شناسهٔ خبر: 50422082 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول مطرح کرد:

۹۵ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B حاد سلامت خود را به دست می‌آورند

سپیده محمدی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۹۵ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B حاد سلامت خود را باز یافته و نسبت به آن ایمنی پیدا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر فیض الله برزگر، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هپاتیت B مزمن، یک بیماری خطرناک است و باید تحت درمان دارویی قرار گیرد تا به شرایط خطرناکی مانند نارسایی کبدی، سیروز و سرطان کبد تبدیل نشود، افزود: هرچند علائم حاد این بیماری به صورت سرما خوردگی و درد بدن و خستگی است، اما سایر علائم بیماری شامل کم اشتهایی، حالت تهوع، خستگی و بی‌حالی شدید، تب، ضعف و سوزش عضلات، زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها، تیره شدن رنگ ادرار، خاکستری یا روشن شدن رنگ مدفوع، درد در ناحیه شکم و اطراف ناف است و گاهی هیچ علامت واضحی وجود ندارد و بیماری به آهستگی مزمن می‌شود.
وی اضافه کرد: در حالت ناقل که آنزیم‌های کبد نرمال هستند، اما ویروس در بدن وجود دارد و به کبد آسیب نمی‌زند، نیاز به درمان نیست، اما بررسی دوره‌ای از نظر عوارض احتمالی لازم است.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: ۹۵ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B حاد سلامت خود را باز یافته و نسبت به آن ایمنی پیدا می‌کنند ولی پنج درصد مبتلایان تبدیل به ناقل می‌شوند و درصدی از ناقلین گرفتار نوعی بیماری به نام هپاتیت B مزمن یا سرطان کبد خواهند شد.
برزگر با اشاره به این که راه مطمئن و موثر پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون است، ادامه داد: واکسن این بیماری طی سه نوبت تزریق می شود که نوبت دوم، دوماه بعد از نوبت اول و نوبت سوم چهار ماه بعد از نوبت دوم تزریق می‌شود.
وی اضافه کرد: تزریق این واکسن فقط برای حرفه پزشکی و گروه‌های خاص پزشکی و همچنین سایر گروه های مندرج در دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است و در حالِ حاضر برای عموم مردم تجویز نشده است.
انتهای پیام