شناسهٔ خبر: 50291692 - سرویس استانی
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ ندا دهقانی‌زاده

تربیت تمام‌ساحتی؛ مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش

مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش، تربیت تمام‌ساحتی است که در «سند تحول بنیادین» در شش ساحت تنظیم شده است و رشد متوازن و متعادل زمانی نتیجه‌بخش است که به همه ساحت‌های آن توجه شود.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «ندا دهقانی‌زاده» کارشناس توسعه و برنامه‌ریزی و هوشمندسازی مدارس اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد؛ در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران لازم است با تأثیر آموزه‌های دین اسلام و قرآن کریم هر موضوعی که آموخته می‌شود، به‌طور مستقیم به کسب شایستگی‌های فردی و اجتماعی در فرایند زندگی مطلوب منجر شود.

زمینه‌سازی برای رشد و ارتقای ساحت‌های تربیتی دانش‌آموزان و رسیدن به مراتب‌های بالاتر از «حیات طیبه» همواره از دغدغه‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور بوده است. هر نوع تلاش آگاهانه برای تربیت نسل امروز به‌منظور کسب تجربه زندگی ارزشمند در مسیر کمال، از ضروریات اجرای فعالیت‌های تربیتی است.

داشتن تفکرات آرمان‌گرایانه اگرچه مطلوب و پسندیده است و نمی‌تواند به تنهایی به زندگی دانش‌آموزان در این مقطع زمانی و مکانی کمک کند؛ ولی انتخاب ارزش‌های درست برای دستیابی به اهداف باید کاملاً برای مسائل جاری و روان‌شناختی مربی استوار باشد.

تردیدی نیست که زندگی به سبک اسلامی مبتنی بر فضایل اخلاقی باعث دستیابی به شخصیتی یکپارچه در تکامل انسانی خداجو، مؤمن وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر می‌شود. تربیت فرزندانی عدالت‌خواه، مهربان، خانواده‌گرا، صبور، امیدوار و ماهر در تمامی عرصه‌های زندگی از فرآیندهای رسمی و غیررسمی آموزش و پرورش نتیجه می‌گیرد که می‌تواند هدف‌های مهم و قابل دستیابی برای نظام تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی باشد.

بنابراین ارتباط قوی میان تقویت و شکوفایی فضایل اخلاقی و ارتقای توانمندی‌های روانشناختی وجود دارد که نشان می‌دهد تا زمانی که مؤلفان منابع و کتب درسی به پیوند بین خانواده، دانش‌آموز و جامعه در گذشته، حال و آینده این سرزمین می‌اندیشند، می‌توانیم به آن‌چه شایسته این فرزندان و آینده‌سازان ایران اسلامی است، دست یابیم.

چندسالی است که «سند تحول بنیادین»، نقشه راهی برای آموزش و پرورش شده است که توسط صاحب نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و هدف این سند، ما را ناگزیر به شناسایی اولویت‌ها می‌کند و این‌که از چه نقطه‌ای باید شروع کنیم و پیشران ما برای تحول کجاست.

مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش، تربیت تمام ساحتی است که در سند تحول بنیادین، در شش ساحت تنظیم شده است و رشد متوازن و متعادل زمانی نتیجه‌بخش است که به همه ساحت‌های آن توجه شود. امید است معلمان با کمک خانواده‌ها برای رسیدن به هدف عالی آموزش دانش‌آموزان که همان رسیدن به حیات طیبه است، از هیچ کوششی دریغ نکنند و نسلی ایرانی-اسلامی برای آینده این مرز و بوم تربیت کنند.

انتهای پیام/