برقراری ارتباط واضح، می‌توانید از سوء تفاهماتی که می‌تواند شما را از رسیدن به سازش باز دارد، جلوگیری کنید.

2.گوش دادن فعال

تکنیک گوش دادن فعال نیز برای درک نظر دیگران در مذاکره بسیار مهم و اساسی است. برخلاف گوش دادن غیرفعال، که عمل شنیدن پیام یک گوینده بدون حفظ پیام اوست، گوش دادن فعال به شما اطمینان  می‌دهد که می‌توانید جزئیات خاصی را بدون نیاز به تکرار اطلاعات ارائه دهید و بعداً جزئیات خاصی را به خاطر بیاورید.

3.هوش هیجانی 

تکنیک هوش هیجانی در مذاکره، توانایی کنترل احساسات خود و تشخیص احساسات دیگران است. آگاه بودن از پویایی عاطفی در طول مذاکره می‌تواند به شما این امکان را بدهد که آرام بمانید و روی مسائل اصلی تمرکز کنید. اگر از مذاکره فعلی راضی نیستید، نیاز است که وقفه‌ای را ایجاد کنید تا شما و طرف مقابل بتوانید بعداً با دیدگاه‌های تازه‌تر بازگردید.

4. صبر

یکی از اصول مهم در مذاکره صبر می باشد. برخی از مذاکرات ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا به اتمام برسند که گاهی اوقات شامل مذاکره مجدد و پیشنهادات متقابل می‌شوند. مذاکره‌کنندگان به‌جای  جستجوی یک نتیجه‌گیری سریع، معمولاً برای ارزیابی درست یک موقعیت و رسیدن به بهترین نتیجه برای مشتریان خود باید صبر و حوصله را تمرین ‌کنند و در طول مذاکره آن را پیاده سازی نمایند.

5. سازگاری

سازگاری یک مهارت حیاتی برای یک مذاکره موفق است. هر مذاکره منحصر به فرد است و وضعیت در یک مذاکره منفرد، ممکن است از یک روز به روز دیگر تغییر کند. به عنوان مثال، یک طرف درگیر ممکن است خواسته‌های خود را به طور ناگهانی تغییر دهد. در حالی که برنامه ریزی برای هر موقعیت ممکن دشوار است، یک مذاکره کننده خوب می‌تواند به سرعت خود را تطبیق دهد و در صورت نیاز برنامه جدیدی را تنظیم نماید.

6.متقاعد کردن

توانایی تأثیرگذاری بر دیگران یک مهارت مهم در مذاکره است. این توانایی می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که چرا راه حل پیشنهادی شما برای طرفین مفید است و دیگران را تشویق می‌کند تا از دیدگاه شما حمایت کنند. علاوه بر متقاعد کردن، مذاکره کنندگان باید در مواقع لزوم قاطعیت داشته باشند. قاطعیت به شما این امکان را می‌دهد که نظرات خود را بیان کنید و در عین حال به دیدگاه‌های طرف مقابل نیز احترام بگذارید.

7.برنامه ریزی

مذاکره مستلزم برنامه ریزی است تا به شما در تعیین آنچه می‌خواهید کمک کند. شما باید در نظر بگیرید که بهترین نتیجه ممکن چیست، کمترین میزان پیشنهاد شما چیست و اگر توافقی حاصل نشد چه خواهید کرد. توانایی آماده‌سازی، برنامه‌ریزی و فکر کردن از قبل برای یک مذاکره موفق بسیار مهم است. مهارت‌های برنامه ریزی نه تنها برای فرآیند مذاکره بلکه برای تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای شرایط نیز ضروری است.

بهترین مذاکره کنندگان با حداقل یک طرح پشتیبان وارد بحث می‌شوند، اما شما مستلزم آن هستید که تمام نتایج ممکن را در نظر بگیرید و برای هر یک از این سناریوها آماده باشید.

8. صداقت

صداقت، یا داشتن اصول اخلاقی قوی، یک مهارت ضروری برای مذاکره موفق است. متفکر بودن، محترمانه بودن و صادق بودن به طرف مقابل اجازه می‌دهد به آنچه که شما می‌گویید اعتماد کند. به عنوان یک مذاکره کننده، باید بتوانید به تعهدات خود عمل کنید. برای نشان دادن قابل اعتماد بودن، از قول دادن بیش از حد خودداری کنید.

9. تصمیم گیری

مذاکره کنندگان خوب می‌توانند در طول مذاکره قاطعانه عمل کنند. ممکن است لازم باشد که در طی یک قرارداد چانه زنی با مصالحه مورد توافق قرار گیرد. باید بتوانید قاطعانه واکنش نشان دهید. به خاطر داشته باشید که تصمیمات شما ممکن است تاثیرات ماندگاری بر خود و یا شرکت‌تان بگذارد. مهم است که در مورد گزینه‌های پیش روی خود با دقت فکر کنید. رفت و برگشت بین گزینه‌های خود بدون پاسخ روشن ممکن است استرس غیرضروری برای شما به همراه داشته باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی