شناسهٔ خبر: 49787844 - سرویس گوناگون
منبع: ایسنا | لینک خبر

پکینگ پال رینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

پکینگ پال رینگ یا رندوم اسپلش یکی از قطعات مهم در برج خنک کننده است، پکینگ با ساختار رندوم یا پال رینگ وظیفه تبادل حرارت و افزایش سطح تماس و زمان میان جریان آب و هوا را بر عهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنبر اعلام دماگستر، این قطعه با نام های دیگری همچون پکینگ رندوم اسپلش (random splash) و پکینگ استکانی نیز شناخته می‌شوند. به دلیل شانسی بودن جهت گیری قطرات سیال، به این نوع مدیای خنک کن، اصطلاحاٌ پکینگ رندوم اسپلش می‌گویند. نام پال رینگ از شرکت سازنده آمریکایی برج خنک کننده برگفته شده است. این قطعه درون کولینگ تاور همانند قلب این دستگاه عمل می‌کند. انواع مختلف این پکینگ شامل: پال رینگ سرامیکی، پلاستیکی و برج تقطیر می‌باشد. پکینگهای پال رینگ استکانی در مدل های برج خنک کننده مکعبی و مخروطی کاربرد فراوانی دارند.

پکینگ رندوم اسپلش وظیفه افزایش سطح تماس و انتقال جرم بین دو فاز مایع و گاز (آب و هوا) می‌باشد. این نوع پکینگ پال رینگ جز پرکاربردترین مدل پکینگ های اسپلش در جهت بالابردن راندمان خنک کاری سیستم کولینگ تاور می‌باشد. از جمله مزایای پکینگ پال رینگ یا رندوم اسپلش می توان به سهولت در جابجایی، قرارگیری شکل تصادفی یا نامنظم، تعویض راحت و همچنین آسانی چیدمان آن اشاره کرد. این ویژگیها سبب ارتقاء محبوبیت و کاربردی شدن این محصول در برجهای خنک کن گشته است.

اطلاعات فنی و ظاهری پکینگ پال رینگ(پکینگ استکانی)

بطور معمول پکینگ رندوم اسپلش در سه سایز یک، دو و سه اینچ طراحی و تولید می‌شود. از سایز یک اینچ این قطعه به دلیل اندازه بسیار کوچک آن و احتمال رسوب گرفتگی بالا در برج های خنک کاری استفاده نمی‌شود. پکینگ های استکانی یک اینچ تا زمان حال در برج های اسید کارایی بهتری از خود نشان داده اند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از این مدل پرکن در دستگاه های خنک کاری برج خنک کننده فایبرگلاس استفاده می‌کنند. که اصلی ترین دلیل این استفاده رسوب پذیری دیرتر و رسوب زدایی آسان پکینگ استکانی می‌باشد. می‌توان به مشخصات فنی پکینگ پال رینگ به موارد زیر اشاره کرد.

· انواع سایز بندی: 1 تا 3 اینچ

· جنس متریال استفاده شده در تولید این قطعه: پلی پروپیلن با گرید R220 – R69  و HDPE

· وزن تقریبی: 3 تا 15 گرم که با اندازه پکینگ رابطه مستقیم دارد

· ضخامت قالب پکینگ: 800 تا 1200 میکرون

· سطح ویژه انتقال حرارت: 110 الی 180 متر مربع در متر مکعب

· ارتفاع چیدمان استاندارد پکینگ در برج خنک کننده: 90 الی 120 سانتی متر

· نحوه قرارگیری بر روی ساپورت توری زیر پکینگ فلزی گالوانیزه گرم

· دمای کاری پکینگ پال رینگ اسپلش: حداکثر 87 درجه سانتیگراد یا حداقل 5 درجه سانتی گراد

تفاوت متریال پکینگ پال رینگ و رندوم اسپلش

تولیدکنندگان پکینگ پال رینگ یا در تعریفی دیگر پکینگ رندوم اسپلش در کارخانجات دماگستر با گرید مخصوص این شرکت با عالی ترین کیفیت تولید و عرضه در بازار می‌گردد. تولید پکینگ رندوم اسپلش در سایزهای 1، 1.5، 2، 2.5 و 3 اینچ انجام می‌گیرد. همچنین پکینگ رندوم اسپلش با گریدهای متفاوتی نظیر PP و PVC تولید می‌شود اما متریال PVC بسیار ضعیف بوده و به سبب نداشتن تحمل دمایی بالا و عدم اسید شویی عمر مفید پایینی دارد. پکینگ های تولید شده با گرید PVC عمر مفیدی بین یک تا دو سال دارد در حالی که پکینگ پالرینگ از جنس PP عمر مفیدی بین 5 تا 10 سال دارد.

در شرکت دماگستر پکینگ رندوم اسپلش با متریال اختصاصی PP و تحمل دمایی بین 80 تا 90 درجه سانتی گراد را بدون ایجاد مشکل و عدم دفورمه شدن دارد. پکینگ رندوم اسپلش در دو نوع مات و شفاف طراحی و تولید می‌شود. نکته قابل توجهی که وجود دارد مدل مات نسبت به شفاف گرید ضعیف تری بوده و از درصد کمی مواد کهنه و بازیافتی تشکیل شده است. نوع گرید شفاف پکینگ رندوم اسپلش قوی تر بوده و دارای ناخالصی های بازیافتی نمی‌باشد. در گرید شفاف پکینگ استکانی درصد کمی از پلی اتیلن به جهت افزونی مقاومت مکانیکی و شیمیایی با پلی پروپیلن ترکیب شده و گرانول های آن در دو ردهR60 ، R220 و R350 تولید می‌گردد.

مزایای پکینگ رندوم اسپلش

· داشتن استحکام بالا و طول عمر مفید و مناسب

· راحتی و سهولت در نصب و تعویض این قطعه

· حمل و نقل آسان پکینگ رندوم اسپلش

· نداشتن هیچگونه محدودیت در استفاده کولینگ تاورهای متنوع و در محیط های متفاوت

· قابلیت رسوی زدایی به وسیله ی اسید و مقاومت شیمیایی بالا

· بازدهی بسیار مناسب در خنک کاری

· همچنین استفاده از این پکینگ در شرایطی که آب به همراه سختی بالا و آلاینده است پیشنهاد می‌گردد.

فرآیند مات شدگی پلیمر در پکینگ استکانی چیست؟

در هنگامی که یک پلیمر را ذوب می‌کنیم در مواقع واکنش با هوا و رسوباتی که روی دیواره آن باقی مانده است، ترکیبی از خود بجا می‌گذارد. که پس از سرد سازی و قالب گیری درصد کمی تیرگی و کدری را می‌توان روی پکینگ پال رینگ مشاهده کرد. در واقع پکینگ های گرید تیره با پلیمرهایی همچون پلی پروپیلن نشان از استفاده مواد درجه دوم و آسیاب شده می دهد.

در این دوره به علت افزایش قیمت شدید گرانول های مختلف پلی پروپیلن بسیاری از تولیدکنندگان از گرید های ترکیبی در تولید پکینگ استفاده می نمایند. یکی از رایج ترین ترکیب ها ترکیب گریدهای مختلف پلیمر PP با HDPE  یا PE80 می باشد. البته بسیاری از تولیدکنندگان محترم نیز از متریال پلیمرهای ضایعاتی در تولید پکینگ استفاده می نماید. این کار موجب کاهش قیمت و کیفیت نهایی پکینگ ها می شود.

انتهای رپرتاژ آگهی