شناسهٔ خبر: 50174316 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

کیش در هفته ای که گذشت

کیش - ایرنا  - تاکید امام جمعه بر بهره گیری از نمایشگاه اکسپو دوبی، برگزاری نمایشگاه بین اللملی هوایی، رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره موسیقی، امحای ۴۷ کیلوگرم مواد مخدر، شناسایی یک گونه مرجان سخت و برگزاری مسابقات فوتبال بانوان از جمله اخبار جزیر ه کیش در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جزیره کیش در هفته گذشته از ۱۷ تا ۲۳ مهر  سال جاری شاهد رویدادهای مختلفی بوده که گزیده از این اخبار در این گزارش آمده است.

امام جمعه کیش در خطبه های نمازجمعه این هفته با اشاره به برپایی نمایشگاه بین المللی اکسپو دوبی اظهار داشت: این نمایشگاه جهانی ، فرصتی مناسب است تا از این طریق ظرفیت های مختلف کیش در حوزه گردشگری، اقتصادی و سرمایه گذاری به جهانیان معرفی شود.

حجت الاسلام احمد حسن زاده اضافه کرد: کیش باید در این نمایشگاه چشمگیر و گسترده حضور یابد تا نتیجه مطلوب بهره برداری از این فرصت برای جزیره، جذب  سرمایه گذاران خارجی و جلوگیری از خروج ارز باشد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در دیدار دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه هوایی کیش گفت: با گذشت ۲۰ سال از برگزاری نمایشگاه هوایی کیش اعتباری برای این رویداد ملی پیش بینی نشده و باید با جذب اسپانسری قوی این رویداد را تقویت کرد.

جعفر آهنگران افزود: پس از تدوین طرح پیشنهادی دهمین نمایشگاه هوایی و ارائه آن به معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش شیوه برگزاری این رویداد مهم مورد بررسی قرار می گیرد.

آهنگران اضافه کرد: تا کنون ۹ دوره افتخار آمیز نمایشگاه هوایی در جزیره کیش برگزار شده و این رویداد مورد استقبال شمار زیادی از مردم از سراسر کشور قرار گرفته است.

همچنین نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، با عنوان رویداد IFEEX ۲۰۲۱ سوم تا پنجم آبان ماه در جزیره کیش برگزار می شود.

این رویداد با هدف کمک به رشد اقتصاد ملی، توجه بیشتر به موضوع دیپلماسی اقتصادی، تقویت پیشران های اقتصادی کشور و با محوریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و مشارکت  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت های فعال بخش دولتی و خصوصی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک های علم و فناوری و صاحبنظران اقتصادی برگزار می شود.

کیش در هفته ای که گذشت

انتظامی

هفته گذشته همزمان با گرامیداشت هفته ناجا بود که در این مدت بیش از ۶۰ برنامه مختلف فرهنگی واجتماعی از سوی فرماندهی نیروی انتظامی کیش با همکاری و مشارکت پلیس های تخصصی جزیره و ادارات و نهادهای مختلف برگزار شد.

همزمان با نخستین روز از گرامیداشت هفته نیروی انتظامی ۴۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در جزیره کیش امحا شد.

فرمانده انتظامی ویژه و دریابانی جزیره کیش در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران این فرماندهی در سال جاری موفق به کشف ۱۹۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۶۲ درصد رشد برخوردار است.

سرهنگ علی اصغر جمالی همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه از دستگیری ۳۴۰ سوداگر توسط دریابانان کیش خبر داد و افزود: این تعداد سوداگر شامل ۸۸ قاچاقچی سوخت، ۱۱۳ قاچاقچی کالاهای خارجی و ۱۳۹ صیاد غیر مجاز هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کیش نیز گفت: این پلیس در راستای ساماندهی موتورسیکلت های شارژی جزیره تسهیلات ویژه ای برای متقاضیان گواهینامه رانندگی این وسیله نقلیه اعطا می کند.

سرگرد مهدی توانگر اظهار داشت: هم اکنون در مرکز آموزش رانندگی آلاء کیش مجوز رانندگی موتورسیکلت (گواهینامه) به متقاضیان پس از سپری شدن آموزش های علمی (آیین نامه) و عملی اعطا می شود.

وی همچنین گفت: با موافقت اداره آموزشگاه های پلیس راهور کشور، دومین آموزشگاه رانندگی آنلاین کشور با همکاری اموزشگاه آلاء در این جزیره راه اندازی و که تمام مراحل آموزش و آزمون های به جز عملی به صورت آنلاین برگزار می شود.

کیش در هفته ای که گذشت

سلامت

رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: از آغاز طرح واکسیناسیون ساکنان این جزیره علیه ویروس کرونا تا کنون ۷۱ هزار و ۱۷۸ دُز واکسن به واجدان شرایط تزریق شده است.

محمدرضا رضانیا اضافه کرد: این تعداد شامل ۵۰ هزار و ۳۱۳ دُز در مرحله اول و ۲۰ هزار و ۸۶۵ دُز در مرحله دوم است و هم اکنون روند تزریق به کیشوندان در مرحله دوم و همچنین مرحله اول ویژه دانش آموزان ادامه دارد.

