شناسهٔ خبر: 49714963 - سرویس استانی
منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم:

۷۰ درصد زیرساخت‌های نرم‌افزاری شهر هوشمند آماده شده است

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از زیرساخت‌های نرم‌افزاری در حوزه شهر هوشمند آماده است، گفت: لازمه تحقق طرح‌ها در شهر هوشمند هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همایون یزدان‌پناه با اشاره به تشکیل ستاد شهر هوشمند در شهرداری قم، اظهار کرد: سابقه این موضوع به سال ۹۴ در شهرداری قم برمی‌گردد که دغدغه این مسئله در مدیریت شهری قم ایجادشده بود ولی در سال‌های گذشته به‌ویژه از سال ۹۵ تلاش‌های زیادی برای تحقق و حرکت بر مبنای برنامه، در این موضوع به جدیت پیگیری شده است.

وی افزود: البته این مفهوم بدین معنی نبوده که اگر فناوری اطلاعات را توسعه دادیم، شهر هوشمند شود؛ هوشمندی مفهومی ویژه شامل مباحث علوم اجتماعی، تعاملات بین حوزه‌ای، مباحث نگرشی و … علاوه بر فناوری‌های نوین ازجمله فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

رئیس ستاد شهر هوشمند قم خاطرنشان کرد: لازمه تحقق طرح‌ها در شهر هوشمند هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی است، به عنوان نمونه باید حتماً کمیته راهبردی شهر هوشمند با همکاری استانداری و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود.

یزدان‌پناه با بیان اینکه در مسیر تحقق شهر هوشمند در قم چندین مشکل داشتیم، اضافه کرد: از مهم‌ترین مشکلات، نداشتن چارت فعالیتی است چرا که سازمان‌های فناوری اطلاعات نمی‌توانند تمامی مأموریت‌های این حوزه را به تنهایی به پیش ببرند و اختیارات بسیار کمی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات زیرمجموعه شهرداری است و قدرت و اختیارات لازم و کافی را برای هوشمندسازی یک شهر ندارد.

رئیس ستاد شهر هوشمند قم مشکل دیگر پیشبرد اهداف شهر هوشمند در قم را نبود همکاری دستگاه‌های مدیریتی استان برشمرد و تاکید کرد: متأسفانه مجبور شدیم بازگشت به شهرداری داشته باشیم و طرح شهرداری هوشمند را به پیش ببریم که در درون شهرداری نیز حرکت‌هایی آغاز شد و به حدود ۴۰ درصد اهداف رسیدیم.

یزدان‌پناه اضافه کرد: مشکل دیگر اولویت‌های کاری بود؛ زمانی که در شهر به دلیل وجود مشکلات زیرساختی انجام پروژه‌های عمرانی و مسائلی از این دست نسبت به هوشمندسازی اولویت دارند، طبیعی است که سرعت کافی برای پیگیری حرکت‌های هوشمندسازی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از زیرساخت‌های نرم‌افزاری در حوزه شهر هوشمند آماده شده است که با این زیرساخت‌ها می‌توان تمامی سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف شهر را به یکدیگر مرتبط کرد تا از دیدگاه شهروندان نوعی یکپارچگی ایجاد شود.