وی یادآور شد: تا کنون ۲ هزار و ۹۹۱ نفر از دانش آموزان واجد شرایط دُز اول واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند و روند واکسیناسیون این افراد در جزیره بر اساس برنامه اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰۰ درصد جامعه هدف تداوم دارد.

کیش در هفته ای که گذشت

فرهنگ و هنر

پوستر چهارمین جشنواره موسیقی کیش با عنوان یامال ویژه بزرگداشت هنرمند پیشرو هرمزگان ابراهیم منصفی با حضور مسوولان و فرهیختگان عرصه موسیقی کشور رونمایی شد.

این جشنواره در نظر دارد به معرفی فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سنت‌ها بر اساس رنگ‌آمیزی در سواحل جنوبی از دریای عمان تا خلیج فارس و استان‌های جنوبی ایران بپردازد.

موضوع محوری این جشنواره آفرینش بر آثار با کلام و بدون کلام، مبتنی بر اشعار حماسی با گویش و زبان قومی به همراه حرکات آیینی و بومی با مضامین حماسی، صلح و مهرورزی استوار است.

هفته گذشته با داوری آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور بیش از ۳۰۰ گروه با هم رقابت کردند و گروه موسیقی بومیان کیش یکی از منتخبین جشنواره موسیقی نواحی کشور است که ۲۹ مهر تا ۲ آبان در کرمان اجرا خواهد داشت.

کیش در هفته ای که گذشت

محیط زیست

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: با شناسایی یک گونه جدید تعداد مرجان های این جزیره به ۳۰ مورد افزایش یافت.

مریم محمدی عصر سه شنبه اظهار داشت: گونه شناسایی شده از نوع مرجان (Plesiastrea versipora) است که این نوع در نواحی معتدل و هم استوایی قادر به زیستن بوده و با نام علمی "مرجان مغزی آناناسی" شناخته شده است.

وی از دکتر حمید رضایی مارنانی و دکتر جو فیش بابت شناسایی و تایید گونه مذکور در آبهای پیرامون کیش و‎ سعید پروین، مربی غواصی دوستدار محیط زیست، جهت تصویر برداری و به اشتراک گذاری تصاویر یاد شد قدر دانی کرد.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش ههمچنین گفت: طبق آخرین نتایج سرشماری از سوی محیط بانان این اداره هم اکنون ۱۵۳ راس آهو در اپارک حیات وحش این جزیره زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه برنامه سرشماری آهوان در پارک حیات وحش کیش به صورت مستمر اجرا می شود اظهار داشت: آخرین برنامه سرشماری در ۱۴ مهر انجام و وضعیت آهوان به لحاظ تعداد نر و ماده، تعیین پویا بودن جمعیت، بررسی وضعیت جمعیت مورد بررسی قرار گرفت.

کیش در هفته ای که گذشت

ورزش

برگزاری نخستین دوره مسابقه فوتبال بانوان و افتتاح پایگاه‌های اسکی روی آب با قایق، وزنه برداری و کایت بردینگ همزمان با روز کیش از جمله اخبار ورزشی این جزیره در هفته گذشته بود.

هیات فوتبال کیش اعلام کرد: نخستین دوره مسابقه فوتبال قهرمانی بانوان کیش با حمایت موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار می شود.

این رقابت ها از ۲۴ مهر تا یک آبان ۱۴۰۰ در زمین شماره یک فوتبال مجموعه المپیک با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش نیز در نخستین جلسه ستاد هم اندیشی روز کیش از افتتاح پایگاه‌های اسکی روی آب با قایق، وزنه برداری کیش و کایت بردینگ در روز کیش خبر داد.

عزیزالله فرضی پورگفت: تجلیل از ورزشکاران مدال آور جزیره در سطوح ملی و بین المللی با حضور مقام عالی وزارت ورزش، دعوت از تیم ملی هندبال و فوتبال بانوان کشور و ترتیب بازی تدارکاتی با تیم فوتبال بانوان کیش، دعوت از زهرا نعمتی قهرمان تیر و کمان پارالمپیک کشور و تیم پارادو میدانی دعوت از قهرمانان کشتی فرنگی و آزاد کشور برای حضور در کیش و تجلیل از آن‌ها از سوی هئیت کشتی جزیره، برگزاری مسابقات پرورش اندام و بدنسازی در قالب‌های مختلف از برنامه‌های پیشنهادی موسسه ورزش در روز کیش است.

وی برپایی مسابقه دوچرخه سواری با حضور رکاب زنان حرفه‌ای کشور با همکاری و مشارکت شرکت میکا، برگزاری مسابقات شنا در آب‌های آزاد با حضور ۱۰۰ شناگر از سراسر کشور به مسافت سه تا پنج کیلومتر از رده‌های سنی ۲۰ تا بالای ۲۵ سال، برگزاری مسابقات پدل برد و پاراسل فوتبال ساحلی و سپک تاکرا ویژه بانوان را از دیگر برنامه‌های مد نظر مسئولان ورزش جزیره در روز کیش اعلام کرد.